Hur blir vi fler som flyger?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av hans_p, 16 September 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 11 medlemmar.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Det är egentligen en helt sjuk situation. Det har beklagats mycket om detta men detta borde ju innebära en döden för GA i Stockholmsregionen på sikt. Jag har träffat flera personer som prövat på att flyga motor eller segel och som vill börja men som inte vet var de ska ta vägen. Känns inte så lockande för dem att bege sig utanför Stockholmsområdet.
     
  2. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Hej

    Tror det finns en hel del utbredda fördomar mot flyg och flygning. T.ex. att man måste vara mattesnille för att kunna ta flygcertifikat, att man inte får flyga om man har glasögon, att det är svårt och att det kostar mycket (det sista stämmer väl ganska väl, tyvärr). Jag tror det finns många som går runt och drömmer om att flyga, men som stoppas av ovanstående "myter". Vi måste bli tydliga och marknadsföra oss bättre och visa att alla kan ta certifikat även om man inte hade 5 i matte eller har glasögon.

    För några år sedan fick jag frågan av en tjej som undrade om jag fick flyga med glasögon.
    Nej, svarade jag. Glasögonen tar jag av mig när jag ska flyga :)

    Vi får arbeta tillsammans för att marknadsföra flyget. En tanke som slagit mig är att någon skulle göra en realityserie på TV där man följer ett gäng PPL-elever från start till mål. Det görs ju sådana program om allt nu för tiden, varför inte om flygutbildning?

    Såg senast i förra veckan på SVT att det gick program som heter "Biltokig" och "Båttokig". Varför gör ingen ett program om flygplan?

    Air-man
     
    • Gillar Gillar x 2
  3. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Massor av finfin input i insändarna härovan. Mer - mer - mer!
    SVT kommer att sända ett entimmesprogram kommande jul om svenska "flygtokiga", även om dom då kommer att kallas "flygentusiaster".

    Ett konstruktivt och flexibelt "win-win"-tips för klubben (och/eller enskilde piloten):
    Marknadsför "Se hembygden från ovan och samtidigt kanske skaffa dej en ny fantastisk hobby".
     
  4. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Hej

    Kul att flyget får synas i TV lite också. Ser fram emot det programmet i jul.

    Förra hösten körde vi spaka själv och hade en infokväll om PPL-utbildningen i Lidköpings motorflygklubb. Vi hade 7 st som var intresserade, men samtliga droppade av. Inte så mycket av ekonomiska skäl tror jag, utan mer av tidsskäl. Arbetsmarknaden ser annorlunda ut idag än för 10 år sedan. Många jobbar ute på veckorna och kommer hem på fredagen. Då är det svårt att lägga två kvällar och en helgdag på teorikursen när man ska träffa familjen och fixa med huset osv.

    En annan aspekt är att man idag ska läsa vidare, skaffa jobb, karriär, hus, barn osv. Man är först i 40-årsåldern eller ännu senare innan man har råd att ta ett certifikat. Det är svårt för en 18-åring att ha råd att ta PPL om man inte satsar vidare på en kommersiell karriär.

    Jag tycker mig också se en tendens av att folk tar ett PPL eller ett UL-cert, flyger några år och sedan lägger ner. Det känns som om flygcert är något man ska fixa, som t.ex. motorcykelkort för att sedan hoppa på något annat. Det är som folk vill kunna kryssa av flygcert på en lista och sedan gå vidare. Var finns de riktiga entusiasterna som flyger under många år?

    Vad gör KSAK i denna fråga? Känns inte som om de gör något nationellt för att öka tillströmningen av elever. Kanske mer samarbete mellan flygklubbar i olika områden? Mer spaka själv och öppet hus dagar.

    Vi får hoppas på en bättring.

    Air-man
     
  5. litens

    litens Aktiv medlem

    Gällande KSAK så tycker jag de är för tama, varför inte tex sätta den press de kan på partierna inför valet och sammanställa vad samtliga riksdagspartier vill göra för eller evt mot privatflyget. Oppositionsrådet i Stockholm Tomas Rudin (Socialdemokrat) skrev tex en debattartikel på en hel sida i Di för någon vecka sedan om att han "slåss" för det som han ser det samhällsnyttiga allmänflyget på Bromma.

    Inom politiken vill de mest tala om vad de vill främja och inte vad de vill döda så vi flygare har enligt mig garanterat endast att vinna på att ta upp frågan.

    Tyska Aerokurier sammanställde prydligt alla deras partiers syn på privatflyget inför tyska valet nu i förra veckan.

    Uppenbarligen såg Tomas Rudin som är en slipad politiker att det nu i september 2013 måste finnas röster att hämta i Stockholms flygfältsfråga och som positiv sidoeffekt får han mer sympati eller tom uttalat stöd från många tunga namn i näringslivet som använder Bromma för sina privata sportflygplan eller tjänsteflygning med firmaplan.

