Hjälp, vilken sorts motor är detta?

Diskussion i 'Flygteknik' startad av Timothy, 11 Augusti 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Timothy

    Timothy Ny medlem

    Hej.
    Jag fick en flygplansmotor av en gammal vän.
    Han visste inget om den då han hade ärvt den av sin farfar för länge sedan.
    Och jag vet absolut inget om flygmotorer!:)
    Det jag vet om den är att den är 4-cyl och är gjord av Continetal Motors.
    Alla papper blev brann upp när den tidigare ägarens hus brann ner.

    Vad är det för någon motor?
    Betingar den något pris?
    Är delarna värda något?
    Är någon intresserad?

    Då jag inte ser att jag kan använda denna så tänkte jag att den kanske kan göra nytta hos någon annan.

    Mvh Timothy
     

    Bifogade filer:

  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag är själv inget proffs på motorer med det finns många andra kunniga på forumet som förhoppningsvis kan komma fram till vad det är för motor.
     
  3. lundin018

    lundin018 Medlem

    Hej

    Vet inte häller vad det är för motor, men om ingen annan är intresserad och om det inte är något större värde i den så är jag intresserad just för att få skruva lite flygplans motor och ev ha till något kul projekt:)

    Hoppas du får mer matnyttig info av någon mer insatt.
    Trevlig kväll// Viktor
     
  4. glider

    glider Ny medlem

    • Gillar Gillar x 1
  5. Bodd

    Bodd Medlem

    Ja, det ser ut som en O-200 men kan även vara de äldre C75, C85 eller C90 som ju i princip är samma motor.
    Sifferkombinationerna på bilderna säger mig ingenting då det verkar saknas en riktigt dataskylt. Märkningen "6674" har jag sett på andra cylindrar till 0-200 men jag vet inte om det utesluter någon annan motortyp.
    Möjligen kan "R.R" innebära att detaljen är tillverkad av Rolls-Royce som ju både tillverkat continentalmotorer och senare även hade något slags underhållsansvar.

    Du kan kika på de här pdf:erna och se vilka av specifikationerna som stämmer på din motor:
    http://www.pj260.com/Continental/O-200 Manual.pdf
    http://www.7ts0.com/manuals/continental/C-75-85-90_O-200/O-200-C-75-C-85C-90 X30011A_IPC.pdf

    Jag vågar inte gissa för mycket på något värde, men i princip kan man väl säga att en flygplansmotor utan papper inte är värd någonting. Då en flygplansmotor måste ha gångtider, kalendertider mm specat vet man ju inte heller något om komponenterna som sitter i när inga papper finns. Kanske att någon enstaka detalj såsom startmotor eller liknande går att användas ändå, (kanske i X-klassade maskiner?), men det kan du nog vända dig till en flygverkstad för att ta reda på.
     
    • Gillar Gillar x 2
  6. Timothy

    Timothy Ny medlem

    Tack så mycket för svaren. Extra tack till dig Bodd för manualen och reservdelskatalogen!
    Jag fick tag på en kille i USA som jobbar på Continental Motors Inc, det är en 0200A6 tydligen, byggd 1962 på licens av Rolls Royce.

    Nu till nästa fråga.
    När jag kör startmotorn så hör jag ett starkt metalliskt ljud ("klonk") varje 1/2 varv.
    Motorn snurrar medsols sett bakifrån när jag trycker på starten. Snurrar jag den för hand motsols så låter det inget dvs. normalt.
    Jag tog bort en av "magneterna" (tror jag det heter) och såg att det var ju den som lät.
    Den har någon slags fjäderbelastad koppling mellan utgående axel på magneten och kugghjulet. Så när man snurrar motorn medsols så slår denna koppling i från och gör att bara kugghjulet snurrar men inte ingående axel på magneten.

    Det sitter ju två magneter på motorn, är dom kanske bara monterade på fel plats?

    Har testat att polvända startmotorn men den snurrar åt samma håll iaf!
     
  7. Bodd

    Bodd Medlem

    Det du hör är impulskopplingen.

    De flesta motorer har en sådan enbart på ena magneten men det finns de som har två också.
    Impulskopplingen är mycket riktigt en slags fjäderbelastad koppling som sitter mellan magneten och motorn.

    Den har två funktioner:
    Eftersom varvtalet vid motorstart är för lågt för att magneten ska ge en bra gnista så spänns fjädern under första halva varvet för att därefter lösa ut och ge en liten extra snärt när tändläget passeras. (Detta är alltså det "klonk" du hör). Detta gör även att själva tändläget fördröjs och man får gnistan något senarelagd vilket är fördelaktigt vid riktigt låga motorvarv. (Och förhindrar även baktändning).
    När motorn väl tänder så gör en centrifugkoppling att impulskopplingen släpper greppet och är således alltså inte inkopplad när motorn går på tomgång.
    Att du hör klonket på varje halvt varv är därför att en fyrcylindrig motor har två cylindrar som tänder på varje helt varv. Efter två varv har samtliga cylindrar haft en tändning var med ett halvt varv emellan.

