Fräscha upp teorin, vilka böcker?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Nick, 4 Januari 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. Nick

    Nick Ny medlem

    Då jag hoppas kunna komma igång med mitt PPL igen senare under året så tänkte jag börja kika på vilka utbildningsböcker jag bör köpa på nytt med tanke på alla regeländringar. Jag har inte flygit sedan 2010 och böckerna jag har är KSAB:s PPL litteratur från 2006.
    Måste nog läsa ikapp mig på all teori även om jag tydligen inte behöver skriva om några prov för luftis. De gäller tydligen tillsvidare eftersom jag skrev enligt det nya regelverket 2006.

    Det jag kan tänka mig behövs är:
    - Luftfartssystemet och flygoperativa proc.
    - Trafikregler för luftfart.

    Finns det nån anledning att uppdatera t.ex. navigering, meteorologi och flygradioböckerna?

    Mvh
    Nicolas
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Hej Nicholas!

    Har du skrivit alla luftisprov men inte flugit upp för PPL? Eller har du du flugit upp men bara inte flugit på länge?
    Om du inte har gjort en uppflygning så låter det som att du också måste skriva proven igen, det får inte gå så lång tid mellan sista provet och uppflygningen.
     
  3. Nick

    Nick Ny medlem

    Tja,
    Joo PPL togs 2006, dumt nog så lät jag det så så långt att behörigheten hann förfalla 2010. Sedan har jag haft lite synproblem (grå starr) som nu är fixat med operation, så planen är medical och sedan börja ta lite flyglektioner igen.

    Edit: Bor i Västerås, så troligen flyger jag lite med någon flyglärare i Stockholms flygklubb där jag tog PPL men numera håller till på Hässlö.
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Ah ok, då hänger jag med. Jag vet inte riktigt hur man ska läsa på ordentligt men PPL-appen känns spontant som ett bra sätt att fräscha upp kunskaperna. De har uppdaterat med de senaste reglerna.
     
  5. Nick

    Nick Ny medlem

    Kanon, tack för tipset! Hade inte koll på att frågorna fanns som en app.
     
  6. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    "Trafikregeler för luftfart" är väl mest ett kompendium av författningstext som finns att tillgå gratis online...?
     
  7. REX

    REX Ny medlem

    Bränn KSABs usla böcker och ladda ner PPL appen! Superbra att sitta och köra lite med den appen på raster och lediga stunder :)
     
    • Gillar Gillar x 1
    • Håller med Håller med x 1
  8. jimmyekdahl

    jimmyekdahl Medlem

    Nåt man kan hämta på Transportstyrelsens sida menar du, vad heter det isåfall?
     
  9. jimmyekdahl

    jimmyekdahl Medlem

    Jag är i samma situation som dig och jag tog hem appen idag efter tipset här, verkar kanon bra. Om inte annat ett bra komplement till mina gamla böcker då jag kan söka svaren jag kör fast på i böckerna.
     
    • Gillar Gillar x 1
  10. Larscho

    Larscho Moderator

  11. jimmyekdahl

    jimmyekdahl Medlem

  12. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det gör det, men inte hos Transportstyrelsen eftersom regelverket är fastställt av EU. Det finns vissa detaljer som TS kan bestämma själv och de är publicerade som TSFS. I ett annat forum har jag skrivit en introduktion till hur man hittar i EU-regelverket. Man kan inte rakt av jämföra TTJ med flygets regelverk eftersom TTJ inte är heltäckande -- en hel del är fortfarande TS som bestämmer och en hel del är upp till var och en operatör.
     
  13. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Exakt. Det gäller alltså att veta vilka regelverk som finns. Rimligen borde uppdaterad litteratur hänvisa till relevanta regler, men att betala någon för att trycka upp något som finns på http://eur-lex.europa.eu/ tycker jag känns onödigt.
     
  14. LuftensHjälte

    LuftensHjälte Ny medlem

    Jag är i startgroparna för en PPL men funderar lite kring tidsåtgången för den teoretiska biten.
    Om det fanns en möjlighet att läsa på via mobilen så skulle de tillfällen under dagen som jag har möjlighet att just läsa på öka dramatiskt.
    Är PPL-appen en källa till kunskap eller är den bara för att testa kunskaperna man inhämtat i böcker etc?
     
  15. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Den är grym. Det finns kommentarer till svaren på många av frågorna, vilka ofta är minst lika lärorika som litteraturen.

    Jag körde genom stora delar av appen som mikropauser, i lunchkön, osv. De enda ämnena där man behöver sitta ner med lite hjälpmedel är nav/färdplanering/prestanda.
     
  16. Merf

    Merf Aktiv medlem

    jag skulle säga att det beror lite på. Skulle man köra bara PPL-appen skulle man nog inte ha en jättebra upplevelse. På många frågor ger den en liten utläggning om varför det är si eller så men att lära sig via små brottstycken sådär kanske inte är det bästa. Jag tycker dock den är riktigt bra både som test, men även för ny kunskap om detaljerfrågor. Perfekt att köra när man har lite tid över. Ger också bra underlag för att veta vad man kanske behöver kolla upp mer om (sen kan man göra det via internetsökningar, böcker, frågor på forum eller direkt till flyginstruktör).
     
  17. LuftensHjälte

    LuftensHjälte Ny medlem

    Jag har använt den några timmar sen igår. Det är ju hur mycket förkortningar etc som helst vilket man kan läsa på genom en sökning på internet. Finessen är att jag kan lära mig väldigt mycket under ordinarie arbetstid, utan att släpa med mig 10 kg böcker.
     
  18. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Appen funkar riktigt fint för det, men utformingen gör att man inte bör använda enbart appen samt att nyttan med den blir större när man har skaffat sig en viss baskunskap. Sen är det trevligt att den delar upp ämnena i underkategorier så man kan se var inom ett ämne man har svagheter.
     
  19. LuftensHjälte

    LuftensHjälte Ny medlem

    PPL Tutor finns det en som heter, den är på engelska för brittiskt ppl. Innehåller "läromaterial".

    Vet inte om det är bra eller dåligt att använda den. Kostar 170:- Delen om lagar är gratis och den ser välgjord ut.
     
Laddar...

Dela sidan