Headset

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av Jonas, 5 Augusti 2007.

  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hej!

    Under min skolning tycker jag då och då att man knappt hör vad som sägs på radion bla pga brus. Använder de headset som finns att låna på klubben. Antar dock att de är lättare tolka vad som sägs när man har lite mer erfarenhet och i princip kan förutsäga vad som sägs i andra änden med tiden.

    Jag vet inte exakt vilken headsetmodell (nästan alla av samma modell) som vi använder på klubben men jag undrar om det värt att skaffa eget. Är det någon större skillnad mellan modellerna?

    Är det någon här som skaffat eget headset och vilka kriterier bör man ha?

    Här är några modeller jag sett:

    http://www.flightstore.co.uk/category/use.dept.157/

    http://www.flightstore.co.uk/category/use.dept.157.dept_l2.166.dept_l3.0/


    Jonas
     
  2. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Jonas,

    Ett eget headset är aldrig fel. Man vet att det fungerar och det finns bara ens egna baciller på det.

    Vad gäller val av typ så blir det genast svårare. Ett headset med ANR (Active Noise Reduction) kostar litet mer men upplevs som tystare. Nackdelen är att ANR-delen behöver en egen strömkälla som måste laddas upp då och då.

    Själv använder jag Peltor 8006 som uppfyller mina krav som småflygare. Jag upplever ljudkvaliteten och ljuddämpningen som fullt godkänd.
    Jag tittade även på David Clarks headset men föll för Peltor, det är ganska robust och stryktåligt vilket passar mig bra.

    http://www.peltor.se/se/Product.asp?PageNumber=482&Product_Id=15&ProductCategory_Id=22

    Förmodligen finns det lika många åsikter som piloter så din fråga är inte lätt.

    MVH
    Håkan
     
  3. gramlin

    gramlin Medlem

    Jag har själv köpt det här Telex headsetet http://www.flightstore.co.uk/telex_stratus_50_d_active_digital_headset.pilot.supplies/use.id.5.item_id.1876.dept.157.dept_l2.343.dept_l3.0/
    även om det var från transair som jag köpte.

    Är helnöjd. ANR-en dämpar cessnabullret rejält och jag tycker att man hör radion betydligt mer definierat (även när motorn är av också).

    Säg till när du är på Sundbro härnäst så kan du få låna mitt par och prova.
     
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Håkan: Tack för info!
    Gramlin: Tack, provar gärna. Men den verkar kosta en del, ca 7000 kr med dagens kurs. Kan man komma undan billigare med annat märke tro, finns det något motsvarande, vilka referensvärden skall man leta efter? Din sägs
    reducera med 50+ dB. Ju högre destå bättre antar jag? Är din unik att ha en DSP eller innebär all ANR det?

    Jonas
     
  5. edlundarn

    edlundarn Ny medlem

    Tycker definitivt du ska köpa eget, vet inte hur kvalitén är på headseten på din klubb med de slits ju alltid väldigt mycket då de används mycket.
    Peltor 8006 och ett par från Seinnheiser (kommer inte ihåg modellen) är de jag har använt, tycker båda är ungefär lika bra och duger gott för privatflygare.
     
  6. McFire

    McFire Ny medlem

    Jag har ett par david clark H10 13.4. Mycket sköna, är helnöjd med dem.
     
  7. gramlin

    gramlin Medlem

    Jonas... hu... jag gav strax över 2000 för mina.
     
  8. Ma-thias

    Ma-thias Ny medlem

    säger bara DAVID CLARK

    David Clark H10-13.4
    Väger bara 380 gram
    23 dB bullerdämpning (NRR)
    Mjuk luftfylld huvudkudde
    Gel-fyllda öronskydd
    Flexibel mikrofonbom
    M-7A brusreducerande mikrofon
    Mono ljud (finns även stereo version)
    1.5 m rak sladd med standard kontakter
    5 års garanti
     
  9. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hur mycket kostar de?
     
  10. Ma-thias

    Ma-thias Ny medlem

    ca pris 3500kr (www.arigoteknik.se)
     
  11. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Oj. Då fick du ett bra pris, de tog ju 500 pund på sajten. Hittade inte dina lurar på http://www.transair.co.uk/telex_headsets.asp?SID=1&Category_ID=452 är du säker på att det var 50-D du köpte med tanke på prisskillnaden?

