Hur hanterar ATC en VFR-flygning till Arlanda?

Diskussion i '033 Färdplanering' startad av Fredrik, 25 Juli 2007.

Taggar:
  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej! Jag har en frågeställning som handlar om hur ATC hanterar VFR-flygningar till Arlanda.

    Förutsättning:
    Jag flyger VFR till Stockholm/Arlanda från ESSP (Norrköping). Färdplan är inlämnad med en flyghöjd på 3000 ft.

    I vanliga fall när jag angör en kontrollzon ropar jag upp TWR och inhämtar en klarering om att angöra kontrollzonen. Hur fungerar det när jag flyger till Arlanda?

    Någonstans i höjd med Trosa kommer jag ju att befinna mig i Stockholm TMA och ha kontakt med Stockholm kontroll. Kommer de "trycka ner" mig till taket på kontrollzonen för Arlanda CTR och lämna över mig till Arlanda TWR för att angöra någon av inpasseringspunkterna? Eller kommer de (inflygningskontrollen) fortsätta guida mig fram till finalen och därefter lämna över mig till TWR (just detta förfarande såg jag i en flygfilm där resan gick från ESSB-ESSA enligt VFR och nu vill jag försöka klarlägga vad som är gängse rutin!)?

    När det gäller IFR-trafik så har väl inflygningskontrollen ansvaret fram tills att flygplanen svänger in på final, där efter lämnas de över till TWR?

    Mvh
    Fredrik
     
  2. Ma-thias

    Ma-thias Ny medlem

    arlanda är som vilken flygplats som helts med in passerings punkter !
    men det är mkt mer att planera man ska kontakta handling innan man landar etc.. plus och du inte kmr Ofpeak timmar så kan du får vänta ett bra tag innan du kommer ner Tips prata me slot cordinater Mvh Mathias!
     
  3. DA

    DA Ny medlem

    Är det inte slottid för VFR oxå? när jag skulle flyga dit så ringer vi efter en slot iaf.

    Men annars är det som föregående talare säger precis som på vilket kontrollerat fält som helst.

    Du flyger till inpasseringspunkten och går till bas, svänger final och landar.

    Var dock beredd på att det kan hände en hel del på vägen. Inte ovanligt att du ger dig headingar att flyga även om du är VFR.
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack. Då är det precis som vanligt. Den film som jag refererade till var alltså ett undantag vad gäller de inflygningsrutiner som tillämpas normalt.

    Jag vet att man skall ha slottid :) Har läst på i IAIP så jag vet hur man skall agera både när man kommit ner på backen och även när man ska ge sig av igen.

    Mvh
    Fredrik
     
  5. DA

    DA Ny medlem

    Japp, dom lekte IFR piloter VFR bara, det kan du också göra men jag anser att man ska försöka vara så smidig man kan för att underlätta så blir kontrollen glada och tar gärna emot er med glädje nästa gång :)

    edit om du har NQ så är det gratis att landa efter 22 på ESSA
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack för den informationen! Det visste jag inte om.

    Mvh
    Fredrik
     
  7. Jakob A

    Jakob A Medlem

    Mja, gratis om du har landningskort har jag för mig.
     
  8. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Men visst är det startavgifter LFV debiterar, och inte landingsavgifter? Dvs är det när starten från ESSA som räknas? Eller har jag helt fel...:unsure
     
  9. Jakob A

    Jakob A Medlem

    Ja, det heter startavgift. Så du landar gratis, och teoretiskt sett skulle du kunna köra bort kärran på en lastbil utan att betala något...
     
  10. magnusv

    magnusv Ny medlem

    Hur fungerar det med transport osv för privatflyg på Arlanda? Kostar det något extra om man lämnar planet några timmar och åker in till terminalerna? Isåfall, skiljer sig denna kostnad något mellan dag/natt?
     
  11. Jakob A

    Jakob A Medlem

    Jag har försökt att ta reda på det genom att leta i AIP och BCL utan att lyckas.
    Det är upp till varje flygplats att bestämma avgifterna.
    Förmodligen har de en handlingavgift och parkeringsavgift.
    Jag har kollat på vad det till exempel kostar på Skavsta som visserligen inte drivs av LFV, men kan vara intressant att veta som jämförelse.
    Följande gäller för småflygplan (MTOM<2000kg)
    Startavgift SEK 300 (inte med i landningskortssystemet)
    Handling SEK 0
    Parkering grundavgift SEK 100 + 0,001/kg/timme.
    Parkering kortare än två timmar är gratis.

    Ett annat exempel, en kompis var nere på Göteborg/Säve några timmar, det tog ut miljöavgift och parkering, det gick på c:a SEK 19.

    Vill du ha ett helt klart besked vad som gäller på Arlanda så ring/maila och fråga!
    LFV Group växel 08-797 60 00
     
  12. edlundarn

    edlundarn Ny medlem

    Planerar eventuellt en flygning dit nästa Lördag, har Fredrik eller någon annan varit iväg ännu? :)
    Undrar lite över vart man får ställa sig någonstans på marken?
     
  13. TOC

    TOC Ny medlem

  14. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    22 eller 29 september bär det av till ARN!
     
  15. LeonL

    LeonL Medlem

    Ta med kamera, eller en mänsklig dokumenterare! :)
     
  16. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag har bokat upp Rikard här på forumet. Han kommer att assistera mig :) Det kommer bli rörliga bilder, vanliga stillbilder och ljudupptagning från ATC.
     
Laddar...

Dela sidan