Frågebank för IR-utbildning

Diskussion i 'Instrumentflygning' startad av Per D, 7 Juni 2021.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Hej,

    Vilken frågebank har ni som utbildat er på IR/CBIR använt på sistone?
     
  2. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Noterade att jag hade en tråd sen tidigare där det rekommenderas AviationExam :) Fattar inte hur man köper IR-delen bara, verkar som man måste köpa alla 13 delarna i paket och sen blir det någon typ av filter man lägger på sen eller?
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. magnusl

    magnusl Medlem

    Nu var det ca 10 år sedan jag gjorde IR-teorin via AviationExam, men kollade kvittot i min mail nunoch det ser ut som jag har köpt alla 13 delar på den tiden, även om jag bara behövde IR-delen. Så det är nog så det fungerar.

    Som lite kuriosa kan jag nämna att jag i princip aldrig öppnade böckerna utan gick all-in på AviationExam och klarade alla prov första gången med väldigt god marginal. Med det sagt så lär man sig mer än bara svaret på frågorna via AviationExam, man får även hela förklaringen till svaret. Mycket effektivt och målinriktat sätt att lära sig på helt enkelt.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Stort tack för den rigorösa källforskningen @magnusl; uppskattas!
     
  5. magnusl

    magnusl Medlem

    Så lite så :)

    IR-teorin kan kännas tung i början. Det är överlag en stor överinlärning, d v s man ska lära sig en massa detaljer som man aldrig kommer att ha praktiskt nytta av. Även teoriproven inkluderar onödigt vetande men betydligt mer avskalat än böckerna. AviationExam (eller motsvarande tjänster om det finns sådana) är därför det enda rimliga alternativet som jag ser det, om man vill vara effektiv och samtidigt lära sig det viktiga. Men det är inget konstigt, samma tänk gäller i princip på allt lärande som syftar till prov/tentamen, även på universitetet.

    Lycka till!
     
  6. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Håller på med CBIR/EIR just nu och använder AviationExam. Funkar bra, men frågebanken har inte alltid hängt med de nya Learning Objectives, vilket gör att det kommer en hel del frågor på sånt man egentligen inte behöver kunna. Det var ganska tydligt i Radio Navigation. Vi kör Padpilot-böckerna som också har med en hel del som inte längre är krav. Varierar mellan ämnena, men snegla på LO så att du inte lägger fokus på fel saker
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Super, tack för fair warning!
     
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Mycket stor risk för sådana frågor på TS teoriprov också, tyvärr.
     
  9. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Japp, hände flera av oss som läst CBIR under våren, men om en fråga på provet inte är kryssad i Syllabus kan man få den struken i efterhand
     
  10. ErlendV

    ErlendV Ny medlem

    Aviation Exam er bra! Men de inneholder litt for mange frågor utenfor syllabus.

    Og så er det noen teoriskoler (ATO) som har sine egne banker for CB-IR.
     
  11. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Har nu (försökt) läsa in de två första ämnena AirLaw och Instruments och har märkt av diskrepansen mellan omfattningen av CBIR i AviationExam och @ErlendV material, som vi använder och som ansluter till omfattningen CBIR. AviationExam bedömer jag som helt nödvändig för att få den djupare förståelsen för det man läser och för att nöta in kunskapen. Det har ju indikerats i tråden att man behöver kolla på Syllabus/LO för att göra ytterligare filtrering av det som återfinns i AviationExam.
    Är det någon som har ett tips för hur man gör detta på ett effektivt sätt?

    Jag kollade in TK Syllabus Comparison document v3 som återfinns på denna sida, men det blir ett minst sagt omfattande arbete att försöka mappa mellan denna beskrivning och frågorna i AviationExam. Tar således tacksamt emot tips på hur ni förfar för att "snegla på LO" på ett effektivt sätt!
     
  12. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Det finns tyvärr inget bra sätt att korsreferera Syllabus mot frågorna. Man får göra en rimlighetsbedömning på varje fråga och fundera över om den är relevant eller inte
     
  13. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

  14. mberg

    mberg Ny medlem

    Jag blev klar med hälften av ATPL ämnena för ca 3 veckor sedan och jag använde mig utav atplGS. Dom hänger bra med i nya syllabusen och uppdaterar dagligen.

    Dom har dessutom en ”flik” som heter ”Seen in 2020 syllabus” och ”TOP 200”. Båda har varit mycket hjälpsamma.

    Enligt mig själv räckte denna bank väl för att komma igång med tänket för det nya upplägget :)
     
  15. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Det låter bra, men för CBIR blir det överinlärning om man skulle köra atplGS. Tack och lov är jag klar med min teori :)
     
  16. mberg

    mberg Ny medlem

    Aah förstår! Hade fått för mig att man läser samma teori på vissa ämnen.. Skönt att vara färdig, grattis och bra jobbat :)
     
  17. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Tack! COM är helt och hållet samma för CBIR och ATPL, men i övriga ämnen skiljer det ganska mycket
     
  18. Fix

    Fix Medlem

    Håller påför fullt med min CBIR teori,och minst sagt ganska tungt att läsa.
    Helst med familj och barn.

    Har gjort 5st pexo och har 2st kvar ”FPM / RNAV” med 4månader kvar samt 3 slots.
    Håller på för fullt med att nöta frågor i AviationExam i båda ämnena.

    Kör på gamla syllabusen 2018 eller vad den heter.

    Vi kör Slate, Padpilot och dessa är inte alltid tillräckligt bra. Helst i Metrology.

    Men det är bara att kämpa och bita ihop, viktigaste är att försöka vara aktiv varje dag än att försöka läsa mycket 2ggr i veckan.
     
Laddar...

Dela sidan