Hur får vi säkrare UL?

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av ankan, 17 November 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 9 medlemmar.
  1. Curt

    Curt Ny medlem

    Curtan

    Verkar vara lite dålig atmosfär i denna tråd!? Säkrare UL är väl annars någonting att stilla bedja om,särskilt när försäkringsbolagens inbetalninglappar ramlar i brevlådan! 35000:- (Trettiofemtusen riksdaler) betalade vi i år för vår Eurostar i klubbdrift!
    Denna "bauta" försäkring lär väl inte bli billigare efter årets haverier! Så,alla förslag för att få ned olycksfrekvensen,och göra ul säkrare, och därmed kanske också billigare i försäkringshänseende mottages tacksamt!

    Curt
     
  2. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    JohanA citat från tråd dödsolycka Arvika
    "Tyvärr jekroth så är inte utbildningen densamma och böckerna har kommit att användas då det inte finns några andra böcker. Att tro teorin är det samma som PPL nivån är felaktigt. Vi som undervisar både teori och praktisk på både UL och PPL nivå vet hur skillnaden är." slut citat

    Jag undervisar teori för UL Jag har nu en elev som började med PPL han läste hela teorin för PPL och har skrivit alla testprov med godkänt resultat för PPL.
    Då han hoppade över till UL fick han skriva våra prov vilket resulterade i två omprov samt bara näsan över ytan på resten. inte statistiskt säkerhetställt men om det vore som du skriver så borde han klarat sig galant.

    Ja jag svarade själv med det självklara att man blir bättre pilot med 45 tim flygning än 20 tim lika självklart som att 200 tim är säkrare än 45 tim. men nu var det inte det som var frågan utan frågan var vilka argument du har för att 45 tim är den optimala utbildningstiden och hur det då går att backa till 30 nu när det nya LAPL kommer förhoppningsvis flyger man vidare och samlar på sig fler timmar efter man fått sitt cert.

    då du inte på någon punkt kunnat påvisa att UL är behäftat med olyckor p.g.a. dålig utbildning eller dåligt underhåll/service

    blir jag mer och mer övertygad att du är ett forumtroll för en sån stolle som du verkar vara kan väl knappast ha flygcert.
    alternativt så är du en Traficpilot wannabe som sett hur de "stora" grabbarna har det och bara är bitter för du inte flyger boing
     
  3. JohanA

    JohanA Ny medlem

    Jag hoppas verkligen inte att du menar allvar med detta!
    Dethär är antalet haverier det har ingenting med statistiken som görs på antalet/flygtimmar att göra. Jag hoppas att vi förstår skillnaden mellan antal och procent.
    Vi bör nog ha lite högre nivå på samtalet om vi ska komma någonvart med detta.

    Titta gärna en titt på antalet flygtid för flygplan. Observera att UL enligt TS räknas inte som flygplan utan redovisas som UL.
    http://www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Statistik-och-analys/Flygtidsstatistik/

    Sedan kan du titta lite på aktuell statistik:
    http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Luftfart/Flygsakerhetsinfo_KvartaL_1_2012.pdf
     
  4. JohanA

    JohanA Ny medlem

    "han läste hela teorin för PPL och har skrivit alla testprov med godkänt resultat för PPL. " Bra jobbat! Både till dig som lärare och han som elev.
    Att han inte klarar UL proven som ni själva har utformat eller använder er av KSAK framtagna frågebank vet jag inte vad det ska betyda. Är det fel på PPL utbildningen menar du? Eller är det fel på UL-proven? Eller kan d vara så att PPL teori och UL teori är faktisk inte exakt likadana som du påstår och proven behöver heller inte vara likadant?

    "45 tim är den optimala utbildningstiden" Vem har påstått det? Har jag? I.s.f. tar jag tillbaka det med en gång och ber om ursäkt men är det så att Du har fel så förväntar jag mig detsamma och att du verkligen kollar sakerna innan du påstår något!
    20 resp. 45 timmar är minimikrav och har ingenting med något optimal värde för det ena eller det andra certet att göra.

    Är det inte lättare att hålla sig till det som egentligen saken gäller?

    Beträffande dina sista meningar så avstår jag att kommentera.
     
  5. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Det är det här inlägget jag refererar till.
    Där skriver du " att tro att teorin är det samma som PPL nivån är felaktigt"
    Jag har försökt förklara att då vi istort följer samma utbildningsplan vi använder samma böcker så bör slutprodukten ochså bli jämförbar. Då både PPL och UL använder klubbmedlemmar som lärare så handlar det mer om hur bra dom kan lära ut inte om dom har teori för UL eller för PPL-

    Min parralell med vår elev som läst PPL men skriver för UL tycker jag visar att svårhetsgraden liggen i bra nivå jämfört mellan UL / PPL. Hade ppl teorin varit så mycket bättre skulle han väl troligtt dansat av UL provet

    I mitt inlägg före ditt som jag har kopierat in här ovan svarar jag på Ankans fundering om vad som gör PPL så mycket dyrare.

    Jag tog där bl.a. upp skilnaden mellan minimi kraven i flygtid och att viss del är bort bantning av instrument och radionavigering
    Och du oponerade dig i vanlig ordning trots att jag som vanligt har rätt :) VI HAR BL.A. BANTAT BORT RADIONAVIGERING OCH INSTRUMENT ÖVNINGEN. sen påstod jag inte att det efter det borttaget skulle ligga lika. UL har sina 10 tim efter cert för att få ta pax PPL har krav på fler EK tim så lika är det inte men skilnaden är inte så stor och defenetivt inte när LAPL kommer med i bilden.

