Genomgång av manövrar och procedurer med flyglärare innan uppflygning

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Fredrik, 7 Maj 2006.

  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej,

    Igår genomförde jag en kontrollflygning tillsammans med min flyglärare för att gå igenom alla manövrar och procedurer en sista gång innan den stundande uppflygningen.

    Vädret kunde inte ha varit mycket bättre än vad det var igår. Helt underbart!

    Vi flög ut mot slätbaken utanför Söderköping och gick bland annat igenom stigande/sjukande svängar, branta svängar, vingtippning, nödprocedurer samt "VOR tracking".

    Flygningen gick bra och jag fick en hel del småtips av min flyglärare för att relationen elev/kontrollant ska bli så smidig som möjligt vid uppflygningen.

    /Fredrik
     
  2. Flygjenny

    Flygjenny Ny medlem

    :tup
    Oj, vad spännande det låter! Jag väntar på att få höra allt om uppflygningen! jag har det en bit framför mig men det kan aldrig vara för tidigt att förbereda sig. Det kan nog aldrig vara fel att gå igenom nödprocedurerna i flyghandboken. Själv råkade jag för en tid sedan ut för att det ena dörrlåset inte hade låsts även om det såg ut så och väl i luften blev det ganska välventilerat i kabinen... Visst påverkar det farten men jag upplevde inte det som ett akut problem och ska jag vara ärlig så visste jag inte riktigt hur jag skulle lösa det - men det står väl beskrivet under fliken nödprocedurer i handboken. Nu får du säkert en "jättesnäll" inspektör under uppflygningen så han hittar säkert inte på några hyss. Jag håller tummarna och är övertygad om att allt går bra.
    :h
    Hälsningar

    Jenny
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Välkommen till forumet Jenny! :)

    Jag skriver en rapport efter uppflygningen! Förhoppsningsvis har allt gått bra då.

    Det finns alltid saker som man kan förbättra i det arbete man gör så att ligga på förhand ser jag bara som ett plus. Att läsa om vad andra gör är ju också ett bra sätt att förbereda sig mentalt på vad som komma skall.

    Målbilden är ju att dessa nödprocedurer skall bli till ett ryggmärgsbeteende så att man nästan utan att behöva tänka kan genomföra korrekta åtgärder i en kritisk situation. För att nå dit krävs det ju en hel del nötande, repetition om och om igen. Väl investerad tid den dag det händer något! :)
     

Dela sidan