Gråstarrsoperation

Diskussion i '040 Människans förutsättningar och begränsningar' startad av Danny, 31 Juli 2007.

  1. Danny

    Danny Ny medlem

    Har fått flygförbud i tre månader p.g.a. en gråstarrsoperation. Ser som en örn men får ingen förnyad medical. Operationen tog tre minuter och jag flög min lärartimme dagen efter utan några som helst problem. Men när jag skulle ha min ut min medical blev det tvärstopp. Så hela sommarens flygningar blev inställda och jag får inte flyga förrän 25:e september.

    Sensmoral. Skall ni göra gråstarrsoperation så se till att göra den på hösten/vintern.

    Dessutom är det ETT ÅRS flygförbud för dem som gör en refraktiv ögonoperation (för att slippa glasögon)!!!
     
  2. Knorren

    Knorren Medlem


    Nu pratar du väl i nattmössan väl....
    Någon sådan regel finns inte, utan du kan efter godkända tester (bländning och kontrast) hos AMC få ditt medical.
     
  3. DanielW

    DanielW Medlem

    Han pratar inte i nattmössan, du kommer inte klara testet direkt efter en operation. Även om ingreppet tar kort tid och du ser perfekt efter så tar det tid för ögonen att läka. Det finns också chans att synen försämras igen efter operation.
     
  4. Knorren

    Knorren Medlem

    Klart han pratar i nattmössan, för det är inte ett års flygförbud efter ett sådant ingrepp.
    I princip kan du göra testerna dagen efter men då lär du inte klara dom, men det är inget som hindrar dig.
    Men efter ca 3-4 mån (eller ännu längre beroende på individ) så kan det vara lämpligt, men det finns inget förbud.
     

Dela sidan