Frekvens?

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av cheetah1, 25 Juni 2006.

  1. cheetah1

    cheetah1 Ny medlem

    Hejsan!
    Vilken frekvens ska man ha inställd om man ska prata med någon annan i roten när man är ute och leker följa john?
    Eller när man tillexempel är ute mitt över en stad där det är okontrollerat, men där många säkert kan tänkas flyga just då?
     
  2. Danny

    Danny Ny medlem

    Mellan piloter

    123,450 upp till 4000 ? ft. enligt nyligen ändrade bestämmelser. Men det ligger flygfält och andra flygplan på frekvensen också så det finns inget utrymme för skitsnack.

    Städer finns det inget särskilt för. Det är ALLTID EGEN UPPSIKT som gäller. Flygplan behöver inte ens ha radio och UL-A går sakta och är små så det gäller att se upp.

    Är man i närheten av ett flygfält eller kommer att passera i närheten därav är det klokt att man annonserar sig på flygplatsens frekvens (sv. flygfält).

    Sedan har vi icke aktiva ctr och tiz. Där ligger man på flygfältets torns frekvensen och talar om var man är, vad man tänker göra och när man lämnar. Anropet blir xxx info från SE-ABC... t.ex. Bromma information från SE-ABC.
     
  3. cheetah1

    cheetah1 Ny medlem

    Jaha, ja men det är ju bra att veta att det finns en frekvens avsedd för det iallafall...

    Nä, det är klart.. det finns väl en anledning till att det kallas "Okontrollerad luft"...

    Ropar man inte t.ex Bromma Radio? Så gör vi iaf i Ljungbyhed...
    "Ljungbyhed Radio SE-GPU strax Stenestad 1200 fot avser landa 29 L" :laugh
     
  4. MattiasNN

    MattiasNN Medlem

    Bromma information blir en AFIS, eller hur??
    Bromma Radio blir "upplysningar om mina avsikter"

    Jag tar alltid reda på vilken frekvens som finns för FIR även om jag flyger VFR och under FL95. Med färdplan och transponder hjälper ju Stockholm Control (i mitt fall) till och meddelar mig om annan känd trafik. Jag ligger inte och "vaktar" 123,45 för eventuell annan trafik i G-luftrum. Jag ligger på Control-frekvensen.

    Antag att jag inte flyger på ATS-färdplan, så är det ändå bättre att ligga på deras frekvens. Du hör om de varnar för annan trafik och de kan också upplysa dig om trafik i området om du frågar.

    Och i slutändan - VFR = egen uppsikt, även i kontrollerat luftrum.
     
  5. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag kanske har missat något här men är 123,45 en frekvens speciellt avsedd för G-luftrum? :q

    Jag läste igenom dokumentet "VFR Flight in Sweden" i AIC A utan att hitta något information om det. Det fanns en uppsjö av frekvenser listade där för bland annat flygplatser och terminalkontroller, men inget om den frekvens du nämner.
     
  6. Falling

    Falling Medlem

    Vad är det för bestämmelse du syftar på och var har du hittat den? Hittar inget om det i AIP...
     
  7. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    I AIC B 104/2006 kan man återfinna frekvensen 123,450 och den är avsedd för flygklubbs- och skolverksamhet.

    http://www.lfv.se/upload/ANS/AIP/AIC%20B/B104-06.pdf

     
Laddar...

Dela sidan