Hur många snapsar PA28

Diskussion i 'Flygteknik' startad av Flygkalle, 2 Maj 2010.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Flygkalle

    Flygkalle Ny medlem

    Hej!

    Ni som brukar flyga PA28 och speciellt då Warrior, hur många snapsar ger ni motorn när den är kall resp. varm? Verkar som alla plan är olika individer och det som fungerar på ett fungerar inte så bra på något annat osv.

    Mvh, Kalle.
     
  2. dypen

    dypen Medlem

    Jeg bruker 4 både på kald og varm motor! På vinteren under minus 8-10 grader C har jeg brukt 5.
     
  3. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Jag kan inte ge något generellt svar. Det hänger ihop med vilken motorindivid det handlar om. 4-5 snapsar känns som ett vettigt genomsnitt på en kall motor men det finns det motorer som kräver mer eller mindre än så.

    Är motorn varm behövs oftast ingen snaps men eventuellt en pumpning med gasen innan motorstart.
     
  4. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Är ni säkra på att det är just motorn som skiljer mellan individerna? Olika snapspumpar ger väl inte nödvändigtvis samma mängd bränsle på ett slag? Dom slits väl som allt annat?:q
     
  5. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Svar: Ja. Eftersom jag flugit med en och samma snapspump och minst tre olika motorer kopplade till denna. :)

    En snapspump borde ge ungefär samma mängd bränsle per pumpslag under sin livslängd. Det som brukar ge upp på dem är tätningarna och det märker man genom att en bränsledoft sprider sig när man snapsar och då bör man ge tusan i att flyga och skriva en anmärkning.

    Det finns många anledningar till att snapsningen inte fungerar som den skall eller fungerar olika mellan olika individer. Det kan finnas skit i munstycken, klämda ledningar och allt möjligt som kan ställa till det.

    Sedan finns det ju PA-28:or med elektrisk snapspump och då får man ju räkna sekunder istället för pumpslag.
     
  6. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    En fundering...

    En inofficiell procedur som tillämpas bland en del är det här med att pumpa med gasen innan start, vilket oftast ger en ganska snabb effekt. Jag har tidigare hört att man inte skall göra det pga större risk för förgasarbrand (tror jag) och inte gett mig på det. En alternativ variant är att pumpa med gasen under tiden man kör startmotorn och propellern snurrar, vilket enligt en tidigare lärare ska vara bättre och även rekommenderat av meken vid den klubben. Nu flyger jag inte PA28an så ofta så det blir att jag återfaller till standardförfarandet och följer den officiella metoden enligt POH :).

    Vad säger ni? Hur gör ni?
     
  7. control

    control Välkänd medlem

    5 stycken vid helt kall motor har alltid fungerat perfekt för mig på rätt många individer. (Jag kan tipsa om ett vanligt fel som flera av mina elever gjort, de drar ut och skjuter in reglaget i en enda snabb rörelse med följden att röret inte fylls innan det skjuts fram igen.)

    Insprutningsmotorer verkar vara mer individuella enligt min erfarenhet, det som fungerar perfekt på den ena individen kan vara lönlöst på en annan kärra av samma typ med samma motor :-/
     
  8. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Control, kan hålla med om resonemanget kring insprutningsmotorer :) Någon åsikt angående min fundering kring "pumpa med gasen"?
    Jonas
     
  9. control

    control Välkänd medlem

    Jag har fått samma förklaring som dig, att det ökar risken för förgasarbrand.

    Jag pumpar inte med gasen innan start men på vissa plan har jag märkt att det är det som får en motor som tvekar att ta det sista steget till att gå igång... Jag gillar inte tanken på att få stora mängder bränsle så långt ut i systemet så definitivt inget jag rekommenderar.
     
  10. litens

    litens Aktiv medlem

    På den Warrior jag flugit en del SE-GBY så är det 8-10 snapsar vid kall motor på vintern, 3-4 på sommaren och ingen såfort motorn är lite varm.

    Sedan är det bara att sätta blandingen på cut-off och när den börjar hosta igång trycker jag upp reglaget. Precis som på en insprutare, dvs gärna lite för mycket än för lite. Fläskar man på för mycket blir det brand så lite feeling och erfarenhet krävs.
     
  11. AlohaBird

    AlohaBird Ny medlem

    Som sagt fpl.individuellt. Den 140 och 180 (förg.) jag flaxar i nöjer sej med 2-4 snaps-slag, beroende på årstid, gasreglaget inskjutet 1/2 - 1 tum, blandn."rik", och startar då inom 1 - 2 varv vid kallstart med eller utan motorvärmare. Viktigt att känna efter om snaps-pumpen "tar", ganska långsam dragrörelse - ett ögonblicks paus - tryck... Funkar för dessa individer ialla fall.
     
Laddar...

Dela sidan