"Horrible Cessna crash - Student Pilot Solo"

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Fredrik, 20 Juni 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    En rätt spektakulär incident:



    Piloten måste ha blivit rätt förvånad :)
     
  2. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Såg den där på aftonbladet för en tid sedan, får en att hajja till lite på alla fält med vägar som trösklar.
     
  3. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Hade bilen kommit aningen tidigare hade taket blivit strimlat av propellern med rätt otäcka konsekvenser för passagerarna
     
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Inte helt optimalt att vara med om detta under en EK flygning :(. Killen ville aldrig flyga igen, men tog upp flygningen senare och fick sitt PPL för nån månad sedan.
     
  5. Knorren

    Knorren Medlem

    Några funderingar ang filmen:
    Landar maskinen utan klaff?
    Just innan maskinen träffar taket på bilen ser det ut som om den sjunker igenom rätt rejält?
     
  6. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jag kan inte heller se någon nerfälld klaff. I och för sig så ingår det ju i träningen.
    Säkert flyger han lite för sakta eftersom vinden förmodligen är byig och han siktar lite för nära tröskeln.
    Helt klart så sjunker den igenom några meter. Allt detta spelar inte så stor roll tycker jag.
    Allt berodde ju på att bilen och flygplanet inte såg varandra. Annars hade det ju gått bra!
    Piloten borde väl ha vetat om faran med vägen och haft bättre uppsikt och sett bilen och dragit på och gått om?
    Att flyga är lite som att köra hoj, jag räknar aldrig med att någon ser mig! ;)
     
  7. litens

    litens Aktiv medlem

    Ganska klantigt att inte se bilen och att sjunka ned precis när den kommer, även klantigt att inte ta höjd för vägen.

    I detta fall var det nog mest obehagligt för bilisten.

    Man måste ju ha koll på läget - alltid, annars går det illa när man flyger. Dålig lärare som inte sett till att eleven alltid har god marginal till hinder innan de får flyga själv.
     
Laddar...

Dela sidan