Har du glasögon?

Diskussion i '040 Människans förutsättningar och begränsningar' startad av LeonL, 6 Februari 2006.

  1. LeonL

    LeonL Medlem

    Är lite nyfiken på det som rubriken säger. Har någon av er flygare glasögon eller linser av något slag?
     
  2. Lundberg707

    Lundberg707 Ny medlem

    Jag har själv inte glasögon men två av de som började ta PPL sammtidigt som mej hade glasögon. Dom gjorde bort uppflygningen förra våren.
    Jag tror det beror lite på vilket synfel man har, t.ex. måste man ha korrekt färgseende för att ta mörkerbehörighet d.v.s. utföra flygning under den mörka delen av dygnet.
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tråden flyttas till forumet Human factors.
     
  4. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Ja, jag har haft det hela tiden.

    Allan
     
  5. Ejvind

    Ejvind Medlem

    Jag är närsynt och flyger normalt med linser (mjuka månadslinser) och det har inte varit några problem för att få ut klass 1 medical.
     
  6. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Opererade ögonen pga närsynthet med Lasik år 2000. När jag sökte elevtillstånd i höstas fick jag gå och göra en extra undersökning hos en godkänd flygögonläkare. Han gjorde bländtest o dyl. Inga problem. Vet dock att det är tuffare undersökning för klass 1 medical.

    Jonas
     
  7. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Har tidigare som barn haft glasögon och hade dem (lustigt) nog 5 år i onödan pga en slarvig ögonläkare. Detta kan resulteras med att mina ögon har skadats. Hoppas dock att det inte kommer vara några problem :)
     
Laddar...

Dela sidan