Från TMG/S till PPL/UL

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Epelle, 15 Februari 2009.

  1. Epelle

    Epelle Medlem

    Tjena!

    Är ny på Erat forum, och har letat efter en relevant tråd utan framgång.
    Jag har flugit segel, men mest TMG, har över 100 timmar totalt. Nu vill jag ta min flygning till nästa nivå, dvs PPL eller kanske UL-B som ett alt "däremellan".
    Har jag någon fördel, vad exakt krävs?
    Hur var det eg, kan man tillgodoräkna UL-B tid i PPL-cert, eller tilochmed TMG-tid?

    Tack på förhand.:h
     
  2. Bodd

    Bodd Medlem

    Du får tillgodoräkna dig 10% av din flygtid dock max 10 h.
    Du kan alltså tillgodoräkna dig 10h om du har över 100h och således flyga upp för PPL efter 35h istället för 45h.
    Dock ska utbildningsplanen fortfarande följas och det kan vara lite svårt ibland att klara av hela utbildningen på endast 35h om man skolar på en kontrollerad flygplats med mycket annan trafik. Då äter transportsträckorna upp en del tid.
     
  3. Epelle

    Epelle Medlem

    OK!

    Tack för svaret.:tup
     
  4. aviator

    aviator Ny medlem

    Kompletterande svar på dina frågor:
    Det "lönar" sig bäst för dig att gå vidare med ett UL-cert.
    Med S-cert. på fickan får du förkortad utb.plan till UL-cert., efter lärarens bedömning. Här hittar du bestämmelserna:
    http://www.luftfartsstyrelsen.se/publicdocuments/PDF204.pdf
    PPL ska du satsa på om du vill lägga 4-5 ggr. mer pengar (jmf m förkortad UL-utb.) och om du vill ha alla möjligheter att gå vidare, ex.vis kunna ta mer än 1 pax, flyga mörker, avance, IFR, fälla hoppare, etc.
    Sjöflyg samt segelflygbogs. (med UL) är i dagsläget möjligt med ett UL-cert.!
    UL-B-tid får ej räknas i PPL-loggbok. Motorseglartid får räknas ANTINGEN i S-loggbok eller PPL-loggbok. Det senare förutsätter att man med PPL har klassinflygn. på "TMG". Det kräver flygprov och är därför dyrt. Bättre då att du fortsätter flyga MS på ditt S-cert.
    (F.ö. kan mig veterligen inte MS flygas på ett UL-cert.)
    Förhoppningsvis blir det i framtida regelverk lättnader för att gå från UL-cert. till det kommande "Leisure Pilot License" (LPL) och därifrån till PPL. Lönar sig trol. att ta UL idag och avvakta utvecklingen.
    Hoppas du blev lite hjälpt av ovanstående.
    Hälsn,
    Per F.
    UL-instruktör(m.m.)
     
  5. Epelle

    Epelle Medlem

    Tack!

    Uttömmande svar! Igen!:tupX2
     
  6. kalleh

    kalleh Ny medlem

    Som aviator säger kan det i framtiden komma övergångsregler till LPPL och liknande, men hur det skulle se ut är det ingen som vet.

    I dagsläget är UL-B en återvändsgränd gällande framtida utveckling av ditt flygande - all tid du loggat i UL-B är värdelös (förutom 10%-regeln, men det gäller ju bara själva PPL-utbildningen, inte framtida behörigheter). Därför kan UL-B både vara ekonomiskt gynnsamt (om du inte vill ha mörker, IR, CPL etc), men det kan också vara bortkastade pengar om du väljer att gå vidare med ditt flygande. Det finns också andra problem med många moderna UL-B - t ex att räckvidden med två personer ombord ofta är mycket liten om man vill flyga lagligt - det är nog mest en smakfråga då många piloter inte har några som helst problem att flyga ett flygplan överlastat om det är väl utprovat (hur många flygskolor som skolar på C152 flyger inte regelmässigt med överlast?).
     
  7. Epelle

    Epelle Medlem

    Tack Kalleh!

    tänkvärt helt klart.

    är det nog initierad som vet något om detta LPPL, i USA pratas det om en "Sport/lightaviations-class" någonting, är det samma sak lr??

    eller detta i ett så tidigt diskussion stadium att ingen vet?

    MVH/ :q
     
  8. Ogge

    Ogge Medlem

    Jag börjar gå i planerna för PPL och jag har hört att man får logga PPL-tid i en grob 109b, när man väl är klar alltså. Stämmer det verkligen? Isf vore det ju sjukt bra!
     
  9. cumulus

    cumulus Medlem

    Ja det stämmer, visst är det bra? :tupX2 Dock måste du göra uppflygning för TMG precis som man gör för SEP. Detta innebär förstås att det kostar en del, som alltid när luftis är med i leken... Senast jag kollade låg det runt 4-5000 tror jag! Är det värt det? Kanske, åtminstone om man flyger mycket iaf!

    Vet inte om man kan strunta i SEP och direkt ta ett PPL med BARA TMG-behörighet. Någon som vet?
     
  10. Ogge

    Ogge Medlem

  11. Epelle

    Epelle Medlem

    Tjena alla glada flygare!

    Det var ett tag sen jag drog igång den här tråden.

    Men nu har jag snart klarat av teorin för PPL, hade hoppats att börja flyga så här dags, men snart så....

    Under tiden har jag iofs övat i motorseglaren.
    Anledningen till att jag kör PPL är att jag vill kunna ta med mer än en passagerare (inte behöva välja soppa eller kompis) och flyga lite längre, kommer även att ta mörker till att börja med.

    Hört fler som gått denna väg, några har nästan kommit undan med 35 timmar skolning, vi får se... vad jag landar.:p:tup

    MVH/ Pelle
     
Laddar...
Liknande trådar
  1. Malmen
    Svar:
    0
    Visningar:
    870

Dela sidan