Hur mycket utbildning krävs för att hantera EFIS i ett GA-flygplan?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Airborne again, 11 Augusti 2015.

  1. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Vad handlar det om för EFIS? Min klubb har två kvällars teoriutbildning för G1000 EFIS, förutom flygningen. Jag skulle säga att det är minimum för att kunna hantera det systemet på ett säkert sätt under VFR-flygning.

    Inlägg från "LAPL (Light Airplane) certifikat - ny flygplansklass?" bröts ut till en ny tråd om EFIS efter detta inlägg.

    /Fredrik, moderator
     
    Senast redigerad av en moderator: 22 Augusti 2015
  2. control

    control Välkänd medlem

    Här pratar vi om Garmin500, men menar du på allvar att du behöver två kvällar för att lära dig DET NÖDVÄNDIGA på en Garmin1000???

    Jag har ungefär 100 timmar bakom Garmin1000 i luften(DA40/DA42), ca 25 i Microsoft flight sim, gått Garmin1000 kurs hos både SAA och Hässlö flygförening. Jag är trots detta långt från fullärd när det gäller G1000, men basic: Så här läser du fart, så här läser du höjd, här ställer du in baro, här är kursgyrot, det ställer in sig själv. Sen visar du hur du ställer in radio och navfreq vilket egentligen inte har med EFIS att göra... sen kan du visa lite om kartan och "clr" för att komma tillbaka till std. Vad mer BEHÖVS för att säkert flyga VFR?
     
    • Håller med Håller med x 1
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Systemförståelse. Hur G1000 är kopplad till elsystemet. Standbybatteriets funktion. Vad du behöver kontrollera preflight. Hur du använder GPSen för navigering. Hur den samverkar med autopiloten. Till exempel.
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Håller med control, för VFR-flygning skulle jag också säga att inget av det är kritiskt för flygsäkerheten. Däremot om man ska flyga hardcore IFR så kan en kurs vara bra att gå.
     
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Om man med "kritiskt för flygsäkerheten" menar något som förhindrar en säker landning så är nästan ingenting av flygplanets instrumentering kritiskt vid VFR dager (och krävs inte heller av regelverket). Trots det så får man i PPL-kursen lära sig hur övriga instrument fungerar. Varför skulle det vara annorlunda med en EFIS?

    Sedan tror jag att ni underskattar den mentala belastning som en (sannolikt oerfaren) pilot kan drabbas av när EFISen inte gör som hen vill eller hittar på något som hen inte förstår. Det är en säkerhetsrisk i sig.
     
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    Det finns ju backup vid sidan om som jag instruerar alla att använda när skärmen släcks. Man kan lära sig jättemycket och lägga flera timmar på det men frågan är hur mycket det är värt att göra DK och som man inte kan lära sig EK. Eleven har också ett eget ansvar för att lära sig, det glöms ofta bort.
     
  7. joma

    joma Medlem

    Att sätta sig och lära G1000 i EK skulle jag nog inte rekommendera. Man bör i alla fall ha någon med sig om kan hålla koll ut i så fall. Det är väldigt lätt att man fastnar i de där skämarma med både ögon och tankar...möjligheterna och knapparna är många :)
     
  8. Larscho

    Larscho Moderator

    Det finns fina G1000-simulatorer man kan jobba i och även att koppla in flygplanet på landström och knappa runt kan ge mycket. För visst är det en bra poäng med att man lätt fastnar, det gör nästan alla som går från klockor till EFIS.
     
  9. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    En del saker är nästan hopplösa att lista ut i flygplanet - vare sig på luften eller på marken - utan det krävs en simulator. Det tog lång tid innan jag fattade hur VNAV fungerade -- eller rättare sagt varför det ibland inte fungerade. Det visade sig att G1000 inte kan hantera VNAV om rutten innehåller vissa path-terminator typer. Det står i och för sig i manualen, men är lätt att missa.

    Och så förstås frågan... Hur många av de som använder G1000 förstår vad denna passus i manualen betyder: "NOTE: The G1000 supports vertical navigation for all lateral leg types except for CA, CI, FA, FM, HA, HM, PI, VA, VD, VI, VR, and VM."
     
  10. control

    control Välkänd medlem

    Jag får känslan av att många vill kräva så oerhört mycket mer bara för att instrumenteringen är modern(EFIS).

    Titta bakåt, hur många lärde sig exempelvis hur man skapar virtuella VOR med en Garmin/Apollo SL30? Jättefiffig funktion men nödvändig??? Det finns gott om VFR/PPL piloter som aldrig flugit praktiskt med VOR, ADF, ILS eller DME. Ska de tvingas lära sig detta om de går från en basic PA28 till en likadan men välutrustad PA28? Är det inte bara att låta bli att använda det man inte kan?
     
  11. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Om det var en kommentar till mig så var det inte alls vad jag skrev, utan jag skrev att man i praktiken måste ha en simulator om man vill lära sig hantera alla funktioner i G1000. Detta helt enkelt för att vissa saker kan man inte öva på marken och att öva det under flygning blir ogörligt eftersom man kan behöva prova många olika situationer.
     
  12. control

    control Välkänd medlem

    Tja, du tillhör definitivt målgruppen för kommentaren men inte pga. ditt senaste #54 inlägg ;)
     
  13. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Man kan väl säga så här att jag anser att en ren VFR-pilot skall kunna hantera den navigeringsutrustning som finns i flygplanet så pass att hen kan använda den för att bestämma sin position. Det betyder inte att man behöver kunna använda alla funktioner på all utrustning.

    Att man blir osäker på sin position under flygning är något som alla piloter råkar ut för förr eller senare. Det kan på många sätt vara en riskabel situation och man bör därför kunna utnyttja de möjligheter som finns för att orientera sig igen.
     
Laddar...

Dela sidan