Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. lobito

    lobito Ny medlem

    Vad rekommenderar ni för headset om man ska flyga ganska mycket?

    Jag är mån om att, vill man ha ett par bra så kostar de en del, men om ni skulle kunna rekommendera ett par prisvärda?
    Tycker att Peltor headseten är usla, man hör ju knappt vad flygledarna säger vid klareringar etc, speciellt vid stigning.
    Brusar för mycket.

    Är det värt att sikta in sig på ANR?

    Tack för svar!
     
  2. FFA

    FFA Ny medlem

    Om Du tycker att Peltor är usla och byter till något annat passivt headset kommer Du med all säkerhet att bli besviken. Peltor i bra skick är ett av de bättre passiva headseten och det skiljer inte mer än några dB i dämpförmåga till de bästa.
    Vad som är viktigt för att headsetet skall fungera bra är att det underhålls och det s.k. hygiensetet (tätringen ) byts ut regelbundet annars försämras headsetets dämpning markant.

    Du skriver att det brusar för mycket. Jag utgår från att Du med brus menar just brus och inte buller.
    Ett passivt headset oavsett fabrikat brusar ingenting. Om Du hör mycket brus kommer det från ett felaktigt inställt intercom, ett trasigt, eller ett av dålig kvalitet.
    Då hjälper inga headset i världen.
    Om Du menar buller kommer Du att få en hörbar förbättring genom att gå över till ANR-headset.
    Där är dämpningen framförallt vid lägre frekvenser klart bättre men Du hamnar också i ett prisläge där headseten är c:a tre gånger dyrare än de passiva. De aktiva headseten har också möjlighet till bluetooth anslutning.
    Headset jag har eller har testat och kan rekommendera är nya Lightspeed Zulu, Sennheiser HMEC460 eller Bose A-20. De ligger i ett prisläge mellan 7-10.000:-
    Om Du flyger mycket tycker jag inte att Du skall tveka till att införskaffa ANR-headset för att spara på hörseln.
    FFA
     
  3. Ejvind

    Ejvind Medlem

    Jag vet inte vilka flygplan du flyger. Men jag har iallafall flugit ca 1500h i David clark modell utan ANR och visst är det skillnad från Peltor, betydligt bekvämare och bättre ljud. I moderna C172 fungerade det helt ok men i äldre flygplan som C172RG, PA25, PA18 blir det fortfarande mycket bullrigt, i de två sisstnämda nästan outhärdligt utan öronproppar innanför. I efterhand ångrar jag att jag inte köpte ANR direkt eftersom jag flög såpass mycket SEP.. men flyger man bara privat samt de lite tystare flygplanen fungerar de ju ok.

    För ett halvår uppgraderade jag till Bose A20 vilket jag är mycket nöjd med även om jag bara hunnit testa på B737 ännu. Men de flesta är nog ändå överenns om att dessa är de bästa på marknaden nu. Till skillnad från konkurrenter är dessa också något mindre och lägre tryck mot öronen vilket ökar komforten gämfört med tex. lightspeed zulu samt Bose X.

    Vad jag har läst mig till är den passiva dämpningen likvärdig med X samt Zulu men den aktiva Reduceringen är något vassare. vet ej dock hur de fungerar i mycket bullriga miljöer gämfört med t.ex. Zulu. skall försöka testa dem i Pawneen så fort tillfälle ges!

    Vill du gå ner en liten prisnivå är föregångarna Bose X ett bra alternativ.
    borde finnas billiga begagnade eftersom många vill uppgradera till de nyaste..

    Tips är annars att köpa från USA eftersom du kan spara upptill ca 2500:- genom att slippa momsen. köpte mina A20 för 950 USD gämfört med ca 9000:- i sverige.
     
  4. lobito

    lobito Ny medlem

    Ejvind: Har du någon erfarenhet av clark headseten?
     
