Hjälp mig reda ut mina certifikat och behörigheter

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av mrflygare83, 9 December 2018.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. mrflygare83

    mrflygare83 Medlem

    Tjena!

    Jag har ett LAPL(A), ett SPL med TMG, samt ett UL-B. Jag har ett Medical Class 2.
    Jag tog LAPL:et genom den förkortade utbildningsvägen från TMG i somras.

    Nu funderar jag på hur jag ska hålla igång allt.
    Jag kan ju (väl?) koppla både UL och TMG till LAPL:et?

    Jag tänker som så att jag för att spara in på lite cert-avgifter kopplar på dessa på LAPL:et i stället för att de ska vara fristående. Någon nackdel med detta?
    Jag har även läst i en annan tråd att jag kan tillgodoräkna mig TMG-timmar om TMG-behörigheten är kopplad till mitt LAPL för att behålla LAPL-certet (dvs 12 timmar/24mån), stämmer det?

    Hur går jag i så fall tillväga, i och med att jag redan har giltiga och aktuella TMG/UL-behörigheter är det kanske en ren pappersexercis?
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Japp, du kan ha UL inskrivet i ditt LAPL och sen även lägga till TMG på den.

    Tycker det låter klokt.

    Japp, du kan i princip flyga bara TMG och hålla liv i ditt SEP(land) hur länge som helst. Från FCL.740.A:
    upload_2018-12-9_20-25-14.png

    Jag tror du kan börja med att kontakta certhandläggningen på TS och se till att de skriver in din UL-B på ditt LAPL(A). Det är enbart en pappersexercis. Sen är jag faktiskt lite osäker på hur det har gått med TMG till LAPL(A)-frågan för er som har den på LAPL(S). Rent krasst så ska det vara så att man måste göra TMG-utbildning och uppflygning för klassen på ditt LAPL(A) men jag vet att det har varit prat på att ändra det så att du får med den "gratis" från ditt LAPL(S). Föreslår att du mailar flygutbildning@transportstyrelsen.se så kan de svara på den frågan.
     
  3. mrflygare83

    mrflygare83 Medlem

    Tack för hänvisningen till FCL.740.A.
    Nu har jag ett SPL med TMG och inte ett LAPL(S), men SPL:et ska vad jag förstå jämställas med ett LAPL(S) i dessa certifikatfrågor.

    Det verkar som att jag måste göra en ny uppflygning för TMG-rating, från en helt annan tråd:
    "OM du har flugit upp för TMG på ditt PPL (separat uppflygning)
    Du kan alltså INTE flyga TMG på ditt gamla segelcert och logga det på ditt PPL/CPL!"


    Om det är så att jag måste göra en uppflygning på TMG för att få in den på LAPL(A) så betyder det sannolikt omfattande svårigheter att hitta någon behörig kontrollant, då de som utbildar på TMG är segelflygklubbarna. Samt så klart den tråkiga kostnaden för detta men det kan ändå vara värt det i slutändan i och med att jag gärna flyger TMG då och då.

    Uppd. hittade en handfull kontrollanter via https://fpkontr.transportstyrelsen.se/extweb/
    Tyvärr ingen i närheten.
     
    Senast redigerad: 11 December 2018
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Som sagt, det där kan ha ändrats så kolla direkt med TS för att få ett definitivt svar på det.
     
  5. Mikael

    Mikael Medlem

    Hur fungerar det med ett utländskt LAPL?
    Tänker att det kan vara knepigt med en svenskt nationell behörighet i ett utländskt LAPL.

    Edit: Eller ett PPL för den delen.
     
    Senast redigerad: 11 December 2018
  6. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Intressant fråga!

    Så som det verkar fungera med UL-cert är ju snarare att det inte är "i" ditt PPL utan mer som en "piggyback"? Jag tänker att det är lite samma som hur det fungerar när man får ett FAA-cert baserat på sitt EASA-cert (just det har jag inte gjort, utan bara läst om det). Man får ju liksom ett till litet häfte med UL-licensen och någon text om att det bara gäller tilsammans med vanliga PPLet om jag inte minns helt galet nu (får kolla när jag kommer hem och kan kika). Då är det väl mer en fråga om vad det nationella reglerna accepterar för certifikat att bygga på, och det känns ju inte orimligt att de skulle tillåta EASA-cert överlag. Om nu USA kan acceptera att bygga på ett PPL på ett utländskt PPL kan man tycka att vi i Sverige borde kunna acceptera att basera ett UL-cert på ett annat EASA-cert.

