Frågor kring teoriprov för meteorologi (PPL)

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av J-P, 23 Oktober 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. J-P

    J-P Ny medlem

    Tjena, skrivit MET luftis idag och jaa, det hade kunnat gå bättre. Jag tror inte det gick väldigt dåligt, utan det var nog en eller två frågor ifrån. Har pluggat varenda fråga i PPL appen, 1000 frågor samt oxford met bok. skrev även 100% på skolprovet!! Men, som jag förmodligen inte är ensam om så får man IQ fiskmås så fort man sätter sig vid en provdator. Dessutom är detta det enda provet jag har kvar!

    Vad händer med CB molnundersida från förmiddag-eftermiddag?

    Det jag svarade på denna var att molnundersidan höjs på eftermiddagen då marken är varm och den konvektiva aktiviteten som högst...nu I efterhand tror jag snarare att molnundersidan är konstant under dagens lopp och det som ändras istället är molntoppens höjd (vilket de inte frågade efter) ...eller beror det helt enkelt på vilken årstid det är? Molnundersidan beror vell på atmosfärens temperatur, är det varmare högre upp hamnar även molnbasen högre då kondensation sker senare än om det vart kallare på samma höjd. Nu fanns det ingen information om temperaturen i atmosfären, så jag antar att den är konstant under dagen och att molnbasen inte ändras sig ett dugg?

    frågan är skriven med egna ord pga luftis sekretesslag.
     
    Senast redigerad: 24 Oktober 2015
  2. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Jag tror att molnundersidan höjs på eftermiddagen eftersom det typiskt är varmare då än på förmiddagen och då är också relativa luftfuktigheten lägre. Luften stiger och dess temperatur sjunker då med 2 grader / 1000 fot, tills en viss höjd då temperaturen sjunkit såpass att luftfuktigheten gått upp till 100 % och då kondenserar vattnet och moln uppstår. Den höjden är högre på eftermiddagen eftersom den stigande luften då startar på en lägre luftfuktighetsnivå.
     
  3. J-P

    J-P Ny medlem

    Det var så jag tänkte med, ända till jag började övertänka. Men det är nog helt korrekt!

    Tack för svar :D
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Temperaturen sjunker med c:a 3°/1000 fot när luften stiger (så länge den inte nått kondensationsnivån). 2°/1000 fot är den genomsnittliga temperaturskillnaden mellan luftlager på olika höjd. Skillnaden mellan dessa värden är precis anledningen till att man kan ha stabil eller labil skiktning.
     
  5. J-P

    J-P Ny medlem

    Tackar för alla svar, fixade provet igår med 95%, bara uppflygning kvar :D
     
    • Gillar Gillar x 4
  6. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Grattis! Lycka till med uppflygningen!
     
  7. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Mitt första skarpa met-prov var också en pannkaka efter att ha pluggat en hel del ändå.

    Var lite knäckt med mina 60% och undrade huruvida jag kunde bli pilot elr ej.

    Ja gick hem och låste in mig i en vecka och lästa varenda mening om met i ksab-boken tre ggr, skrev upp väderkoder på fönstret med tuschpenna, läste på lite ytterligare om met på nätet från andra källor.

    Sen fick jag 90% på met-provet, det var jag glad för! Bra jobbat med 95%
     
  8. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Bra jobbat! (y)
     
Laddar...

Dela sidan