  5. niklaswik

    niklaswik Medlem

    http://www.quiettechnologies.com/

    Köpte sånt där "Halo" i vintras, och är riktigt nöjd. Extremt prisvärt! Ca 2500kr inkl. frakt från USA. Du kan ha glasögon utan att det klämmer över bågarna eller blir otätt (=ljudläckage), och mössa på vintern om du flyger ett mindre tätt plan. Lite halvkrångligt att få till böjen på "bakom-huvudet-bågen" i början, men inga större problem. En till nackdel är att om det sitter perfekt så kan du inte luta huvudet mot nackstödet, för då skjuts det liksom fram, eftersom det sitter bakom huvudet.

    Betydligt bättre ljuddämpning och ljudkvalité än klubbens halvdana Peltor. Väger nästan ingenting. Har inte flugit nån enskild flygtur på längre än en dryg timme, men har svårt att tro att det nånsin blir obekvämt.

    Gillar du inte att ha proppar i öronen får du nog tyvärr satsa på nåt betydligt dyrare och oskönare.
     
  6. W2k

    W2k Medlem

    Jag köpte ett begagnat par Lightspeed Zulu efter att ha kört ett par månader med Peltor, det har jag aldrig ångrat. Ska du flyga mycket så är ett headset av bättre slag absolut att rekommendera.

    Har inte provat Boses värstingar men de sägs också vara mycket bra.
     
  7. Ejvind

    Ejvind Medlem

    Ja jag använde ett par David Clark utan ANR som jag köpte 2007 för strax under 300USD (minns inte modellen, har de ej här just nu) och visst var de ok, bra komfort och ljud men dock är nog inte dämpningen speciellt mycket bättre än Peltor som någon annan även sa.. Faktiskt väldigt bullrigt i vissa flygplanstyper, men helt ok i vissa tystare typer såsom de nyare 172orna som jag flög en stor del av tiden.

    Funkar ok om man kanske flyger under hundra timmar om året och i lite tystare flygplan, men annars skulle jag absolut satsa på ANR. vet ingenting om DC´s ANR modeller, men det finns nog betydligt bättre...
     
  8. AndreasE

    AndreasE Ny medlem

    Vill du gå upp i den prisklassen så är Zulu ett väldigt bra headset men Bose A20 är helt klart bättre.
     
  9. W2k

    W2k Medlem

    Vill man få ner priset finns det i princip två sätt, köpa begagnade eller importera. Ett headset är ju väldigt lätt att testa så risken att råka ut för ett dåligt ex när man köper beg är inte så stor.

    Kan man få ett Zulu/Bose begagnat för samma pris som ett splitternytt DC/Peltor så är det klart bättre valuta för pengarna enligt mig.
     
  10. Domino

    Domino Ny medlem

    Och hur köper jag ett dyrt ANR headset (ex. Zulu) billigt? Det går väl på massa tull o frakt från staterna? Tips någon?
     
  11. stellann

    stellann Aktiv medlem

    zulu

    KSAB:s webshop säljer just nu Zulu Sierra på specialpris för 5.950 kr.
     
  12. cumulus

    cumulus Medlem

    Någon som flyger bullriga SEP-flyglan och testat in-ear-headset av typ Clarity Aloft, Quiet Technologies eller liknande? Funderar på vilket som är bäst att ha om man vill satsa på ett bra headset, vanliga ANR-lurar med kåpor(type Bose) eller passiva in-ear-headset?
     
  13. niklaswik

    niklaswik Medlem


    Bullrigt och bullrigt, det är en Rotax-motor och de är så vitt jag förstått ganska tysta, men det är inte mycket till ljudisolering och mina QT Halo ger bättre dämpning än vanliga headset iaf. Har tyvärr inte testat med ANR, så där kan jag inte uttala mig. Men, om det skulle vara så att "in-ear"-headsetet inte duger kan du ju köpa vanliga hörselkåpor och ha utanpå som extra dämpning och ändå komma mycket billigare undan än ett Bose t.ex. ;)
     
Laddar...
Liknande trådar
  1. SeanMN
    Svar:
    0
    Visningar:
    598
  2. Tompa
    Svar:
    2
    Visningar:
    387
  3. Fix
    Svar:
    0
    Visningar:
    246

Dela sidan