Hur fungerar det att skicka färdplan utanför Sverige?

Diskussion i '033 Färdplanering' startad av Marcuso92, 19 Juni 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. Marcuso92

    Marcuso92 Medlem

    Har en fråga faktiskt angående flight plans.

    Hur fungerar det med att logga utanför sverige? Vill minnas att när jag skolade i Danmark så kunde jag inte skicka in en färdplan genom aeroweb då startflygplatsen var utanför Sverige. Så fick använda den Danska sidan istället.

    Är man tvungen att använda alla olika? Hade varit smidigare om man kunnat använda den svenska till alla istället oberoende var i europa man är. Något sätt att lösa detta på bra?
     
  2. mats77

    mats77 Medlem

    Det är så med AROWeb att ska du antingen starta eller landa i Sverige (eller båda och), så kan du skicka in en färdplan via dem. Så här står det på deras webbsida:

    "Flygningen kan vara inom hela Europa men start eller landning måste vara i Sverige."
     
  3. Marcuso92

    Marcuso92 Medlem

    Så med det sagt så måste jag använda mig av andra länders liknande system för all annan flygning som inte berör sverige? :/ känns klyddigt.
     
  4. martin-esmi

    martin-esmi Medlem

    Ring FPC så öppnar de upp din behörighet. Be dem öppna för E- och L-länder (ES EK ED LO LJ mfl). Därefter kan du skicka in samtliga färdplaner via ARO, både VFR och IFR.

    FPC ger en strålande service, gratis dessutom!
     
  5. martin-esmi

    martin-esmi Medlem

    Kan även nämna att för VFR färdplaner så är det alltid landet du startar i som lämnar in färdplanen. Så om du lämnar in en färdplan exempelvis mellan Tyskland och något annat land (inkl. Sverige) via ARO så är det Tysklands "FPC" som blir ansvariga för att lämna in färdplanen. Det FPC gör i det fallet är att skicka över informationen till kollegorna i Tyskland, därefter får du ACK i ARO.

    Tyvärr innebär det att ett ACK inte alltid innebär att färdplanen faktiskt är inlämnad. Det har hänt mig vid ett antal tillfälle och då har någonting missats i överlämningen. Så ett tips är att ha med dig din ATS färdplan, så kan tornet enkelt lämna in den åt dig om det skulle inträffa.
     
  6. Marcuso92

    Marcuso92 Medlem

    Okej men så det går att lösa och lämna in allt genom ARO om man ringer till dom och ber dom öppna min behöriget för detta? Och det har dom inget emot att göra hur som helst?
     
  7. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Det löser de på två sekunder, utan knot! :)
     
  8. Cascada

    Cascada Ny medlem

    Du behöver inte ringa och be dem låsa upp detta. I senaste versionen av ARO har alla behörighet att skicka färdplaner inom Europa som standard (start eller landning inom Sverige).
     
  9. Marcuso92

    Marcuso92 Medlem

    Mjo men det var om jag skulle kunna skicka in färdplaner till ARO som inte rör Sverige i verken start eller landning.
     
  10. martin-esmi

    martin-esmi Medlem

    Och som nämnts tidigare, det är bara att ringa de väldigt hjälpsamma personerna på FPC 08-7976340. De ordnar det på direkten.
     
  11. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Jag använder numera RocketRoute för att skicka in färdplan, 60 euro per år. Då har du hel del bra funktioner för färdplanering och generering av driftfärdplaner inkl briefingpaket med väder, notam etc.

    https://fly.rocketroute.com/credits/product?id=3&ext=1
     
  12. Yankee

    Yankee Medlem

    Kan intyga. RocketRoute är bra för VFR. Nästan oumbärlig för IFR.
     
    • Gillar Gillar x 1
  13. martin-esmi

    martin-esmi Medlem

    EuroGA Routern + ARO + SkyDemon fungerar väldigt bra IFR också.
     
  14. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Precis vad jag använder också...
     
Laddar...

Dela sidan