    Flygplan med impulskoppling på enbart ena magneten brukar startas med bara den magneten inkopplad. Detta görs antingen automatiskt om man har ett startnyckelvred, eller - om man har separata brytare - så gör man det manuellt.
     
    • Gillar Gillar x 2
  8. Timothy

    Timothy Ny medlem

    Jaha där ser man! Det var ju en jäkla smart lösning faktiskt. Jag har hållt på med alla möjliga motorer genom åren men aldrig något inom flyg. Det verkar finnas massa intressanta lösningar inom denna "värld".

    Tändsystemet på min motor är alltså ett magnettändsystem? I princip som tändsystemet på en 2-takts gräsklippare?
    Har jag förstått det rätt då?

    Jag har försökt att läsa på lite om detta via internet. Magnettändsystem behöver ingen tillförd ström efter som den skapar detta själv. Men när jag tittar på el-scheman hur man kopplar in en magnet på en flygplans motor så är min uppfattning att det skall tillsättas ström så att säga. Vad beror detta på?

    Har försökt att tyda el-schemat jag fick i manualen av dej Bodd men jag förstår inte riktigt.
    Det jag har sitter enbart på motorn, alltså generator, magneter osv. Inget el är dragen förutom tändkablar.
    Efter som jag inte känner igen vissa namn på delar så är jag lite vilse:)

    Hur kopplar jag ett tändsystem?

    Åter igen tackar jag för bra svar. Jag lovar att det kommer bilder och filmer under projektets gång.
     
  9. Timothy

    Timothy Ny medlem

    Jag ska tillägga att jag var beredd att riva motorn för att ta reda på vad som gjorde det metalliska ljudet. Jag trodde att nått var felmonterat. Ett metalliskt "klong" brukar vara dåligt. Som tur kom jag till magneten direkt:)
     
  10. Timothy

    Timothy Ny medlem

    Nu kanske jag svarar på min egen fråga. Kolla bilden jag bifogar.
    Är det rätt? Behövs det nått mer än att koppla magneterna till jord?
     

    Bifogade filer:

  11. Bodd

    Bodd Medlem

    Du svarar helt korrekt på din egen fråga!

    Ingen extern strömkälla behövs vid ett magnettändsystem. De enda kablarna som behövs dras bortsett från själva tändkablarna, är de trådar som går från magneterna till magnetströmbrytarna. (Och hade man inte velat kunna stänga av tändningen så hade man inte ens behövt dessa kablar).
    Generator, startmotor, batteri och precis all annan elektricitet är helt separerat från tändsystemet. Faktum är att en del veteranflygplan helt saknar sådana finesser. Då handstartar man motorn ungefär som en modellplansmotor.

    Det bör också sägas när tändningen är tillslagen, så är kretsen bruten och slutar vid magnetströmbrytaren. När tändningen är "från", så är kretsen sluten och magneten jordad. Detta har både sina för- och nackdelar. Fördelen är att om lödningarna skakar sönder eller ett kabelbrott uppstår på annat sätt så fortsätter motorn gå. Nackdelen är att om samma sak händer på marken så utgör propellern en dödsfara eftersom tändningen då är tillslagen oavsett läge på strömbrytaren. En gnutta bensin i cylindern och att impulskopplingen löser ut är allt som behövs för att propellern skall slå till med stor kraft även om så bara en enstaka tändning. Därför betraktar man alltid en propeller som ett riskområde och skall inte röras utan stor försiktighet.

    Kanske även skall nämna att de flesta (men inte alla) flygplansmotorer stängs av genom att man först stänger bränsletillförseln och väntar tills motorn stannat helt innan magneterna stängs av.
     
    • Gillar Gillar x 1
  12. Timothy

    Timothy Ny medlem

    Jaha så man slår av magneterna genom att jorda dom helt enkelt.
    Trodde det var tvärt om. Tur du skrev det:)
    Ja för och nackdelarna är ju som dom är. Viktigast är nog att motorn fortsätter att gå även om en kabel skakar loss. Man är ju oftare i luften än på väg att nödlanda. Men som sagt då skall jag alltid betrakta propellern som "laddad".
    Om man nu skall göra ett propeller jobb så är det väl bara att ta bort tändkablarna lr tändstiften så är det ju home safe

    Fick igång motorn igår! Körde den bara på startgas för att se om den ville tända. Och det gjorde den.
    Jag ska byta olja på den och fixa lite innan den riktiga starten. Ska lägga upp filmen på det på Youtube så jag kan länka efter som att det inte gick att bifoga filmklipp.
     
    • Gillar Gillar x 3
  13. Timothy

    Timothy Ny medlem

    Snabb uppdatering.
    Jag har tyvärr inte hunnit göra nått med motorn. Jag saknar ju förgasare till den men funderar på att lösa detta med en vanlig Stromberg från en volvo 740 motsv. Återkommer när nått nytt har hänt.
     
Laddar...

Dela sidan