Haveri i Strängnäs

Diskussion i 'Nyhetstips' startad av Jonas, 21 Augusti 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 9 medlemmar.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

  2. litens

    litens Aktiv medlem

    Fy, det är för ofta flygare omkommer. Någon som vet vilken maskin det kan vara?
     
  3. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

  4. frazer

    frazer Medlem

    Mycket tråkigt!

    Den enda bilden där man ser tillräckligt av flygplanet är denna, men jag är för dåligt på UL-klassade flygplan för att våga mig på en gissning:
    [​IMG]
     
  5. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Skulle gissa på en Rans S-9.
     
  6. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Alternativt en s-10, omöjligt att se nån skillnad på den bilden.

    (går det inte redigera sina inlägg?)
     
  7. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Nedanstående har inget med olyckan att göra, där vet jag inget
    men
    AVA med UL är tillåtet. Det är precis samma regler som för PPL. piloten har ava behörighet och planet är ava godkänt. problemet är att det inte finns någon ava utbildning för UL piloter i Sverige. Flygplan som är godkännda finns det. En UL pilot som flyger på utländskt UL cert med ava behörighet t.ex.ska Finland ha haft en ava kurs för UL eller en PPL pilot med ava och UL behörighet får om planet uppfyller kravet flyga ava med UL.
     
  8. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jo, det går att redigera, men bara inom en viss tidsrymd i direkt anslutning till att inlägget postas. Detta har införts då en medlem gick in och tog bort allt innehåll i sina inlägg.
     
  9. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Det är på tiden att hav kom tar över utredningarna så vi andra får ta del av materialet. Det är viktigt att lära av alla haverier som tyvärr inträffar.
    R. I. P. :(
     
  10. Altidude

    Altidude Ny medlem

    Informationen idag från KSAK gör gällande att det är en Extra 230. Med den informationen och jämförelse med bilden ovan så verkar det högst sannolikt handla om SE-XYT.
     
  11. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    R.I.P.

    En bild på det aktuella flygplanet:

    [​IMG]
     
  12. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Japp. Inget UL alltså. Då blir det Havkom som utreder då?

    KSAK:
    "I går onsdag inträffade ett haveri med en Extra 230 (vanligt flygplan för uppvisning och avancerad flygning). I pressen har förekommit uppgifter om att det skulle ha varit ett UL-flygplan vilket är fel.
    Haveriet skedde i samband med avancerad flygning över Mälaren. Enligt uppgift skall flygplanet ha gått lodrätt ner i vattnet nära strandkanten till Selaön. Räddningstjänsten har hitta vraken Piloten omkom."
     
  13. Altidude

    Altidude Ny medlem

    Det är X-klass så... nja? Finns andra nyare bilder på Jetphotos där fenan har Texaco-loggan.
     
  14. litens

    litens Aktiv medlem

    Det är nog Havkom som utreder det. Personen som dog jobbar själv som utredare på Havkom så det är isåfall ingen rolig uppgift för hans 3-4 st kollegor.

    Träffade och snackade några timmar med herren i fråga nu i somras, verkligen en skarp person, vad jag förstår flygteknisk ingenjör och väldigt trevlig.

    Om det var ett mekaniskt fel så kommer det framkomma, om inte kommer den beräknade islagshastigheten ge en hint om hur hög höjd den gått ned i vattnet med.

    Med den kännedomen kan man sedan spekulera i om han tappade kontrollen och inte hade höjd för att reda ut det eller om han av någon anledning blivit medvetslös (typ blackout) och gått rakt ned.

    Känner mig ganska nedstämd, han gjorde flög samma klass som mig i Ava, dvs gör samma manövrar, flyger från samma fält osv osv, mycket obehagligt.
     
  15. Mycket tragiskt. R.I.P :-( Förhoppningsvis kommer det en förklaring i slutändan om vad som har hänt men
    en gissning är väl att det hänt något strukturellt med maskinen.
     
  16. litens

    litens Aktiv medlem

    Det får utredningen visa men vad jag vet om han som flög så drog han hälften så många G som andra delägare så att den skulle ha gått sönder i luften vore lite märkligt eller en enorm otur.
     
Laddar...

Dela sidan