    Jonas
     
  12. gramlin

    gramlin Medlem

    Jajemensan, det var iofs på deras julrea :) (Kollade precis på min beställningshistorik hos dem; £175. Telex Stratus D-50 Digital ANR Headset, GREY)
     
  13. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Jag har blivit utsatt för nästan alla headset som finns över åren här borta. De som blivit kvar i min personliga samling är dock ett par gamla Peltor Aviation och ett par Bose.

    Peltorkåsorna är bekväma även under ganska långa flygningar och har god passiv ljudreduktion. Jag är ganska mycket till ljudnazist, då har jag har en projektstudio (musik) som upptar nästan halva huset... med det kan jag säga att av alla headset jag provat med aktiv ljudrektion så är Bose helt överlägsna. De har låg profil och ljudkvaliteten är oöverträffad. Deras stora akilleshäl är priset. Jag hade tur och FICK ett par, jag hade nog köpt något billigare om det kom ur egen plånbok. Har man få gränser på checkboken kan jag varmt rekommendera dem dock.
     
  14. pcreithe

    pcreithe Ny medlem

    Har någon erfarenhet av Telex Stratus 30 och 30XT?
     
  15. Rikard

    Rikard Medlem

    Hur står sig Sennheiser i sammanhanget? Skälet till min fråga är att de är de hörlurar jag är absolut mest nöjd med i stereosammanhang och jag har noterat att de även gör headset för flyg.
     
  16. mjukis

    mjukis Ny medlem

    30XT har jag provat och det var ett bra headset utöver storleken. Det var lite klumpigt att få med sig jämfört med andra jag provat, och ganska stort på huvudet. Inte ett problem i vissa flygplan, men i de lite trängre kan det vara nog så jobbigt. Strömsystemet är flexibelt och det var lite fräsigt eftersom jag är lite nördig av mig. Man ska tydligen kunna ställa in det för hur hårt det klämmer åt på huvudet osv. Jag testade inte funktionen... jag har däremot ett ganska stort huvud och har aldrig haft problem med mina vanliga headset, så frågan är hur ofta funktionen är användbar. Vissa David-Clark-modeller däremot klämmer åt för hårt på mig och så får jag huvudvärk efter några timmar. Beror kanske på huvudformen!

    Jag har inte provat Sennheisers nyare ANR-headset tyvärr. Deras gamla passiva var dock enormt lika Peltors passiva. Formen, storleken och komforten var i princip identisk. Ljudkvaliteten höll Sennheisers vanliga standard, så där lär man inte stöta på problem. Jag använde bara headsetet i en dryg vecka, så huruvida de står sig i längden vet jag inget om. Ibland vet dock din lokale återförsäljare sånt, om de t.ex fått tillbaka många ex över åren.
     
  17. edlundarn

    edlundarn Ny medlem

    Är det någon som vet om man kan pröva headset någonstans i Sverige eller ja utomlands också för den delen?
    Har aldrig varit på KSAB på Bromma men det är enda flygshopen jag känner till, finns det fler?
     
  18. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hej igen!

    Jag startade tråden för att jag letade headset. Nu har jag äntligen skaffat ett Telex Stratus 30 tack vare Gramlin som var England och besökte Transair nyligen ( http://www.transair.co.uk/product4.asp?SID=2&Product_ID=6571 )

    Det gick på ca 3900kr med lite rabatt. Jag är helnöjd. Kunde dock önska att den var lite kompaktare men jag misstänker att man får punga ut ett par tusen till om man vill ha ett bra med ANR (tex Boose). Jag störs inte av det i alla fall. Perfekt ljud, snygga och väldigt behagliga att bära. Om man har bra simultankapacitet så kan man plugga in mobil eller MP3 oxo :) .

    Jonas
     
Laddar...
Liknande trådar
  1. SeanMN
    Svar:
    0
    Visningar:
    601
  2. Tompa
    Svar:
    2
    Visningar:
    389
  3. Fix
    Svar:
    0
    Visningar:
    246

Dela sidan