Gratis IFR-autorouter

Diskussion i 'Instrumentflygning' startad av Jonas, 10 Juni 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Vill man inte betala dyra pengar för RocketRoute så funkar denna bra! Fortfarande bara några månader på nacken men fått bra kritik!

    Drivs och utvecklas idéelt av privatflygare.

    https://router.euroga.org/
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. control

    control Välkänd medlem

    Sparar mycket tid!

    Att få igenom IFR-fp till/genom Tyskland har jag historiskt haft problem med, nu tog det bara sekunder att få fram ett vettigt förslag som går igenom :D
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Ja det där var ju ett kompetent litet verktyg :) Det enda som saknas är integrering med ARO.
     
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Jag har läst i deras forum att de inte prioriterar sådana funktioner för tillfället då det är routingen som är intressantast för privatflygare. Men det hade varit nice :)
     
  5. joma

    joma Medlem

    Autorouter är ett fantastiskt verktyg. På 45 s sekunder hade jag 14 förslag på lämpliga rutter...
    Men nu ska jag göra min första IFR-nav. När man "filear" IFR-färdplan, har ni med SID/STAR då?
    Autorouter ger förslag med SID/STAR i, men det finns även utan. Det kan ju vara lite svårt att vara helt säker på vilken SID/STAR man får om man filar lite tid i förväg...även om det givetvis går att göra ett rimligt antagande. Sen kan det ju givetvis också ändras under flygningen.
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Osäker på om jag bryter mot någon regel för flygfyren nu. Men jag ställde exakt samma fråga i autorouters "inofficiella forum" för ett halvår sedan. Orkar inte återge svaret så jag länkar till tråden. Fick även svar där från autorouters skapare "Achima" (Kuriosa: vad jag vet så är han skapare av Virtual Box, lite kul eftersom man sitter med den varje dag).

    http://www.euroga.org/forums/flying...y-is-sid-and-star-included-in-suggested-route
     
    • Gillar Gillar x 2
  7. control

    control Välkänd medlem

    Alltid bra att få veta varför det är "knasigt" ;)
     
Laddar...

Dela sidan