Hur fungerar det att landa på Säve (ESGP)?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Dahlbäck, 20 April 2019.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 1 medlem.
  1. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Någon som nyligen har landat på Säve som besökare och kan berätta hur det funkar utöver vad som står i AIP/SvFF och på saveflygplats.com?

    Jag har koll på att det är PPR, krav/önskemål om färdplan, startavgift och parkeringsavgift.

    Det jag undrar mest är hur det funkar med parkering, in- och utpassering samt betalning av sagda avgifter?

    Något annat att tänka på?
     
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag var senast på Säve i juni förra året. Då gällde att fast flygplatsen stängde klockan 22:00 lokal tid så gick markpersonalen hem klockan 18:00! Efter denna tid så fanns ingen flygplatspersonal som kunde öppna så att man kunde komma in till eller ut från flygplanet! (Tornet ligger ju på andra sidan banan så tornpersonalen kan inte hjälpa till.) Man måste i så fall försöka få inofficiell hjälp t.ex. genom flygklubbarna. Denna information fanns inte i vare sig SvFF eller AIP!

    Ja, en sak till. Det var dålig koordinering mellan tornet och markpersonalen. Jag frågade tornet var på plattan jag kunde parkera och fick svaret "var som helst". När jag var på väg från flygplanet så kom markpersonal i en bil och var sura för att jag hade parkerat på en otillåten plats... Jag fick flytta flygplanet.
     
  3. The One

    The One Ny medlem

    Hade nog provat o gå bort till HEMS då där är personal 24/7... (i samma hörn o precis innan där Polisen håller till)
     
Laddar...

Dela sidan