Flygväska

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av edlundarn, 27 September 2007.

  1. edlundarn

    edlundarn Ny medlem

    Hello hur gör ni för att ha koll på att ni får med er allt ni ska ha inför en flygning? Jag har sett allt från systemetkassar till riktiga flygväskor och kör själv just nu med allting i min haglöfsryggsäck.
    Haft lite funderingar på att införskaffa en lämplig väska med allting i och då helst någonting billigt från Åhlens som funkar nästan lika bra som en dyr Jeppesen. Någon med några tips? :)
     
  2. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Jag kostade på mig en jeppesen och tror nog den fungerar bäst. Plats för GPS, Hörlurar (eller SFF), och ett par andra småfack + ett stort fack där man får plats med hela högen med PPL böcker (dvs väldigt rimmlig). Kostade 1095 kr på KSAB..

    Lika bra att köpa något ordentligt på en gång :)
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Off-topic: Kul att höra att du kommit igång på allvar nu Fakkah! Du kan väl se till att de andra flygeleverna blir medlemmar här så får de också vara en del av Flygfyrenfamiljen ;) Hehe.
     
  4. TOC

    TOC Ny medlem

  5. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Självklart Fredrik!

    Kul att komma igång, verkligen! Halkade in på Meterologin idag och det är sjukt intressant! :)

    (OT, OT: Flygfyren har passerat 2006 inlägg!! Great success!)


    TOC: hahaha..
    Vi har sveriges billigaste icapåsar (blivit nominerade för det) kostar bara 0.50 kr!
     
  6. TOC

    TOC Ny medlem

  7. Djin

    Djin Ny medlem

    När det gäller flygväskor så visst kan man beskosta sig på Jeppesen (stavning?) men mycket billigare och lika bra på kkiaviation.se
     
  8. allan.emren

    allan.emren Medlem

    För kartor, dokument, GPS etc har jag en gammal dokumentportfölj. Vet inte vad den kostade eftersom jag inte har köpt den själv. Hade jag inte haft den så hade det nog blivit plastpåse.

    Dessutom har jag alltid med mig en tygpåse som innehåller headsets och skärmmössor och en plastpåse som innehåller flytvästar. De här sakerna förvarar jag inte i flygplanet eftersom de drar till sig möss.

    Jag lägger hellre mina pengar på flygning än på prylar jag inte behöver.
     
  9. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Jag har en klassisk fyrkantig pilotväska inföpt för en massa år sedan som jag har alla mina flygprylar i, kartor, headsets, sv flygfält osv.

    Fungerar, men är inte vidare praktisk (vare sig att bära eller hantera i fpl).

    Är jag ensam om en sån "äkta" pilotväska? :laugh

    / Staffan
     
  10. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Jag tänkte skaffa en riktig pilotväska tills jag hörde från min teorilärare att man kunde se vilka PPLare som var färskingar om man kollade på väskan. Pilotväska=nybörjare, ICA-påse=erfaren. Jag valde då medelvägen för att inte sticka ut för mycket ;), det blev en mjuk portföljliknande väska med axelrem. Dock önskar jag att jag hade en större och hårdare ibland för att rymma headset och skydda ömtåliga grejer som solglasögon (som mosats i väskan ett par gånger redan).

    Jonas
     
  11. gramlin

    gramlin Medlem

    Jonas, men det är väl samma teorilärare som har finaste Jeppesenväskan... Kör själv med pappkasse från ICA Maxi. Lite flashigare än en plastpåse!
     
  12. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Nej då, du är inte ensam !
    Här finns en till ! Jag tycker det är förbaskat praktiskt att ha allting samlat på ett ställe så att man kan göra "snabbutryckningar" när så krävs.

    Oftast så släpar jag inte med den i kärran utan jag flyttar över det jag behöver i en tygpåse.

    ICA-påsarna sparar jag till eventuella passagerare. De är så förbaskat praktiska eftersom man kan trä handtagen över öronen på paxen så att den hänger under hakan på dem. Kan vara käckt i kyttigt väder, man vet ju inte vad som kan hända...........

    MVH
    Håkan
     
  13. dypen

    dypen Medlem

    Jeg må si meg enig med de som har alt samlet i en væske og klare for tur. Dette må være veldig praktisk og ryddig i stedet for å ha flere væsker og poser som du skal holde styr på.

    Hva slags bag/væske det skal være må være opp till hver enkelt hva de føler for og vil bruke penger på.

    Må si meg enig med "allan.emran" om å legge pengene i selve flygingen er fornuftig.

    Er det noen her som har kjøpt en kostbar og praktisk væske når de startet og fly og som fortsatt bruker denne ?

    Hvor mange flytimer kan du dele denne kostnaden på i dag ?
     
  14. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Svar: Ja !
    Innan den blev flygväska så gjorde den tjänst som skolväska i fyra år.
    Priset var lågt eftersom jag köpte den direkt av väsktillverkaren. Han hade fått en order från Grönlandsfly och tillverkat ett antal väskor extra ifall de skulle göra en tilläggsbeställning. Nu blev det inte så och väskan blev min för en rimlig slant.

    Räknat på så många år och 500 timmar så får kostnaden anses rimlig !

    MVH
    Håkan
     
  15. dypen

    dypen Medlem

    Ja, det var akkurat dette jeg tenkte på! Du har valgt en væske som passer deg og som du har hatt glede av i mange år, kanskje mange år fortsatt.

    For meg som er fersk i "gamet" hva bør en flygevæske romme for vanlige dagsturer, størelse på væske ?

    Hva skall eller bør væsken innholde for at du er godt rustet for flyturen, ser headsett, briller o.s.v. er nevnt tidligere i tråden ?
     
  16. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Min väska innehåller:
    Headset
    Briller, (glasögon)
    Manual, oftast "Svenska Flygfält#
    E6 Computer
    Ficklampa att hänga i en rem om halsen.
    Handskar
    Knäbord
    Pintoboard
    Leatherman
    Kniv
    Pennor
    Kartor (många)
    Transportör (Vinkelhake)
    Linjal
    Pilots Logbook + Licence
    Bromsklotsar i miniatyr (Bra att ha om man flyger Piper L-4)

    Säkert något mer på botten som jag inte hittat ! :)

    MVH
    Håkan
     
  17. MattiasNN

    MattiasNN Medlem

    Jag har en äkta ClasOhlsson axelremsväska inköpt för 79kr. Innehållet liknar Håkans, men jag har också "kräk- och kisspåsen Whoopie". Mest för att den är lite kul. Plockar också alltid ner en halvliter vatten och en liten chokladbit.
    Väskan väger en del, men det är ju bara att plocka ur SFF och bara ta med väsentliga kartor. Normalt behöver man inte tillgång till samtliga flygfält i Sverige.
     
  18. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Var kan man köpa en sådan? KSAB?

    Mvh
    Fredrik
     
  19. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    De har sålt dem tidigare och jag tror att de finns där fortfarande

    MVH
    Håkan
     
  20. dypen

    dypen Medlem

    Dette er hentet fra "Gene Whitt's" nettsider som har følgende adresse: http://www.whittsflying.com

    Noen her på "flygfyren.nu" som taper flytimene under skoling for å bruke som lærematriell etter flytimen ?

    I tillfelle noen gjør dette eller har kjennskap til dette. Hva slags utstyr brukes eller bruker dere ?

    Håper med dette på nytt hjelpemiddel til å nå mitt mål :)
     

Dela sidan