Haveri i Norrtälje

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av TobbeMieden, 18 Augusti 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. TobbeMieden

    TobbeMieden Medlem

    Nån som vet mera ??

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19384890.ab


    En litet propellerplan kraschlandade på en åker 500 meter från flygfältet Mellingeholm utanför Norrtälje vid 19-tiden på måndagen. Båda personerna ombord, en lärare och en elev, klarade sig oskadda.

    – Planet fick motorstopp direkt efter start och de tvingades göra en så kallad forcerad nödlandning. Båda är hela och rena som tur är, men flygplanet fick skador, säger Lars-Olof Jöckert, biträdande räddningsledare på Sjö- och flygräddningscentralen
     
  2. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Igen?

    För ett halvår sedan var det samma sak i Norrtälje/Norrköping(minns inte exakt) Elev och lärare övade i varvet och de fick nödlanda.
     
  3. AndiK

    AndiK Medlem

    Helt sjukt... Det känns verkligen som ett deja vu...
     
  4. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Förra gången hade dom av misstag satt tankväljaren på "OFF" när dom skulle skifta tank på finalen eller strax innan. Bränslet i ledningarna räckte precis tills de kommit upp i luften igen. Någon som vet vad det var den här gången?
     
  5. AlohaBird

    AlohaBird Ny medlem

    Vad gäller tankväljaren av typen med plastvred är en kontroll av den fjäderbelastade stoppklackens funktion nyttig att utföra. Den kan faila och då ej spärra fullt ut. Kontrollera likaså att vredets sida mot skålen är i sådant skick att vredet ej kan forseras förbi klacken. Motsvarande kontr. med väljare av metall med låsfjäder kan rekomenderas likaså. Där kan bladfjädern i sig faila, tex på grund av klädselmtrl. som lagt sig i vägen som förhindrar fjädern gå fullt ut. Är aktsam på detta i de PA-28'or jag är i kontakt med.
    Finns en "bulle" på detta från Piper också.
    Vad orsaken till händelsen i veckan var vet jag inte, men en snygg nödlandning var det!
     
  6. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Levern till tankväljaren i den pa28 som jag började att skola i var väldigt svår att få i off-läget. Min instruktör(ej en bra sådan) visade mig hur jag fick den i off-läge först på timme 15 tror jag och det är rätt sent påtänkt för om brand hade inträffat innan.

    Jag tror inte många elever som skolade där skulle veta just hur de skulle få den i off-läge för att den var så kruxig att få till och intetsägande när den var i off-läge. Instruktörens visning tycker jag var för dålig för att man skulle känna sig trygg med det.

    Själv är jag påväg att bli FI och jag kommer att gå mot strömmen vad mina instruktörer visade mig när jag började skola i pa28. De släppte iväg mig alldeles för tidigt i EK och lärde mig alldeles för dåligt med nödprocedurerna.

    Oroligt att det kan vara så på flygskolor men jag tycker mig se ett mönster av detta när flyglärarna vill släppa iväg elever med knapphändiga instruktioner på ek-flygningar så att flyglärarna kan göra annat under tiden.

    Lite off-topic men något viktigt väl värt o belysa.
     
  7. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    När jag skolade på Piper så lärde jag mig att välja bästa tank innan landing. Låg man i varvet och övade landingar så blev det i princip ett invant beteende att alltid byta tank innan landing, eftersom man kanske startat på förra tanken. En bra övning i multitasking däremot. Dock så kan man ju undra om det är säkerhetsmässigt bra att ens byta tank i kritiskt skede?

    Undrar om många inte byter tank i onödan av ren vana när man redan har ett stabilt fuel flow och tillräckligt med bränsle för landning i tanken (kanske tom byter till tanken med mindre soppa) ....Mig själv inräknad.

    Bara en tanke.
     
  8. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hur gör ni?
     
  9. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Jag byter efter en halvtimme och sedan efter 60 min för att ha så jämn fördelning som möjligt. Skulle aldrig ge mig in på att byta strax innan landning.. Det är ju en höjd risk vid tankbyte så jag försöker att ha ett fält under mig när jag byter.
    Dock kommer jag nu på att jag aldrig har fått stänga av den... så det blir att testa vid nästa besök på fältet.
     
  10. bobo

    bobo Ny medlem

    Bra diskussion!

    På South Sweden´s PA-28 checklistor står "Fuel Selector - Fullest Tank" på Descend Checklist som enligt skolans SOP skall utföras senast vid 5000 fot sjunkande eller 20 nm innan destinationen, dvs den skall eventuellt skiftas 10 minuter innan inflygning. Väl tidigt i lugn och ro och inte i hetsen i trafikvarvet. Dessutom mycket tid och höjd för att korrigera (med Emergency Checklist) om man gjort fel.

    Bobo
     
  11. control

    control Välkänd medlem

    "Bästa tank" tycker jag är ett bra uttryck om man inte tolkar det som att bäst alltid är den med mest soppa i.

    Rätt eller fel så har jag ingen rutin i planet jag alltid följer... däremot tänker jag alltid på bränsleplanering innan flygning, den vanligaste planen blir: starta på tank X och stanna på den under hela flygningen.
     
  12. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Innan jag går in i varvet kontrollerar jag och vid behov byter tank. Håller aldrig på att fippla med tankväljaren i varvet. Ligger jag en-route så byter jag varje halvtimme.
     
Laddar...

Dela sidan