Hur beräknas TAS vid stigning med endast temperatur och flygnivå?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Jeacon, 16 Oktober 2006.

  1. Jeacon

    Jeacon Ny medlem

    Håller på och går igenom olika beräkningar med TAS. Nu har jag fastnat i en beräkning av TAS vid "MAX Stigning" från MSL. NÅgon som vet hur TAS beräknas när de enda givna uppgifterna är temperatur och flygnivå? T ex FL80, max tillåten startmassa samt medeltemp. + 8 C. Platsfelet är = 0. :q
     
  2. Flygjenny

    Flygjenny Ny medlem

    Hej,

    Jag vet inte om du har någon glädje av den manual som jag gjorde när jag skull försöka förstå det hela. Du hittar den som en pdf-fil på min teorisida: http://www.flygjenny.se/teori.htm
    Lycka till!:)

    Jenny
     
  3. Jeacon

    Jeacon Ny medlem

    Tack Jenny!
    Tyvärr hjälpte inte detta. Verkar vara svårt att hitta någon bra förklaring.
    Du har annars en väldigt fin hemsida. :tup

    JP
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag känner igen den där frågan. Får man den bara förklarad för sig första gången, precis som jag fick, så är den ganska lätt att räkna ut :)

    Jag ska ska kolla igenom mina gamla anteckningar och se om jag kan hitta någon information som kan hjälpa dig på traven.
     
  5. Jeacon

    Jeacon Ny medlem

    Det var ju vänligt. :tupX2
    Hoppas Du hittar en bra förklaring vilket inte jag lyckats med.
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Nu har jag kollat igenom mina gamla anteckningar från flygteorin och tyvärr så hittade jag inte någon information om den uppgift du söker svar på.

    Om jag minns rätt så löste jag den där uppgiften med hjälp av ett diagram för MAX stigning (i Civilair Model L1P-boken). Där tog jag ut TAS för olika "delhöjder" om jag minns rätt:

    0-FL020
    FL020-FL040
    FL040-FL060
    FL060-FL080

    Totalt får jag då ut 4 olika hastigheter. Dessa slår man sedan ihop och delar med samma antal. Då erhåller man medelfarten under stigningen.

    Någon annan som kommer ihåg hur man löste den här uppgiften?
     
  7. Jeacon

    Jeacon Ny medlem

     
  8. Jeacon

    Jeacon Ny medlem

    Det verkar räcka med att ta halva höjden.
     
Laddar...

Dela sidan