    Man håller ju t.ex. inte liv i sitt UL genom att flyga "vanliga" flygplan. Eller... timamrna får man räkna, men man behöver ett visst antal start/landingar med UL inom senaste 12-månadersperioden för att få utöva sina UL-privilegier. Det är lite synd tycker jag... förståeligt på vissa sätt men om nu gränsen höjs till 600kg för UL blir det lite mer löjligt när det finsn lite fler "riktiga" plan som ligger därikring och då inte kommer räknas för de krävda UL-landningarna.
     
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Japp, det är knepigt och faktiskt helt omöjligt. Därför får man då ett helt separat svenskt cert utskrivet med enbart UL-B. Men du kan tillgodoräkna dig på precis samma sätt. :)
     
  8. Mikael

    Mikael Medlem

    Ett cert för UL men inte ett UL-cert alltså.
    Hur ser det ut kostnadsmässigt, de brukar ju inte göra något gratis?

    Tänker att det kan vara en aspekt för de som vill "flagga ut" sina cert.
     
  9. Larscho

    Larscho Moderator

    För PPL eller LAPL blir en utflaggning mer en symbolisk gärning. Årsavgiften, även om den finns och är oärlig, är inte jättedyr och kostnaden för att konvertera gör att det kan ta ganska många år innan man börjar spara några pengar på att göra så.

    Och om man tänkt ha ett svenskt UL så tror jag kostnaden kommer ändå. Jag tror inte du behöver betala extra för UL per år om du har ett PPL eller LAPL. Då ses UL mer som en behörighet och de har ingen årsavgift.
     
  10. TW571

    TW571 Ny medlem

    Vad gäller UL kan du tyvärr inte få in denna behörighet i ditt LAPL(A).
    Du kan dock få en bilaga till ditt LAPL(A) med UL behörigheten istället för ett fristående certifikat, dock vet jag inte om det finns något att tjäna på detta.
    Vad gäller flygtidskravet på UL är det 12 starter (och landningar) på klassen samt 12 timmar på någon kategori av flygplan de senaste 12 månaderna som krävs för att hålla behörigheten vid liv.

    Vad gäller TMG är det numera inga problem att få in denna behörighet i ett PPL eller LAPL(A) utan uppflygning under förutsättning att man redan konverterat sitt nationella S-certifikat till ett SPL eller LAPL(S).
    Att prata med en handläggare på certifikatenheten och be dem att enkelt föra över behörigheten fungerar tyvärr inte då de gärna vill ha någon form av dokument att arkivera.
    Själv skrev jag följande rader i en PDF-fil som jag signerade och skickade in till certifikatenheten:

    Önskar härmed föra in behörigheten TMG i mitt PPL, certifikatnummer SE.FCL.xxxxxxxxxxxx från mitt SPL, certifikatnummer SE.FCL.xxxxxxxxxxxx.

    Efternamn, Samtliga förnamn
    Adress
    Telefon
    E-post

    Ord, Datum, Namnteckning


    Med TMG inskrivet i ditt LAPL(A) kan du tillgodoräkna dig den tid du flyger TMG för att hålla igång din SEP behörighet i ditt LAPL(A). Om du väljer att behålla båda certifikaten så räcker det med att endast göra en lärartimme var 24:e månad för ditt LAPL(A) så täcker denna även TMG behörigheten i ditt SPL. Värt att tänka på är att om du släpper ditt SPL och framöver bestämmer dig för att du vill börja segelflyga "på riktigt" (Bogserstart eller vinsch) så kan det hända att du blir tvungen att börja om från noll efter att våra nationella regler slutat gälla.
    Ett alternativ kan i så fall vara att skicka in ditt certifikat till transportstyreslen för förvaring. Vill minnas att detta kostar omkring 50 kr/år, och du kan när som helst begära att få ut ditt certifikat igen. Om du väljer detta alternativ så håller de certet åt dig i 5 år, sedan får du tillbaka det om du inte begärt att de skall fortsätta att förvara det.
     
  11. Mikael

    Mikael Medlem

    Då undrar man vad en sådan bilaga kan kosta och om de tar årsavgift för den?
    Man undrar oxå om man kan få en sådan svensk bilaga till ett utländskt LAPL?
    Många frågor blir det.
     
Laddar...

Dela sidan