Frekvens för Anholt?

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av mrflygare83, 9 Juni 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. mrflygare83

    mrflygare83 Medlem

    Tittade i danska AIP för Anholt (EKAT). Det står att fältet saknar frekvens, och hänvisning till Copenhagen Information 129,475.
    Men på den kan jag väl inte sända blint på när jag ska landa på Anholt...? :)

    Finns det någon generell dansk air-to-air frekvens eller dyl. att använda i stället? Eller ska jag be Copenhagen Information om frekvensen när jag närmar mig? Kommer gå utan färdplan, från Läsö...

    Tack!
     
  2. ankan

    ankan Medlem

    Hej,

    I dansk AIP, GEN_3_4, kan man läsa:

    Air-to-air frequency
    Frequency 129.800 is assigned for air-to-air operational communica-
    tion within København FIR up to FL100.

    Frequency 130.125 MHZ is assigned for operational communication
    between hanggliders and ultra light aircraft in København FIR.

    I VFR-guiden står det om Anholt:

    Company frequency used for Operational
    Control: 131.500 MHZ
    - Callsign: "AIRCAT ANHOLT".

    Jag vet inte vad Company Frequency innebär. Kanske lika bra att ringa dem och fråga vilken frekvens man ska ropa på? Telefonnummer verkar vara +45 30 92 08 44.
     
  3. SE-NED

    SE-NED Ny medlem

  4. sobjerke

    sobjerke Aktiv medlem

    I Flyveplads Guiden fra 2011 står det følgende for Anholt (EKAT): "Radio: Prøv på 131.500"
     
  5. mrflygare83

    mrflygare83 Medlem

    Jag tackar och bockar för hjälpen!
     
  6. cstrom

    cstrom Medlem

    Jag var på Anholt i fredags. Mycket trevligt ställe.

    Jag ropade på 131.500, men det var ingen annan trafik där vid tillfället. Även om det är bra att ropa så ska man nog vara lite extra uppmärksam på att många inte gör det. Se och synas...
     
  7. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Kul att höra att det funkar bra med flyg till Anholt!

    Jag tillbringade i juli ett antal veckor med att jobba ute på vindfarmen som byggs mellan Anholt och fastlandet (http://www.dongenergy.com/anholt/EN/Pages/index.aspx). Jag hade väntat mig att det var flygförbud över en vindfarm, men till min förvåning såg jag flera kärror som passerade på låg höjd och gjorde ett par svängar runt de många spännande skeppen som finns i området. Det skulle vara mycket trevligt att ta en tur till Anholt och passera vindfarm-bygget på vägen!
     
Laddar...

Dela sidan