Höjdmätarrapportering via transpondern

Diskussion i '010 Luftfartsystemet och säkerhetsstandarder' startad av mats77, 12 Augusti 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 1 medlem.
  1. mats77

    mats77 Medlem

    Det som Danny skriver om, är något jag tänkt på tidigare, men aldrig fått förklarat. Om transpondern har egen höjdmätare som alltid mäter enligt 1013, hur blir det då om man själv flyger enligt QNH i en kontrollzon (C-luft) där man t.ex. fått en klarering på 1500 ft eller lägre - skulle då inte flygledarens uppfattning av min höjd (via transpondern) och min uppfattning av aktuell höjd via höjdmätaren (inställd på QNH) kunna skilja sig åt (beroende på aktuellt tryck)? Det låter ju ganska lurigt... eller tänker jag helt galet?!
     
    Senast redigerad: 12 Augusti 2015
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    När höjden visas på radarskärmen så är den justerad efter aktuell QNH, så flygledaren ser samma höjd som din höjdmätare visar (om du ställt in QNH rätt).

    Transpondern behöver f.ö. inte ha en egen höjdmätare (även om en del transpondrar har det). Lufttrycksinställningen på en höjdmätare påverkar bara vad instrumentet visar - inte vad den skickar till transponderna.
     
    • Gillar Gillar x 3
  3. mats77

    mats77 Medlem

    Ah, hade jag ingen aning om! Då förstår jag hur det hänger ihop! :)

    Tack!
     
Laddar...

Dela sidan