Frost, Snö och Is

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av Almestad, 2 December 2009.

  1. TOC

    TOC Ny medlem

  2. Olle#1

    Olle#1 Ny medlem

    De glykoler som sälj i Sverige är väl märkta så att man kan läsa på innehållsdeklarationen vilken typ av glygol som finns i förpackningen.

    Det verkar som om man inte har sådana krav på innehållsförteckning i USA.
     
  3. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Jag har frostat av flygplan med en blandning av lika delar etylenglykol och varmvatten. Det är för övrigt den blandingnen som används kommersiellt. Och det fungerar utmärkt. Det där med ALL is är för övrigt en myt. Om man har ett mindre antal BLANKA isvalkar så påverkar det inte prestada över huvud taget. Bara framkanterna och främre tredjedelen av vingar och stabbe är helt rena.

    Jag skulle själv ALDRIG använda propylenglykol! Den är mindre effektiv, men framför allt: Ju mindre dipolmoment molekylen har, desto större risk för skador på plexiglasytor.

    Om man t.ex. skulle ge sig till att tvätta en vindruta av plexiglas med bensin, så måste den bytas efteråt (minst 100 000 kr)

    Även etylenglykol skall undvikas på plexiglas så långt det går. Råkar man spilla litet är det ingen katastrof, men det bör sköljas bort med vatten snarast möjligt.

    Hälsningar/Allan
     
  4. TOC

    TOC Ny medlem

  5. Jocke

    Jocke Medlem

    En rätt smart, giftfri och energisnål metod jag hört om är att man skaffar en varmvatten"flaska" eller annan mjuk vattentät behållare. (Någon hade visst använt en vanlig sopsäck.) Sen häller man i varmvatten och drar längs alla ytor som ska avisas. Om det inte är tjock is eller mycket kallt ute så fungerar det tydligen alldeles utmärkt att smälta isen på det viset. Sen eftertorkar man bara med en svamp eller wettextrasa eller nåt. Rimfrost torde t.ex. vara mycket lätt avlägsnad på det viset.

    Naturligtvis ser man till att det inte rinner ner vatten på svåråtkomliga ställen där det kan uppstå problem om/när det fryser igen, men det gäller ju samma sak om man använder hangar.
     
  6. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Tack TOC,
    Jag använde tydligen alltför åldrad information. Senast jag gjorde en avisning var 1995, men jag har inte kollat upp vad som användes kommersiellt sedan slutet av 1970-talet. :laugh

    Monopropylenglykol bör ha ungefär samma polära egenskaper som dietylglykol. Alltså inte skada lacken mer. När jag varnade för propylenglykol, syftade jag på dipropylenglykol.

    Hälsningar

    Allan
     
  7. Toni

    Toni Ny medlem

    Allan, vad grundar du detta råd på? Det låter väldigt farligt och jag vill gärna ha dina belägg för detta.
     
  8. dypen

    dypen Medlem

    Avisning av fly som har stått ute over tid var jeg i går tillskuer til. Vanlig frostvæske ble sprøytet på hele flyet og en myk børste ble brukt over flykroppen og vingene. Ikke nødvendig med dyr frostevæske her.

    Eks:
    http://www.biltema.no/Bilpleie/Spylervaske-og-Frostvaske/Frostvaske-glykol/

    Prisen på frostvæske gjennspeiler kvaliteten. All frostvæske beskytter
    like bra mot kulde uansett pris, men frostvæske består av ca 95% glykol. Det er det som beskytter mot frost. Det siste ca 5% består av adjektiver. Tilsettninger for å hindre rust, smøre og holde gummi ved like osv. I en billig frostvæske er adjektivene brukt opp etter et halvt år, i en dyrere skal de holde i ca 3 år.


    Køper du for å ha frostvæske på motoren er en som er litt dyrere å anbefale, da slipper du å bytte frostvæske hver høst og på sikt rustskader, pakningskader osv i motoren.

    :)
     
Laddar...

Dela sidan