Hemmasimulator

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Håkan_Olsson, 22 December 2007.

  1. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Den här texten hittade jag för några år sedan, var kommer jag inte ihåg. Det enda jag gjort är att översätta den.

    Eftersom det finns flera här på forumet som pluggar eller som ska plugga ATPL-teori så tänkte jag att den kanske kunde passa här.

    Hemmasimulator för er som funderar på en professionell karriär som pilot:

    1: Se till att vara vaken en hel dag, klockan 22.00 på kvällen påbörjar du nedanstående övningar:

    2: Ta den mest obekväma stol du kan hitta, ställ i den i en garderob, sätt dig på den och flytta dig inte på tio timmar. Det enda du får göra under tiden är att stirra på ett fotografi av en cockpit.

    3: Ställ tre bullriga dammsugare utanför garderoben så att du får en realistisk ljudupplevelse.

    4: Halvvägs genom din nattliga simulatorövning så skall du tända en spotlight som lyser dig mitt i ansiktet. Låt den vara tänd i tre timmar. Detta simulerar en flygning österut mot den uppgående solen.

    5: Övertala din maka/make att se till att du får in en bricka med sönderkokt, ljummen och okryddad mat efter ungefär halva tiden.

    6: Se till att du får in en kopp kallt kaffe då och då. Glöm inte att be din make/maka att smälla kraftigt i garderobsdörren varje gång.

    7: Om du mot förmodan måste gå på toaletten, glöm inte att stå i "kö" utanför badrumsdörren i 10 minuter innan du går in. Stå gärna på ett ben då och då under väntetiden. Glöm inte att ha en mössa på huvudet samt en propert knuten slips om halsen.

    8: När övningen i garderoben är slut efter 10 timmar så skall du gå direkt in i duschen och duscha iskallt i tjugo minuter med kläderna på. Detta simulerar hur det är att stå på plattan och vänta på transport från flygplanet.

    9: Gå till sovrummet i blöta kläder med en genomvåt resväska och dito crew-bag. Vänta med att gå in innan din maka/make lämnat rummet. Detta simulerar väntan utanför hotellrummet medan personalen städar och bäddar.

    10. Om din maka/make frågar vad ända in i h-e du håller på med så svara att du upplever tjusningen med att flyga till romantiska resmål.

    11: Upprepa alltihop en gång till för att simulera flygningen till hemmabasen.

    Om du verkligen uppskattade övningen så kan jag bara gratulera. Du skall genast satsa på en professionell karriär inom civil-flyget !

    Ha ett par trevliga helger,

    Håkan
     
  2. Housh

    Housh Ny medlem

    Haha!!! Klockrent som vanligt Håkan, well done ;)

    Vh Housh.
     
  3. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Haha suveränt Håkan!

    Påminner lite om texten om "flygyrket" man kan läsa på flyguppdraget:

    Pilot är ett av flera drömyrken som är omgivna av en hel del myter och föreställningar. En stilig brunbränd yngling med fräcka solglasögon bländvit uniformsskjorta med guldvingar som oförväget susar fram högt i det blå omgiven av snygga flygvärdinnor och med ett fett lönekonto därtill oftast ledig och då på platser typ Bangkok.... Är en inte helt ovanlig föreställning om drömjobbet.
    Det finns utbildare som på fullaste allvar odlar den myten kanske i avsikt att locka in elever i verksamheten.

    En annan verklighet
    Det är en tidig Decembermorgon kl. 01:30 då din drömpilot huttrande i duggregnet lastar postsäckar på Arlanda för avresa till den lilla regionalflygplatsen där prognoserna låter typ RVR FZFG (Skitväder!). Vår pilot vet att natten kan bli mycket lång och för besväret kan han/hon kanske kvittera ut en 500 spänn.
    En helt annan vardag men budskapet är att verkligheten som pilot kan te sig helt annorlunda än vad myten säger.
     

Dela sidan