Hjälp med färdplaneringsfråga

Diskussion i '060 Navigation' startad av demkoo, 15 Februari 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. demkoo

    demkoo Ny medlem

    tjabba, har suttit med 2 uppgifter och har verkligen kört fast. Det är helt tomt i skallen, jag misstänker att det är något liten "detalj" som jag missat någonstans i min uträkning. Uppskattar all hjälp.

    (012) Landning med flygplan med tillverkn.nr 790012. Tillgänglig banlängd 600 meter, vått kortklippt gräsfält. Flygplatsens tryckhöjd 2000 ft, motvindskomposant 5 kt, OAT +15 C. Ange max tillåten landningsmassa.

    Uppgiften syftar på POH L1P, som man har vi PPL utbildning.

    För er som vill kika på det grafiska.
    http://www.transportstyrelsen.se/sv...g/Utbildning/Teoriprov/Bilagor-till-PPL-prov/

    Hämta bilaga L1P 13.

    Det här är min lösning.

    Våt kortklippt gräsfält = 20%

    20% av 600 = 120 - 600 = 480m

    Jag går in i diagrammet erforderlig landingssträcka på 480m, drar en linje till motvindskomposanten 5kt, där går jag uppåt med linjen. sedan drar jag ett streck till referenslinjen. Därefter går jag in i lufttemperaturen 15gr, och drar ett streck vertikalt till 2000ft, sedan går jag vertikalt till referenslinjen, och följer linjen tills linjerna tangerar varandra.

    Mitt svar ca 1050.

    Korrekt svar: 1100kg.

    Då jag kan svaret har jag gått bakvägen, och erforderlig landningssträcka är då 500m, till skillnad från mina 480, så någonstans har jag räknat 20m fel. :tdow

    Ska man följa med motvinden uppåt, då man skall beräkna flygvikten?, eftersom det är vått gräsfält, skall jag dra av 20% av landningssträckan?.

    Uppgift nummer 2:

    (011) Start med 10 grader klaff, tillgänglig banlängd 660 meter, hårt kortklippt gräsfält. Flygplatsens tryckhöjd 2000 ft, motvindskomposant 5 kt, OAT +20C. Ange max tillåten startmassa och stigfart på 15 m höjd.

    Mitt svar: 1100kg 53kt

    korrekt svar: 1150kg, 54kt.

    Farten är lätt att räkna ut, då man har den korrekta vikten. Men samma sak här som på fråga 1, någon detalj har jag missat som gör att jag svarar 50m fel.

    Tack för svar på förhand!

    Förtydligande av rubrik. /Fredrik, Moderator
     
  2. Bodd

    Bodd Medlem

    Problemet ligger i hur du applicerar de 20 procenten.

    Vad du normalt gör är att du behöver 20% längre startsträcka än den uppmätta. Dvs du tar den sträcka du erhållit ur diagrammet och multiplicerar med 1,2.

    I det här fallet går du "bakvägen" i diagrammet, dvs börjar med en känd sträcka och ska härleda max startvikt. Då kan du inte dra av 20% av 600 som är slutsumman. Det blir då en för stor korrektion. Vad du behöver göra är att komma fram till summan som multiplicerat med 1,2 blir 600.

    Vad du har gjort är: 600 - (600 x 0,2) = 480 =FEL (därför att 480 x 1,2 = 576)

    Vad du SKA göra är: 600/1,2 = 500 (jämför 500 x 1,2 = 600)


    Hoppas jag varit tillräckligt tydlig. Jag föredrar att ha en stor whiteboard när jag förklarar sånt här.
     
  3. demkoo

    demkoo Ny medlem

    Tack det var otroligt tydligt och pedagogiskt beskrivet Bodd. I min prestanda och färdplanering bok utgår dom endast från vindstilla och bana av asfalt, dom underlättar en hel del för sig där :mad.

    Än en gång tack, uppskattar verkligen ditt snabb svar.
     
Laddar...

Dela sidan