Hur mycket mark behövs för ett flygfält?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av lundin018, 19 Augusti 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. lundin018

    lundin018 Medlem

    Nu har jag svävat ut i mina drömmar igen men...

    Hur mycket mark eller om vi säger så här hur lång öppen sträcka (säg att de är skog framför och bakom) behövs för att anlägga ett privat fält som kan ta de vanliga klubbflygplanenen. Luddiga förutsättningar men någon kanske har något att jämföra med. Ska man flytta till en gård någon gång så vore det ju rart att kunna anlägga ett litet fält :)

    Med vänlig hälsning, Viktor ( inget cert ännu)
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Haft lite liknande planer här i Kalifornien. Ungefär 20-40 acres, 8-16 hektar skulle behövas för "vanliga" enmotorplan. Självklart kan man komma undan med mindre om man har ett STOL plan, som en Carbon Cub eller Kitfox eller nåt sånt.

    En ung kille här i USA som har en Kitfox köpte land och gjorde precis det du frågade om:

     
  3. Fredan

    Fredan Medlem

    600-800m höftar jag till med.
     
  4. wernvik

    wernvik Medlem

    Det beror lite på vad som finns runt om. Är det åkermark eller tät hög skog. Från änden på banan kan du räkna en linje med 5% lutning framåt. Genom den linjen får inga hinder tränga igenom. Denna linjen ska gå till höjden 100m dvs 2km ut från banan.

    Ponera att du ska ha en 800m lång bana. Då ska du i varje ände ha ett stråk på 30m. Om vi sedan räknar med åkermark med endast några små träd och dyl där inget hinder är mer än 15m högt så går det åt 300m i varje ände. Det blir då 800+30+30+300+300 dvs 1460m. Det är i längdriktningen.

    När det gäller bredden så säger vi att banan är 20m bred. På varje sida ska det finnas ett 10m brett stråk. Sedan ska hinderfriheten gå ut pt sidan i en linje med 33% lutning till 25 m. Det blir 75m per sida. Totalt 20+10+10+75+75 dvs 190 meter. Så minst en yta på 1460x190 meter går det åt för ett fält på 800x20 meter. Det blir dock trångt om man ska ha in hangar osv på den ytan med så där kan det gå åt ytterligare lite yta.
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Martenare

    Martenare Medlem

    Det blir en väldigt stor yta som du anger i din uträkning. Jag har sett många privata fält som är betydligt mindre.
    Det finns väl inga formella krav på ett privat fält? Ytan och hinderfriheten är väl helt upp till en själv då?
    Hur som helst, så är det väl så att de hinderfria ytorna som du anger inte behöver vara en del av fältet utan mycket väl kan vara åkermark eller betesfält runtomkring?
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jo, det gör det nog. I "Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om utformning och drift av flygplatser som inte kräver godkännande" (TSFS 2019:26) definieras en "flygplats" som "på land eller vatten angivet område (med byggnader, anläggningar och utrustning), som helt eller delvis är avsett för luftfartygs start, landning och övriga förflyttningar på marken (vattnet)".

    Det måste innebära att reglerna om hinderfria ytor även gäller privata fält som är avsedda just för start och landning. Däremot inte om man utnyttjar en tillfällig landningsplats på någon åker någonstans.

    Det stämmer, så länge man tar hänsyn till höjden av djur, lantbruksmaskiner etc. som kan röra sig där.
     
  7. Bek

    Bek Ny medlem

    När går det över från att vara tillfällig landningsplats till att vara flygplats? Alltså hur definieras "avsett för"? Om någon har ett UL i garaget och startar och landar på egen mark?
     
Laddar...

Dela sidan