Hur många timmar flyger ni per år?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Fredrik, 21 Februari 2007.

  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Då kostnaderna för flygandet ökat mer och mer de senaste åren vore det intressant att höra från er som har flygcertifikat, vad ni hamnar på för snitt i antal flugna timmar per år? Själv har jag inte haft mitt certifikat mer än ca 8 månader så jag vet inte vad slutsumman blir för mitt första år.

    /Fredrik
     
  2. raven

    raven Ny medlem

    Jag har haft mitt cert i ganska precis 10 år och samlat 450 timmar. Dock har flygtiden minskat de sista 2-3 åren från betydligt mer än de genomsnittliga 45 timmarna till betydligt mindre. Visst kan det periodvis ha varit tidsbrist, mycket jobb eller familjen som gjort att flygandet minskat men framförallt är det kostnaden. 1999 började jag flyga en fräsch och fin Cherokee Archer 2, IFR-utrustad med GNS 430 för 360:-/timme. När jag bytte klubb 2005 skulle timkostnaden för samma maskin vara ca 1100:-/timme för att det skulle gå ihop. Kanske 360:- var en optimistisk siffra men klubben gick ihop ekonomiskt så någonting har ju hänt. Men LFS har ju ocksågjort livet surt för oss piloter. Varför ska det kosta över 1000:-/år bara att hålla certet vid liv? Om LFS har höga administrativa kostnader kanske dom borde se över sin verksamhet istället för att lägga högre kostnader på privatpiloter. Jag arbetar en hel del i USA och där har man, trots en lika omfattande byråkrati, inte alls samma kostnader. Jag tror det är en fråga om attityd gentemot privatflyg.
     
  3. Danny

    Danny Ny medlem

    Brukar försöka att flyga 100 timmar per år.
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Intressant att du nämner det här. Det du tar upp är ju faktiskt en bidragande faktor som har gjort att totalkostnaden ökat för privatflygaren. Fortsätt gärna denna diskussion i tråden Kartläggning av LFS avgifter för privatflygare.

    /Fredrik
     
Laddar...

Dela sidan