Halvcirkelregeln

Diskussion i '010 Luftfartsystemet och säkerhetsstandarder' startad av Benji, 7 Augusti 2019.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. Benji

    Benji Medlem

    Hej

    Eftersom att i G-luft så råder QNH upp till 9500foot. Så måste det väl innebära att jag ska ligga på 5500foot öster ut och 6500foot väster ut. Men om det är inom C-luft blir det FL 55 öster ut och FL65 väster ut?
    Om det är över genomgångshöjden vill säga?

    Mvh: Benjamin
     
    • Håller med Håller med x 1
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Ja.
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    När du närmar dig 9500 ft kika gärna på din transponder som alltid visar FL så att du inte kommer över FL95 utan klarering.
     
  4. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Och sök gärna här på forumet. Finns flera olika trådar där den här frågan tas upp :)
     
  5. Tompa

    Tompa Ny medlem

    Precis så är det. VFR sker alltid på QNH, aldrig på flygnivå (såvida inte du får klarering på FL). Halvcirkelregeln gäller alltså precis som du skriver. I C-luft kan du dock få klarering på något annat, då får man följa det istället.
     
    Senast redigerad: 20 Augusti 2019
  6. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Nej.

    Du kan flyga VFR på flygnivå över genomgångshöjden i E luft utan klarering. (Rönne TMA, Sweden FIR)
     
  7. Tompa

    Tompa Ny medlem

    Kan du upplysa mig lite mer om detta är du snäll? Är det alltså över LAF i Sweden FIR? Det är följande jag hittills har hållit mig till:

    "I Sverige är den fastställda LAF:en flygnivå 100 förutom i FIR:ets nordvästra hörn där den är flygnivå 130." SERA 5005 g
     
  8. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Nej det har inget med LAF att göra. Rönne TMA har en genomgångshöjd (transition altitude) på 5000 fot. Det är kontrollerat luftrum upp till FL95, men det är class E över 4500 fot vilket innebär att över 5000 fot måste du flyga på flygnivå och det kan du göra det utan klarering om du är VFR.

    https://aim.naviair.dk/media/files/cviv3xvz4ju/EK_AD_2_EKRN_en.pdf
     
  9. Tompa

    Tompa Ny medlem

    Got it, tack!
     
  10. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Det blir ännu roligare om man ska flyga utomlands och måste börja gräva i varje lands AIP. Jag kan tänka mig att det blir en blandning av FL och ALT i verkligheten och som tur folk flyger inte in i varandra :)
     
  11. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Vid start från Mora:
    https://aro.lfv.se/Editorial/View/5898/ES_AD_2_ESKM_6-1_en
    "TA 5000 AMSL"
    TA är alltså tillämplig!
    "Flygning eller del av flygning ska anges som:

    a) Flygnivå på eller över lägsta användbara flygnivå eller, där det är tillämpligt, över genomgångshöjden."
    AIP ENR 1.1 punkt 8.

    Gäller givetvis även vid start från instrumentflygplatser med ATC när tornet är stängt och det alltså är G-luft.

    Det här ska t.ex. elever svara rätt på vid prov. Men reglerna tycks inte vara klara.
     
  12. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Jag skulle kunna tänka mig att TA gäller inom Mora TIZ/TIA. Men Mora TIA slutar vid 5000 ft! Alltså precis vid TA. Hur ska någon som startar från ett fält i Finland och ska bara flyga över Mora TIA på 6000 ft veta att TA är på 5000 ft? Eftersom det inte finns TA för allmän G-luft...
     
  13. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Ytterligare ett skäl till att Transportstyrelsen borde ändra sin tolkning om höjdmätarinställning.
     
  14. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Nu ska vi försöka göra den otrevliga manövern att också försöka landa, även nu i Mora.
    Vid sjunk mot Flygplatsen har AFIS enligt sina instruktioner räknat ut genomgångsnivån som följer enligt:
    https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/luftfart/mfl/mfl-o-1-rattad.pdf
    Vadå, flygnivå 60 som TRL, undrar man om man kommer flygande på 7500 ft MSL enligt "en del av AIP" (alt 1).
    Följer man däremot det jag citerade ovan blir man inte alls förvånad och följer alltså "en annan del av AIP" (alt 2).
    Frågan är om man kommer från högre höjd. Eftersom man ska ha QNH upp till FL100 (enligt alt 1) borde det i rimlighetens namn betyda att man byter till QNH när man sjunker igenom FL100 som är lägsta användbara flygnivå. Men det skulle ju i så fall betyda att FL95 inte finns! Höjden på undersidan på klass C-luften kan ju inte ha ett lägre FL-värde än 100.

    Nä, låt oss införa en gemensa TA för hela Sverige, förslagsvis 10 000 ft MSL. Så blir det inget mera snack och borttagande av ett FLYGSÄKERHETSPROBLEM.
     
  15. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Helt odramatiskt säger flygledningen 7000 ft så flyger du på altitud säger dom FL70 flyger du på FL hamnar du i G-luft och flyger på färdplan så får du nästan alltid trafikuppföljning om du inte får det tittar du ut. För det är skit samma i G luft får du utan att redovisa det på radion flyga på vilken höjd du vill.
    Det är många i den här tråden som gör problem av något som inte är ett problem
     
  16. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Här är några länder som har förstått att hitta en bra lösning (Österrike, Slovakien, Ungern, Ukraina)
    https://www.airliners.sk/prevodnavyska/
    I USA har man ju ännu högre TA, 18 000 ft MSL.
     
  17. GhostRider

    GhostRider Medlem

    Detta innebär alltså att området mellan FL95 och FL100 får man inte flyga i? (Annat än när man är på väg upp eller ner från annan nivå?)
     
  18. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Ja det får du, men eftersom det är klass C över FL95 så ska du ha klarering.
     
  19. GhostRider

    GhostRider Medlem

    Men flyger man sträcka så skall man väl hålla sig på flygnivåerna? Exempelvis kan man ju då flyga FL105 om man flyger VFR västerut. Vad jag menar är att man får väl inte ligga och "lalla omkring" på tex 9800 fot, utan man blir klarerad en viss flygnivå tex FL105, FL115 osv som man skall hålla?
     
  20. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Man ska hålla den flygnivån man fått klarering till. Den behöver inte följa halvcirkelregeln om ATC inte vill ha det så. Som VFR har jag fått klarering på FL100 för det var där de ville ha mig.
     
Laddar...
Liknande trådar
  1. joma
    Svar:
    4
    Visningar:
    4,799

Dela sidan