    KSAK gör mycket som är bra men de måste bli mycket-mycket skarpare som företrädare av privatflyget.

    http://www.stockholmsflygklubb.se/

    Kanske möjliggöra grundskolning på sjöflygmaskiner? Den möjligheten fanns fram till slutet av 70talet, min SEA-rating lärare tog grundskolningen på sjö. På UL sidan måste det vara helt möjligt och konstruktiva UL-företagare skulle nog sätta upp flygutbildning med sjöskola från grunden, tex Lennart på fly4fun.se
     
  6. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Är det ingen som kommer ihåg UR:s programserie "Upp och iväg" med Lennart Lansburgh? Finns tyvärr inte online men en sådan i modern tappning hade varit guld, om man hade kunnat få ut den på rätt väg. Se http://vm-uraccess-01.hig.se/products/133075

    /h
     
  7. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Hej

    Sökte på "upp och iväg" och den finns tydligen som material att ladda ner för högskolor och universitet. Kanske snart kommer upp på öppet arkiv på SVT?

    Air-man
     
  8. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Jag tror jag har den skivan någonstans hemma. Vi fick den av självaste Lennart som drev PPL-teorin. Hmm. Man kanske skulle utpressa UR/SVT att lägga upp den genom att lägga den på Youtube? ;)
     
  9. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Låter som en bra idé Jonas. Förvisso är idén att göra en flygskola på tv lite komisk, men jag tyckte nog att serien faktiskt var ganska bra. Men scenen med Kurres första landning - "inte SÅ lågt - ser du träden där!!!" - är klassisk. :)

    På tal om klassisk så har ju SVT just sänt 5 timmar gratisreklam för tävlingarna i "Klassikern" så ett välproducerat kortare program om flyg borde ju gå att få in. För några år sedan gick en entimmes dokumentär om en svensk kille som åkte ner i Europa för att tävla i skärmflygning. Det borde ha gett ett sjuhelsikes sving för den hobbyn, gissar jag.

    /h
     
  10. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

  11. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    De verkar ju iallafall ha fått ihop de pengar som efterfrågades, om informationen på webbsidan stämmer... Sen blev det tyst?

    /h
     
  12. Swip

    Swip Medlem

    Ytterligare ett perspektiv från en som ännu inte tagit certifikat och en återknytning till AlohaBirds inlägg om nyttoaspekten med allmänflyget. Min upplevelse är att många av privatflygarna flyger runt för flygandet skull. För att det är roligt. Jag känner inte riktigt igen den nyttoaspekt som AlohaBird skriver om. Mycket förenklat får jag känslan över att den typiske flygklubbsmedlemmen åker till flygfältet, tar en timmes tur över landskapet och landar sedan. Jag kan jämföra det med hur många använder sin MC eller fritidsbåt. Den kommer fram på helgen. Man tar en tur på någon timme och ställer in den. Nästan motsatsen till nytto-ändamål om jag ska spetsa till det lite. Och för att vara övertydlig - det är absolut inget fel i detta! Vad vore livet utan nöjen i den form man vill ha dem. Men jag är inte säker på att det är tillräckligt stimulerande för mig att flyga runt för flygandets skull.

    Jag tog MC-körkort för snart tio år sedan. I början blev det många kvällsturer och helgturer för körandets skull. Men efter ett tag gick det längre och längre tid mellan varje tur. Till slut blev det en hel säsong där hojen i princip stod orörd i garaget. Våren efter reflekterade jag över vad som hänt. Varför dog intresset och varför gjorde jag en frivillig kapitalförstörelse? Jag kände att jag behövde en till dimension. En nytta att förena med nöjet. Jag köpte en MC som fungerade att åka till jobbet med. På sommarhalvåret, från april/maj till oktober/november tar jag nästan alltid MC:n när jag ska någonstans på egen hand. Till jobbet, till mataffären för kompletteringshandlingen som får plats i ryggsäcken, till vänner osv. Till och med när det regnar. Jag njuter av hojkörningen, det är roligt! Jag tror mig ha blivit ett bra språkrör för MC-Sverige. Men jag behövde en nyttodimension.

    Ett ytterligare kort exempel är jakt. Det är roligt att jaga. Det är spännande. Men det går över. Det jag behöver är en kedja där jag själv går ut i skogen, tar med mig naturens resurser hem på ett väldigt givande sätt. Tar hand om det. Tar fram det för att använda på i genuin matlagning och njuter otroligt över att servera andra en måltid som jag känner mig så delaktig i. Jag är ett bra språkrör för jägarsverige.

    Varför är jag så långrandig? Det beror på att jag misstänker att jag kommer bli den som Air-man skriver om här ovan om jag inte på allvar tror att jag kan baka in en nyttodimension i flygandet. Jag kommer kanske lägga flygandet på hyllan efter några år om det bara går ut på att flyga även om flygningen i sig är väldigt rolig.

