Helikoptertekniker

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av swampkittens, 19 December 2020.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. swampkittens

    swampkittens Ny medlem

    Hej, har ingen aning om jag har kommit till rätt forum. I så fall får någon gärna peka mig i rätt riktning.

    I alla fall, har kommit fram till att helikoptertekniker skulle nog passa mig. Dock lockar inte utbildningsorten, Luleå, överhuvudtaget. Mitt liv har jag i Stockholm. Har jag förstått det rätt så är det bara NFTC som erbjuder en renodlad helikopterutbildning, så jag börjar överväga att titta på vad utlandet har att erbjuda. Har ändå alltid velat flytta utomlands.

    Är det någon här som vet om några engelskspråkiga utbildningar i Europa, det kanske finns någon känd skola med gott rykte? USA/Kanada är också intressant. Samt går det att få CSN, trots att motsvarande utbildning finns här i Sverige?
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Kan du bara tänka dig att jobba i Stockholm efter din utbildning?

    Jag tänker såhär:
    Låt inte utbildningsorten styra för mycket, i det här yrket kommer du att behöva jobba på olika orter och många helikoptrar finns ju i just Norrland. Om du vill jobba i Sverige kommer du troligtvis att behöva börja med ett jobb där uppe ändå.
     
  3. swampkittens

    swampkittens Ny medlem

    Jag är inte helt oresonlig, men om jag nu skulle svara ja på din första fråga?

    Du skriver att jag skulle "behöva jobba på olika orter", det låter som att man som helikoptertekniker i Sverige är "ambulerande" i normalfallet? Det kanske inte är särskilt vanligt att man utgår från en fast arbetsplats?

    Hur kommer det sig att man ska nog räkna med att behöva jobba i Norrland i början? Är det bara pga att det är där det flygs som mest? Har man som nyexad tekniker oftast svårt att hitta jobb i Stockholmsområdet?

    Som sagt så är jag inte helt oresonlig, jag fattar att man i livet får ta och gilla läget ibland. Det är mer en stark önskan - att få slippa Norrland (är därifrån) och om inte det är realistiskt, kunna hitta ett bra alternativ utomlands. Som jag skrev i mitt ursprungliga inlägg har det ändå varit ett av mina livsmål. Lite två flugor i en smäll tänker jag.
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Hela flygbranschen är i princip en ambulerande verksamhet. Om du är nyutbildad rörmokare kan du i princip söka jobb i alla olika stadsdelar i Stockholm och ha tur att få något precis där du bor. I flygbranschen måste man tänka större, det som för rörmokaren är stadsdel kan översättas till land för den i flygbranschen. Du har tur om du får jobb i samma stadsdel/land där du bor. Är du med på liknelsen?

    Dina möjligheter att få jobb kommer drastiskt att reduceras om du bara vill söka jobb i din stadsdel. Jag skulle rekommendera dig att kanske börja med att ringa runt till alla helikopterverkstäder i Stockholmsområdet och fråga hur möjligheterna ser ut med jobb de kommande åren och om de har några tips för hur du borde gå till väga.

    Jag har egentligen bättre koll på pilotsidan men jag misstänker att där det finns en helikopter med pilot måste det i princip också finnas en tekniker inte allt för långt bort.

    Man får helt enkelt vara beredd att göra några hundår på en plats där man kanske inte vill vara för att sedan under resten av sitt liv vara där man trivs.
     
  5. swampkittens

    swampkittens Ny medlem

Dela sidan