Haveri utanför Vinsta

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av Albin, 8 Augusti 2008.

  1. Albin

    Albin Medlem

    Är det någon som vet något om haveriet idag utanför Vinsta i Stockholm?

    Det varkar vara en tvåmotor-kärra som fått motorproblem efter start från ESSB.
     
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Det stod inte så jättemycket information i artikeln men här är länken iaf: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3058874.ab

    Mvh
    Fredrik
     
  3. Sillkalven

    Sillkalven Ny medlem

    Jag bor rätt nära haveriplatsen och så fort jag fick nys om det hela tvingade jag modern mig att skjutsa mig till platsen. Tyvärr kom jag inte fram till själva nedslagsplatsen, men man såg ju att det var ett litet räddningspådrag... Låter som ett mirakel att det inte gick värre, tack och lov! Vinstaområdet bara är bebyggelse, vägar och industrier utan några öppna områden... Och nu blir man ju väldigt fundersam vad som ska ha orsakat det hela, DA-serien har jag hört lite tillbud på ibland, men jag hoppas att det är något annat, piloten gjorde något fel? Såg även att molnbasen var låg då det inträffade?! Mja, det finns många faktorer :( (!)
     
  4. DanielW

    DanielW Medlem

    DA42 om jag inte ser fel.
     
  5. gramlin

    gramlin Medlem

    Thielertmotorer om jag inte ser fel.
     
  6. Sillkalven

    Sillkalven Ny medlem

    Hehe, med att jag hoppades på nåt annat syftade jag mer på att det var något som inte hade med planet att göra, inte att jag inte visste vad det var för någon som kraschat... Egentligen mest för att jag hört DA-serien haft en del motortillbud, det var ju en kärra i Göteborg i vintras, och sen har det varit något mer?
     
  7. DanielW

    DanielW Medlem

    hehe, jo DA20 och 40 har havererat för många ggr för mig att hålla reda på.
    Så att de dras med problem är lite av ett understatement.
     
  8. Albin

    Albin Medlem

    DA-42 diesel har som nämnts haft en del problem, ja.

    Våren -07 buklandade en kärra i Tyskland efter att båda motorerna lagt av samtidigt. Orsaken sades vara ett spänningsfall i elsystemet som slog ut båda motorernas styrdatorer.
    Nödlandningen i Göteborg med en DA-40 diesel berodde troligen på att kopplingen som minskar varvtalet till en lämplig nivå för propellern havererade.

    Jag har flugit DA-40 ett antal timmar och det är ett trevligt flygplan, med bland annat fantastisk sikt runt om, men...
    Det var dock med en gammal Lycoming 360 i nosen, inte en diesel.
    Konceptet med dieselmoterer tycker jag är bra, men jag har tappat förtroendet för Thielert, som för övrigt gått i konkurs nyligen.

    Nej tacka vet jag gamla flygplan med okomplicerade system som Saab Sair exempelvis. Dessutom låter, skakar och luktar de som riktiga flygplan ska göra.:laugh
     
  9. piloten

    piloten Medlem

    Kunde inte sagt det bättre själv.

    Amen
     
  10. Sillkalven

    Sillkalven Ny medlem

    Precis så ska flygplan vara!:laugh
     
  11. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Flygplan ska innuti lukta kanelbulle och utanpå fotogen! :tupX2
     
  12. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Du har åkt för mycket reguljärt !

    Riktiga flygplan har en arom av svett, läder, billigt rakvatten, olja och en skvätt bensin. Då vet man att de är riktigt insuttna ! ;)

    För att återgå till ämnet så hoppas jag att ingen som var med i olyckan får några men efteråt.
    En eloge till piloten som manövrerade bort från byggnaderna runt omkring. Heder åt en sådan grabb !
    Vad jag tycker om Thielert-motorerna har jag nog klargjort i andra trådar här på forumet.

    Några länkar med litet info:
    http://www.easa.eu.int/doc/Certification/Safety_Info_Reports/SIN%202007-08.pdf

    http://www.plasticpilot.net/blog/2007/05/08/da42-double-and-simultaneous-engine-failure-after-take-off/

    http://plasticflying.blogspot.com/2007/05/da42-double-and-simultaneous-engine.html

    MVH
    Håkan
     
  13. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Som sagt så är det nog ett understatement att det varit en del tillbud med Thielerten.

    Sannolikt är det mer är 50% av de DA40-42-or som finns i Sverige som haft någon form av allvarligt motortillbud om man även räknar växellådan till motorn. En förfärande andel har nödlandat både en och två ggr.
     
Laddar...

Dela sidan