    Jag tycker i och för sig inte att det spelar någon roll om det står 1 eller 25 tim som minimi tid, jag släpper ändå ingen vare sig till EK eller uppflygning fören jag är helt nöjd och där har snittet hamnat på 27 tim.

    Även om vi är oense i det mesta så måste du väl ändå också tycka att man göra insatserna där de gör nytta.

    Om den samlade statestiken skulle visa att t.ex. sidvindslandningar har en onormalt hög frekvens. Då måste man titta på vilka och varför har fått problem, är det nybörjare eller är det de som haft flygcert länge men kanske inte flyger så mycket. Svaret avgör var man får bäst resultat på en riktad insats, och det är inte på avbruten start även om det också är en viktig kunskap.

    Lika så är det med underhåll och service, finns det statestik som visar ett förhöjt antal olyckor som går att hänleda till att planen var för dåligt underhållna. Då vore det intressant med en riktad insats på underhåll
     
  6. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Jag lämnar den här tråden nu.

    /hans
     
  7. rjakobsson

    rjakobsson Ny medlem

    Bra poäng Curt!

    Har flyghobbyn i Sverige något uttalat mål om en nollvision eller dylikt?
     
  8. BSV

    BSV Ny medlem

    Antaganden?

    Ska vi inte försöka få lite fakta att styrka påståendena som hela tråden baseras på?

    Haveriutr.

    Tycker personligen detta system vi har är väldigt bra. Kunniga personer som skickar ut ett mail till medlemmarna i KSAK inom några timmar. Varför lägga ner resurser på ex en hjärtinfarkt om den troliga orsaken är detta och inga fel på flygplanet hittas. Spelar väl mindre roll vart denna person flyger, lär dimpa i backen vilket som.

    Attityd,

    Gärna lite mer understött med att ex UL flyger oftare in i kontrollerad luft utan att anmäla etc, lite statistik. Annars är detta en högst personlig åsikt som man i bästa fall kan tillämpa i den lokala klubben.

    Formell utbildning för mekaniker,
    Är det verkligen någon skillnad på driftsäkerheten på en ULs motor vs Normalklass? Vill gärna se siffror på att UL flygare tvingas nödlanda oftare än Normalklass pga av motorstopp, annars så kan man inte styrka att UL sidan har undermåligt underhåll. Givetvis skulle det ske en bättre kontroll om allt servades på verkstad. Vi skulle troligen få hälften så många olyckor på vägarna om vi var tvungna att köra i 30 på E4:an oxå. Är det värt den lilla promille extra säkerhet eller vad det nu kan vara?

    Sedan är det väl inte svårare än att man frågar sin klubb, har vi en behörig mekaniker? Inte..ok då väljer jag att stanna på backen.

    Sedan vet jag vilken kärra som har mest anmärkningar i vår klubb, och det är inte UL kärran...åldern tar ut sin rätt!

    Utbildningen,

    Det är PPL böcker till UL. 1000 frågor är 1000 frågor för PPL, jag fick hoppa vissa delar som ex lastplanering, RadioNav då detta inte är relevant i UL plan.Vad böckerna/proven var innan är inte relevant, då funkar systemet som skärper kraven. Teoriproven, är de undermåliga i din lokala klubb, gör om dem själv, det är säkert uppskattat.

    Sedan om den lokala klubben har lägre nivå för UL så får man helt enkelt ta upp detta med klubben. Att sedan en elev skulle fuska sig igenom utbildningen känns väldigt långsökt då man flyger upp för en kontrollant och inte sin instruktör. Vem sätter en person som inte kan flyga i ett plan där man både riskerar hans liv och klubbens flygplan? Är detta ens ett problem?! Det känns som om vi inte har något tillit till människans sunda förnuft!


    Jag vill ha mindre antaganden och mer siffror, tyvärr hittade jag inte flygtid vs olyckor över en längre tid i Johans länkar. Har hört att UL har fler olyckor men mindre dödsfall än Normalklass, dock har jag inte sett dessa siffror på papper.


    Jag ligger hellre på sjukhus två gg med brutet ben än att åka direkt till bårhuset. PPL vs UL?


    Lite mer siffror och mindre personlig åsikter som inte bygger mer än på antaganden.
     
  9. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Tack för en bra sammanfattning

    Jag har tyvärr inte mer sifffror än den haveristatestik jag redogjorde för, den är avskriven från power point som Rolf Björkman visade på lärarmötet. Där visades även statestik för PPL men den skrev jag inte av.
    Denna statestik borde gå att få om man kontaktar Rolf.
     
  10. litens

    litens Aktiv medlem

    De regler som finns för UL är bra, jag har själv god erfarenheter från UL flygning och de som råkar illa ut har antingen faktiskt gjort något som inte är enligt reglerna eller misslyckats i sitt handhavande av maskinen.

    Gör man enligt boken och inte ger sig upp i tveksamma förhållanden så kommer man ned med en hel maskin. Ibland kan en motor stanna ändå och har man flugit smart så kan man göra en kontrollerad nödlanding på något skonsammare underlag än skog.

    Vi skall vara glada att UL systemet finns, tycker man det verkar dåligt kan man byta till normalklass istället för att eftersträva att UL blir lika reglerat som normalklass.
     
Laddar...

Dela sidan