Hur betalar jag för förnyelse av behörighet?

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av Erik Berglund, 27 Juni 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Jag har förnyat min SEP behörighet för två nya år. Hur betalar jag? Ska jag vänta på faktura från TS? Hur lång tid tar det - det var ett tag sedan jag förnyade.

    Det står på TS hemsida att man faktureras varje kalenderår, men jag har inte fått någon faktura? Ligger jag risigt till?
     
  2. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Du kan nog sitta still i båten :)
    Förnya behörigheten tar inte TS något betalt för alls. Den enda kostnaden förknippad med förnyelse blir för lärartimme alt PC.

    Faktureringen varje kalenderår avser certifikatet, inte behörigheten.
     
    • Håller med Håller med x 1
  3. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Nu blev jag verkligen orolig, jag har inte fått någon faktura vid något kalenderår.
     
  4. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Har det ett cert utan giltighetstid borde du få faktura en gång om året. Kan det vara så att du fortfarande har den gamla varianten som man förnyade upp till 5 år i taget och betalade när du löste ur det? Kommer inte ihåg när de införde obegränsad giltighet och årsfakturering...
     
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Vi måste skilja på klassbehörighet och certifikat. Certifikaten är giltiga för alltid men har ändå en årskostnad som faktureras löpande. Förr var det så att de fem första åren ingick i första utfärdandet. Det kanske är så nu också? Om det är så att du har ett certifikat i din hand så skulle jag inte vara orolig, det viktiga är vad du kan visa upp.

    För att förlänga din behörighet, SEP(land) t.ex., så ska någon behörig skriva i ditt certifikat och ni ska även skicka in en blankett till TS om att behörigheten förlängts. Den hittar du här:
    https://www.transportstyrelsen.se/s...m-forlangning-av-klassbehorighet-SEP-TMG-SEP/

    Det kanske är den ni missat att fylla i och skicka in?
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Mitt nuvarande cert utfärdades 2013 och jag har bara betalt årsavgifter.
    I varje fall så länge certet inte har en sista giltighetsdag och det i så fall inte passerats.
     
  7. Merf

    Merf Aktiv medlem

    För mig är detta mitt andra år med PPL. Första året kan jag inte minnas att jag fick någon separat årsavgift, men tänker att det nog ingick i någon av de avgifter man betalade i samband med att man tog sitt cert. I år har jag fått en faktura för årsavgift (600 SEK, betalades den 25/5 och bör således fakturerats under den månaden. Minns att den kom på papper, även om jag har bilrelaterade avgifter jag har för mig kommer från TS på e-faktura). Om du inte tagit cert för längre sedan och därmed kan påverkas av det här 5-årsintervallet andra talar om kan du ju kolla din betalhistorik och se om du kanske betalat fakturan av bara farten? Om inte kan du säkert skicka in en fråga till TS. Antar att det inte är helt omöjligt att när man blir fakturerad skulle kunna bero på när på året man tog sitt cert också?

    Gick igenom förlängning av SEP tidigare denna månaden och där var det som andra nämnt inga avgifter (förutom kostnaden för en lärartimma). Läraren jag gjorde min timma med var behörig att förlänga direkt i certet, men det skickas även då in en blankett till TS (som enligt utsago från läraren inte är något jag som pilot skall förvänta mig någon bekräftelse på).
     
    • Håller med Håller med x 1
Laddar...

Dela sidan