Hur (ofta) flyger ni under året?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Jonas, 30 November 2007.

  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hej!

    Nu när det inte är världens mest optimala VFR flygväder så undrar jag hur PPLare allmänt håller igång sin flygtrim under året.

    Min förhoppning är att under vinterhalvåret kunna göra några studsar och övningar minst en gång i månaden. Det skulle kunna innebära i snitt 1h i månaden perioden november-mars. Mao ca 5h. De övriga sju månaderna hoppas jag kunna göra flyga minst 2h i månaden, mao ca 14h under perioden. Det blir ett total på 19h per år.

    Det här är ganska lågt räknat med tanke på att man bör flyga ganska mycket första året som nybliven PPLare (vilket inkluderar mig). Än så länge är det bara hypotetiskt och mest för att skapa en diskussion.

    -Hur ser ert flygande under året ut?

    -Vilken typ av flygningar blir det? Lokala sjärtsvängar eller längre utflykter?

    -Hur håller ni er i flygtrim, vilka övningar gör ni?

    -Har ni varit nervösa eller osäkra inför flygturen efter ett lång uppehåll? Kanske uppsökt lärare?

    -Några speciella erfarenheter eller tankar kring det här som ni vill dela med er?

    Jonas
     
  2. TOC

    TOC Ny medlem

    Flyger endast mellan vår -höst.Mellan 30 till 50 timmar.
    90% av flygtiden är resor
    Inga övningar,egentligen varje flygning är övning.
    Aldrig varit nervös inför flygturen.Om det skulle hända,stannar kvar på backen.

    mvh /TOC
     
  3. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Försöker flyga året om, men ett vattensjukt eller oplogat gräsfält kan sätta käppar i hjulen. Mesta flygningen blir under april till och med oktober, ca 30-50 timmar per år.

    Fördelningen blir väl ungefär 50 % flygning för FFK, resten en blandning av resor, stjärtsvängar och kortare ferry-flygningar.

    Klubbreglerna i de klubbar jag flyger säger att mer än 90 dagars uppehåll medför att man skall åka ett pass med lärare eller CRI så då gör jag det om det blir ett längre uppehåll.

    Vilka övningar jag gör när jag legat i dvala?
    En bra fråga, själv brukar jag göra koordinerade vingtippningar, flygning med låg fart med olika konfigurationer på flygplanet, stall både rakt fram och i sväng etc....... Jag avslutar passet med landningar, både bedömningslandningar och normala motorlandningar. Helst skall det blåsa sidvind men det är ju inte alltid man får som man vill.

    Ett förslag till flygtrimsövningar kan man hitta på sidan 23 i den här publikationen:

    http://www.ffk.se/ffknytt/ffknytt_2007_4.pdf

    Hoppas att det gav litet svar på frågorna.

    Mitt tips är att flyga så mycket det går de första åren, det är då man lär sig mycket och man bygger upp en bra grund att stå på inför framtiden. Jag tittade efter i min första flygdagbok och såg att jag flög 140 timmar de första två åren efter att jag flög upp. Det vete tusan hur det gick till rent ekonomiskt men tydligen så gick det.

    MVH
    Håkan
     
  4. TOC

    TOC Ny medlem

    Det stämmer bra som håkan säger.

    Flyg mycket dom första åren.
    Jag flög dom två första åren 400 timmar och mådde bra!

    mvh /TOC
     
  5. Jakob A

    Jakob A Medlem

    Försöker flyga hela året. Det kan vara riktigt fint att flyga på vintern. Lugnt och fint, ingen termik. Landskapet är vackert med snötäcke, men se upp för det blir svårare att navigera. Frusna sjöar med snö på ser precis ut som åkrarna. Faktum är jag började skola mitt i vintern, i januari, och de första lektionerna var i snö. Hittills i år har jag fått ihop c:a 45 timmar, och det blev inte mycket under årets första månader, bara precis för att hålla klubbens flygtrimskrav.
     
Laddar...

Dela sidan