    En nyttodimension för mig personligen handlar om att jag i någon mån kan flyga mig själv, vänner eller familj någonstans istället för att ta bilen, tåget eller trafikflyget. Denna aspekt lyfts dock inte fram så särskilt mycket. Jag har till och med börjat tvivla på att det kommer fungera eftersom jag inte ser så många positiva exempel av detta. Kanske skulle flygklubbar och entusiaster lyfta fram denna aspekt av allmänflyget på ett bättre sätt? Jag kan förstå att man inte betraktas som en "riktig entusiast" om man inte flyger för flygandets skull. Men samtidigt är alla till nytta för flygsverige eftersom det är ytterligare ett certifikat och ytterligare en person som talar gott om allmänflyget och behovet att detta.
     
    • Gillar Gillar x 2
  13. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Det verkar som om du Swip med nyttoflyg enbart menar reseflyg. Det finns ju dock en hel sektor som du inte nämner/känner till?
    Man behöver ju inte flyga enbart för sin egen nytta. När du flugit ett tag kan du ju börja flyga brandflyg (även om det är omgärdat med en del förbehåll). Du kan gå med i FFK och flyga i dom olika grupperna där. Bor du på nåt lämpligt ställe kan du flyga havsövervakning etc. Själv har jag under lång tid flugit i hemvärnet i en FFK-Hv-flyggrupp där. Allt detta kräver att du ställer upp med din egen tid utan ersättning, men det ger också en tillfredsställelse och möjlighet att argumentera för allmänflyget gentemot allmänheten och myndigheterna. Det finns också stora möjligheter att i sådan verksamhet lägga på sig mera behörigheter (och färdigheter). Man behöver inte hamna i läget att lägga av efter några år om man inte vill!
     
  14. Swip

    Swip Medlem

    Stellann,

    Det är andra jättebra delar när det gäller nyttoflyg. Sådant som jag tror kan ge flygningen en till viktig dimension för vissa. Jag tror att det kan finnas ett värde i att särskilt framhålla nyttoaspekter för att locka människor till flyget. Det är inte givet att gemene man känner till hur man kan använda allmänflyget till sin egen nytta eller för andras/det allmännas nytta. Men det är rent spekulativt från min sida baserat på hur jag själv känner.
     
  15. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Swip, bra och tänkvärt inlägg!

    Vi behöver i alla fall bli bättre på att berätta vad vi gör, inte bara för icke-piloter, vi behöver inspirera varandra till nya äventyr! Som jag sagt tidigare så tror jag att vi behöver träffas oftare, typ klubbflygningar, flygträffar etc. Ge oss ut på långresor. Om man inte får med sig familjen så varför inte klubb/pilotkamraterna? Engagera oss i FFK och hemvärnet. Bogsera segelflyg. Släppa fallskärmshoppare. Vidareutbilda oss, NQ, IR, AVA, CPL, FI, CRI. Eventuellt testa nya maskiner och typer. Flyga utomlands etc. Personligen så vill jag definitivt utnyttja certet till att resa mer. Vi behöver sparka oss och andra i arslet mer så vi kommer iväg och får uppleva en massa nytt och inte ta den trygga rundan runt fältet som vanligt ;)

    Det var bara en spontant reaktion på en befogad tankeställning i ditt inlägg. Finns mycket mer att säga om ditt inlägg som jag tror kan uppmuntra till reflektering över att göra något mer av sitt flygande ;)
     
  16. litens

    litens Aktiv medlem

    I linje med flera andra föregående författare tror jag att vi redan har många av de verkliga entusiasterna. Skall vi bli fler på riktigt måste vi locka till oss personer som inte bara vill flyga utan drömmer om att använda flygplanet till att resa osv.

    Min erfarenhet av CC flygning är att man skall förbreda rimligt mycket, ta en dag/dagar med ok väder och sedan bara köra. Luften är nästan lika överallt och alla som klarat sig igenom en UL eller PPL utbildning kan hitta vägen fram med GPS och karta bara de engagerar sig lite.

    Nyckeln till att bli en "framgångsrik GA pilot" som kan ta familj och vänner på roliga turer utan besvikelser är väderplanering och att planera rätt.

    Mina grundtipps för CC är enkla oavsett årstid, ha koll på långtidsprognosen och planera långflygningar när det är solar på väderkartan, då är risken för besvikelser väldigt eller ganska liten.

    Själv kan jag känna oro, spänning och lite rädsla när man skall flyga långt till en ny plats men när man väl är på väg visar det sig nästan alltid att det inte är något nämnvärt problem.

    I princip alla flygplan som går att hyra är ypperliga resemaskiner jämfört med bilar.

    Fällan är att klaga på att det är dyrt för det är relativt för olika personer. Jag tycker inte vanlig flygning är så dyrt med tanke på att man inte behöver hosta upp en massa pengar för att köpa något eget utan kan hyra eller bli delägare. Mitt nuvarande delägarskap i AVA maskin, (en Bellanca Super Decathlon) kan inte anses vara dyrt för en riktigt cool motorhobby, 40 tkr i inköp av andel, 10 tkr i årlig kostnad och sedan valfritt antal flygtimmar för 1050kr tim. 15 tim blir totalt 25 tkr per år, det är inte mer än försäkringskostnaden för en sportmotorcykel. Vill jag flyga långt gör den 220km/h.
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan