Han borde ha väjat för mig

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av Tomcaten, 22 December 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Häromdagen flög jag nordnord-västlig kurs från Skavsta till Uppsala och hade passerat Vängsö Flygfält.

    Ja hade redan ställt in Uppsala(Sundbros) frekvens, vilket är samma som Vängsös kom jag på när jag passerade Vängsö och hörde någon i Varvet(Vängsö-radio) Jag blindsänder mina flygavsikter, vart jag befinner mig och är på väg. När jag är ca 5nm nordväst ifrån fältet får jag syn på en pa28 ovanför mig till vänster som är en ca 10-15 cm "stor" på vindrutan.
    Bedömer att han var ca 100-200 meter ifrån mig och jag flyger bakom honom och ser honom ett bra tag ifrån där jag satt.
    Min uppmärksamhet var riktad åt vängsöhållet och ska jag vara hård mot mig själv så borde jag ha vänt blicken framåt tidigare.
    Jag tror inte att pa28-föraren såg mig, troligen låg jag under horisonten sedd för honom så att min bakgrundsbild såg vit och grön ut och mitt plan(elr klubbens) är vit, blå och lite röd.

    En lärdom rikare, titta utåt mera punkt.
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Man kan bara spekulera i hur många kollisioner man nästan varit med om men aldrig upptäckt.
     
  3. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Ja. Jag gillade det inte alls som det blev. Även så klandrade jag mig själv rätt mycket, ja borde haft lite tidigare uppsikt framåt och utåt än bakåt. Samtidigt var den enda trafiken för mig som var "känd", den hade jag bakom mig mot vängsöfältet och jag är rätt säker på att han befann sig på medvinden mot min sida som jag var på. Annars var det en helfin dag men som sagt en lärdom rikare(det kan komma någon precis när, var och hur somhelst) och att folk springer o köpare drönare på teknikmagasinet gör ju det hela klart värre.
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Det är ingen nytta i att gräma sig över det där längre. Det kommer alltid att dyka upp sådana situationer oavsett hur noga man tycker att man är. Men klart är att man ska inte räkna med allt hörs på radion, så är det verkligen inte. Det var en viktig lärdom du fick och det kommer att hända igen och igen.

    Du skrev inte vilken höjd du var på men om du var på trafikvarvshöjd så är det väl det enda du kan ändra på till nästa gång. Flyg ovanför trafikvarvshöjd när du flyger över flygfält.
     
  5. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Ja absolut, jag var på 1500-1600 fot. Han ovanför mig bara kanske 300 fot.

    Schysst feedback Larscho
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Jag begriper ingenting av detta om jag ska vara ärlig. Hur skulle han (vi säger att det var en han) ha kunnat sett dig om du flyger bakom honom?
    Varför skulle han ha väjt om du är upphinnande?
    Och hur kan han vara ovanför dig om han flyger på 300 fot (eller menar du 300 fot över DIG?)
     
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag tror att TS menade att det andra flygplanet kom från höger och passerade framför. Då hamnade han "bakom" honom efter att han passerat. Sedan menar han att flygplanet var 300 ft ovanför hans egen.

    Det var han själv som hade väjningsplikt så det är väl det enda som kan uppfattas som "konstigt".
     
  8. control

    control Välkänd medlem

    Se och bli sedd är det enda du verkligen kan lita på om du flyger i okontrollerad luft.

    Om exempelvis 10 piloter tillfrågas om vilken radiofrekvens som bör passas i det aktuella området så kommer du få minst 3 svar och kanske någon som påpekar att de inte har någon radio ;)
     
  9. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    " syn på en pa28 ovanför mig till vänster som är en ca 10-15 cm "stor" på vindruta" och framför mig kan jag tillägga men det förstår man väl
     
  10. Ervin

    Ervin Ny medlem

    Bara genom att flyga högre eller lägre än 1500ft kan man nog minska chanserna att få möte ganska mycket. Jag upplever att 1500ft, speciellt i Skåne, verkar vara en farlig höjd. Det har blivit en allt för stor vana för piloter att hålla denna höjd, t ex på kortare flygningar eller bara för att ligga under TMA. Kommunikationen är jätteviktig och ju mer man pratar med trafikledning, ibland kan man känna att det kanske är lite onödigt, " jag klarar mig fint utan traffic info idag", jag har lovat mig själv, att så fort jag är tveksam till något, så är det bara att våga fråga som gäller.. Jag har åkt med ett par erfarna flygare, som har haft cert 20-30år, men som på något sätt var väldigt försiktiga oh tysta när det kom till radiosnacket.. Denna trend ser jag inte hos yngre pilotkompisar..
     
  11. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Helikopterförare brukar med göra så, de brukar sjunka under "vanliga" höjden vid inpasseringspunkten för att undvika flygplansflygarna. Ifrån en jag känner som pluggar/pluggat H i Göteborg.

    Det var ju en olycka i Usa för 2 mån sen där helikopter och flyg kolliderade med varann.
     
Laddar...

Dela sidan