Hur magrar man motorn utan tillgång till CHT och EGT?

Diskussion i 'Flygteknik' startad av Fredrik, 12 Juni 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Men man får inte maxeffekt vid fullt rik utan vid magring till 100-150°F.
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    Snälla, magra inte till 100-150 på den rika sidan vid maxeffekt, då har du snart en trasig motor!
     
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Men nu talar vi om helt olika saker. En sak är vid vilken magring motorn ger högst effekt och det är vid 100-150°F på rika sidan om max EGT.
    En annan sak är när man överhuvudtaget skall magra och det skall man normalt inte när motorn ger effekt över 75% pga att kylningen genom överskottsbränslet behövs.
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    @control, jag skulle gärna vilja att du förklarar varför du menar att kylning av avgaserna genom förångning av överskottsbränsle i cylindrarna inte höjer verkningsgraden. Vi verkar resonera likadant om vad som händer i motorn, så jag förstår inte riktigt hur vi kan komma till olika slutsatser på den punkten.
     
  5. control

    control Välkänd medlem

    Max effekt = max vad vi kan få ut ur motorn.
    Max verkningsgrad = max effekt per tillförd energi

    Så fort vi passerar 75% effekt så kan vi inte utan att riskera problem, magra optimalt. Så vid alla effektuttag över 75% så kan vi inte ha bästa verkningsgrad. Vill vi exempelvis få 100% av vad motorn kan ge så måste vi slösa med extra bränsle för att kyla, göra förbränningsprocessen långsammare osv. (Sen att vatten, bränsle etc. också höjer max möjligt effekt genom att vi får extra gasvolym tycker jag är oväsentligt för denna diskussion, vi vill ju uppnå max verkningsgrad, inte max effekt)

    Du ser ju tydligt i ditt diagram att mest effekt per bränslemängd fås vid ca 30 grader på den magra sidan. (Där specific fuel consumtion är som lägst)
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det känns som att vi talar förbi varandra. Jag talar (just nu) inte hur och när man (inte) skall magra, utan vilka effekter magring har i motorn och varför.

    Det är inte lätt med forumdiskussioner. :)
     
  7. control

    control Välkänd medlem

    Mm. Viktigt för mig är att hålla sig inom forumets intresse och helst till vad som är relevant för ämnesrubriken.

    Mao. jag vill hela tiden hålla mig till flygmotorer och vad som händer när vi hanterar dessa på lämpligt/olämpligt sätt. (Det kan iofs. vara intressant att diskutera dragstermotorer och vad man kan göra när målet är att slå värdsrekord och man skiter i allt över 30sek livslängd på motorn. Men det är för ett annat forum.)

    För att återgå till ämnet, det viktigaste är att man har ett sätt att vara säker på att man är på under 75% effekt (MP, varvtal, soppaflöde) och sedan våga använda magringsreglaget. (Den fara som många verkar vara överdrivet rädda för, är om man vid plane, missar att dra av eller rika och då hamnar i ett läge med över 75% effekt och för magrad motor)
     
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det är precis det jag diskuterar också. Inte några dragsters. Men jag kan tydligen inte förmedla vad jag menar så det är väl bäst att vi lägger av.
     
Laddar...

Dela sidan