Hög kostnad för förnyat medical klass 2?

Diskussion i 'Flygmedicin' startad av Fredan, 6 April 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. Fredan

    Fredan Medlem

    Förnyade mitt medical klass 2 för första gången för några veckor sedan och fick just fakturan och höll på att sätta kaffet i vrångstrupen. Det gick på 3125 kr inkl moms! Ska jag infrågasätta summan eller är det ett högt men rimligt pris?
     
  2. LEE

    LEE Medlem

    Det låter högt. Var det audiogram och EKG kanske det kostar mer, men min förnyelse utan dom delarna kostade knappt hälften för klass 2.
     
  3. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Låter i högsta laget, men erfarenhetsmässigt kan det variera ganska mycket bl a beroende på om läkarn kan koppla det till en allmän hälsocentral eller om det är en helt privat klinik. (Jag har betalat allt mellan 1200-2700 kr). Beror också som LEE skriver vad som egentligen ingick. I en del fall kan dom inte göra audiogram på stället utan hänvisar till nån annan hälsocentral för just detta etc. Vi lär få acceptera stigande kostnader för detta med den allt större bristen på flygläkare i en del län. Många har hoppat av p g a de stora kraven på formalia kring undersökningen och rapporteringen.
     
  4. Fredan

    Fredan Medlem

    Nä, jag gjorde inget audiogram eller EKG.
     
  5. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Dyrt!
     
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    Ja, det låter dyrt men så är det på vissa ställen. Upp till 2000 kr får man anse vara normalt, ring runt till du hittar någon som håller sig inom det.
     
  7. Fredan

    Fredan Medlem

    Ja, jag hade räknat med 1500kr som bra pris och 2000kr som dyrt men ändå okej. Men får skylla mig själv för att jag inte frågade först. Tänker jag ska dubbelkolla med dem så fakturan stämmer innan jag varnar er andra vem man inte ska gå till
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. Flygteknikern

    Flygteknikern Medlem

    Låter mycket, funderar mer och mer på att ta mitt Medical 1 i Polen eller Ungern när man hör dessa löjligt höga priser.
     
  9. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag betalar 3500 för klass 2 inklusive EKG och audiogram. Den läkare som min klubb rekommenderar nya elever tar c:a 2000 för första utfärdande av klass 2 medical. Så 3125 för förnyelse utan någon extraundersökning får nog sägas vara rejält dyrt.
     
  10. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    1000 för klass 2 utan EKG
     
Laddar...

Dela sidan