Hamna i dåligt väder VFR

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av cstrom, 27 Februari 2011.

  1. Zeta

    Zeta Medlem

    Har inte för mig att vi pratade om väderminiman där TOC. :bored
     
  2. TOC

    TOC Ny medlem

    Jepp,och jag forsöker säga att (glöm SVFR),om man hamnar,flyger in i sämre väder än VMC,blir det inte med automatik nödläge,trots att det är IMC.....

    Nu sätter jag P för det,kommer alldrig att kommentera dina inlägg. :)

    MVH/TOC

    PS Bortset positionsrapportering....:laugh
     
  3. cstrom

    cstrom Medlem

    Perfekt att få info direkt från en FL också. Tackar! :tupX2
     
  4. Zeta

    Zeta Medlem

    Det blir aldrig nöd förrän du som befälhavare deklarerar nöd. Jag förstår att det kan vara svårt för en person med en stolthet präktig som din. :laugh
     
  5. litens

    litens Aktiv medlem

    En VFR flygare får helt enkelt inte sätta sig i en situation som innebär att man riskerar att hamna i IMC.

    Planera, kolla väder och skut fram eller ställ in om vädret inte håller.

    Jag vill påstå att man är en klant om man sätter sig i en situation där man sitter utan alternativ, att köra en ILS är oerhört farligt om man är VFR pilot och därför är det inget alternativ.
    Vidare skall man alltid ha kontakt med ATC, de är till för att hjälpa och förebygga olyckor.
     
  6. Roffe

    Roffe Ny medlem

    Ja, det där tillförde ju oerhört mycket. Vart vill du komma egentligen? Jag tror alla här är överens om att planeringen är viktig och att om man som VFR-pilot hamnar i IMC har man troligtvis gjort någonting fel. Lik förbannat händer det ibland. Att peka finger och konstatera att piloten är en klant löser knappast några problem.
     
  7. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Den som skriver så lever nog i en annan värld än jag själv. :X

    Det har väl aldrig hänt att meteorologers prognoser blivit fel? Själv kan jag ge minst ett tjugotal livfulla beskrivningar av tillfällen när prognoserna slagit fullständigt fel, så att jag hamnat i IMC under VFR-flygningar.

    Risken är förstås minimal om man aldrig flyger längre bort än att man kan se hemmafältet. Men till och med i en sådan situation har jag råkat ut för IMC och varit tvungen att gå över på instrument.

    Hälsningar

    Allan
     
  8. TOC

    TOC Ny medlem

    Så sant......

    Allan, kände du att det är fråga om nödläge?

    Ropade du MAYDAY MAYDAY MAYDAY....?

    MVH/Olle
     
  9. Zeta

    Zeta Medlem

    Självinsikt är en av de viktigaste parametrarna vad gäller flygsäkerhet. Hur säker du än känner dig, är du inte utbildad att flyga IMC, så om inte för din egen säkerhet, snälla var inte så självisk och deklarera nöd ändå.

    (Off the record kan jag inte förstå hur paragrafryttaren #1 kan sitta och säga att det är okej att flyga under VFR i IMC - idioti :tupX2)
     
  10. TOC

    TOC Ny medlem

    http://www.transportstyrelsen.se/publicdocuments/PDF527.pdf

    IMC
    (Instrument Meteorological Conditions, instru-mentväderförhållanden) väderförhållanden ut-tryckta i värden för sikt, avstånd från moln samt molnbas lägre än fastställda minima för visuella väderförhållande

    /TOC
     
  11. Zeta

    Zeta Medlem

    Duktig du är, se till att följa reglerna i fortsättningen! :p
     
  12. ankan

    ankan Medlem

    Kan man inte sammanfatta det här med att:

    Om man känner att omständigheterna av olika skäl (väder, sjukdom, motorfel) gör att man inte längre är övertygad om att man kan fortsätta flygningen säkert, OCH man tror att flygledaren kunde hjälpa (t.ex genom att hjälpa till med att kontrollera ens höjd under inflygning, vektorering, etc), så SKA man:
    * Berätta sitt problem för flygledaren
    * Berätta vad man vill ha för hjälp
    * Oroa sig över ev. brott mot regelverket i efterhand.

    Och visst är det så att om man inte gjort något *fruktansvärt* dumt, så behöver man inte oroa sig ens för att bli av med certet. Och även att bli av med certet är ju bättre än en onödigt osäker landning.
     
  13. TOC

    TOC Ny medlem

    Håller med,med ett tillägg.Innan man gör annat,flyg flygplanet.....

    H50P gruppens funderingar angående nöd.

    http://www.transportstyrelsen.se/Global/Luftfart/Tillbud_och_olyckor/N%C3%B6dl%C3%A4ge.pdf?epslanguage=sv

    Och om man upplever att livet är slut...

    http://www.transportstyrelsen.se/Global/Luftfart/Tillbud_och_olyckor/Gameover.pdf?epslanguage=sv

    I vissa lägen är nödläge definerat i regelverket,vissa inte.

    Om man upplever som PIC vid väderförsämring till under VMC att det är nödläge,då är det hellt enkelt nödläge.
    Väder under VMC är IMC,olika minima i olika luftrum,man behöver inte flyga i moln utan yttre referenser att vara i IMC.

    Enligt vissa flyglärare är redan radiobotfall nödläge,kod 7700

    /TOC
     
  14. litens

    litens Aktiv medlem


    Jag flyger absolut längre bort än att jag kan se hemmafältet, tex i måndags förra veckan flög jag Stockholm-Malmö. Då blev prognosen fel, sikten gick ned till 10km trots att det skulle vara mer än 20km.

    Som VFR pilot måste man hålla sig just VFR och jag lever i samma värld som dig Allan, om inte annat gäller samma regler för oss båda. Att hävda att man är en klant om man som pilot sätter sig i en situation utan alternativ kan inte vara så provocerande.

    Att med berått mod gå vidare in i moln och göra en ILS inflygning är inte ok som VFR pilot. Det är särskillt inte någon man skall tipsa nya oerfarna piloter om.
     
  15. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Nej, jag har beskrivit båda händelserna utförligt på den här länken:
    http://www.flygfyren.nu/forum/showthread.php?threadID=541&forumID=23

    I det första fallet fanns det ingen att tala med. I det andra var det knappast fråga om nödläge. Däremot skulle jag ha skrivit en avvikelserapport om det varit idag.

    Egentligen är rädsla det enda som är farligt med att hamna i IMC (tillspetsat). ILS-inflygning är nästa lika enkelt som att flyga efter en VOR, vilket varje PPL-pilot har tränat.

    Vanliga flygplan är dessutom så stabila att man till och med kan klara IMC (nollsikt) helt utan gyron.

    Så IMC i sig kan knappast anses vara ett nödläge om piloten är lugn och inte andra omständigheter förvärrar sitationen.

    Hälsningar

    Allan
     
  16. RWT

    RWT Ny medlem

    Här är ett ljudklipp om just det som diskuteras.

    Den här piloten är dock inte helt lugn.

    http://www.alexisparkinn.com/photogallery/Videos/flightassist.mp3
     
  17. TOC

    TOC Ny medlem

    Han fick hjälp....:tup

    Mera intressant läsning.

    http://www.casa.gov.au/fsa/2006/feb/26-33.pdf

    /TOC
     
Laddar...

Dela sidan