Haveri i Finland

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av TOC, 15 Augusti 2008.

  1. TOC

    TOC Ny medlem

  2. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Tragisk händelse, men också gåtfull. Helsinki - Kuopio är en bra bit. Det förefaller att ha varit långnav eller liknande. Men Piper Arrow är ju knappast en nybörjarmaskin. Och varför skulle man göra en stallövning under en långnav, på så låg höjd dessutom? Eller var det en nödlandningsövning som gick snett?

    Kan förstås också ha varit något fel på planet. Det förekommer ju trots allt. Vi kanske får veta så småningom. Och kanske finns det något vi kan lära av händelsen.

    Hälsningar/Allan
     
  3. TOC

    TOC Ny medlem

  4. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Fruktansvärt!
    Man som känner sig så säker när man skolar med en erfaren lärare och allt.. :tdow
     
  5. TOC

    TOC Ny medlem

  6. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Erfaren lärare är ingen garanti för säker skolning. När jag köpte min första Robin100 och skulle utbildas på den började läraren med att demonstrera dess egenskaper vid avance. Dessbättre blev jag illamående efter en liten stund, så han fick avbryta de övningarna.

    På instrumentbärdan finns en skylt med texten
    "AEROBATICS AND SPINNING PROHIBITED
    MANEUVRE SPEED 134 KTS"

    Men skylten var på finska, så jag förstod inte vad där stod. Lärdomen är att om din flyglärare vill göra en otillåten manöver skall du tala om att så får man inte göra.

    Hälsningar/Allan
     
  7. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Det är sant Allan, det är här CRM rycker in.
    Ofta vågar inte styrmän säga emot erfarna kaptener, men i detta fall gäller det flygelev/lärare.

    En flygelev på sina 15 loggade dual-timmar kanske inte överhuvudtaget vet vad som är en otillåten manöver. Man lägger ner mycket tillit till sin lärare, (som i mitt fall har över 1500 timmar).

    Nu har jag gått CRM utbildning (snarlik MCC utbildningen man gör senare i sin trafikflygarutbildning) när jag gick utbildningen på FlyNordic. Av den anledningen skulle jag ha mage till att säga emot, eller åtminstonde ifrågasätta min lärare om jag ansåg att hans agerande var felaktigt...
     
  8. Sillkalven

    Sillkalven Ny medlem

    Aj aj aj... :(
     
  9. TOC

    TOC Ny medlem

  10. PIO

    PIO Ny medlem

    Tragiskt...väldigt vanligt att man belastar för mycket vid upptagning från sådana lägen som beskrivs. This might happen..
     
Laddar...

Dela sidan