Hitta flygläkare

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Adam, 18 Mars 2008.

  1. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Återigen dags att förnya sitt medical, och jag slås som vanligt av vilka enorma summor man får slänga ut för att en läkare ska spendera 15 minuter. En fråga till er på forumet: hur gör ni för att ordna läkarundersökning till överkomligt pris? Är det kontakter som gäller? Och vad är egentligen normalpris för en klass2-undersökning? Jag kan inte låta bli att känna mig lurad när jag slantar upp 1500+ kr, men det kanske är standard?

    Och den stora frågan: hur kan det egentligen kosta så mycket? Med den taxa läkarna tar borde de komma upp i skyhöga timlöner, men jag har förstått att man inte blir rik på att vara flygläkare, så var ligger deras utgifter?
     
  2. Djin

    Djin Ny medlem

    I våran klubb har vi en kirrurg som är flygläkare och han tar, om han nu inte har ändrat priset, 1250. Förut var det 1000kr men luftis ville ha moms på det där eller var det nu var.

    Och just det, man måste ta med sig en tårta för att ge till sjuksköterskorna för dom gör blodprov och urinprov tror jag.
     
  3. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Vad jag har förstått så ligger priserna för läkarundersökningar mellan SEK 1250:- och 2000:- för ett class II medical. Min läkare lägger i och för sig betydligt mer tid än 15 minuter på mig så jag får alltså en låg timtaxa !:)

    Vad man lätt glömmer bort i sammanhanget är att läkarna måste betala för att ha behörighet som flygläkare. De måste gå vissa kurser och delta på seminarier etc, etc...... Allt detta kostar tid och pengar och vissa läkare har ju lagt av som flygläkare eftersom de inte får det att gå ihop ekonomiskt.
    Sedan sker det en hel del arbetet bakom kulisserna som en normal patient inte ser. Om en pilot har någon åkomma så måste flygläkaren samla ihop journalhandlingar, skriva remisser, behandla remissvar och så vidare samt föra diskussioner med tillsynsmyndigheten.
    Mig veterligen så debiteras inget extra för det utan det "ingår" så att säga i undersökningen.
    Tyvärr så har jag fått litet inblick i den verksamheten eftersom min kropp inte riktigt ville som jag ville för ett tag sedan.

    MVH
    Håkan
     
Laddar...

Dela sidan