Hur ser det ut med LAPL-skolningen?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av hans_p, 24 Februari 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 10 medlemmar.
  1. Lasse

    Lasse Ny medlem

    Stämmer. Enligt vad jag kan läsa mig till så kan man tillgodoräkna sig samtliga timmar från LAPL om man senare vill ta skaffa sig PPL. 5 av de återstående 15 timmarna kan man dessutom tillgodoräkna sig från privat flygning man utfört som LAPL-innehavare.

    Detta såg jag på http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:311:FULL:SV:PDF , sidan 23 (eller snarare 25 enl min pdf-läsare). Någon som kan bekräfta att det gäller för oss i Sverige?

    "Sökande till ett PPL(A) som innehar ett LAPL(A) ska ha genomfört minst 15 timmars flygtid på flygplan efter utfärdandet av LAPL(A). Minst 10 av dessa 15 timmar ska vara flygutbildning som har genomförts vid en ATO. Denna utbildning ska omfatta minst 4 timmars övervakad ensamflygning, inbegripet minst 2 timmars distansflygning på egen hand med minst en distansflygning på minst 270 km (150 nautiska mil), under vilken fullstoppslandningar vid två flygplatser andra än startflygplatsen ska göras"
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    LAPL är fräscht!
     
    • Gillar Gillar x 2
  3. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Ja det gör det. Sverige kan inte ställa särskilda krav på tex. skolning, det finns ingen s.k. "opt-out" på denna del av reglementet. LAPL gäller för flygning i hela EU och då kan vi inte ha nationella särarter.

    /Hans
     
    • Gillar Gillar x 1
    • Håller med Håller med x 1
  4. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Hej alla, jag har ännu inte några flygtimmar utan bara teoritimmar, men jag har börjat titta på vad man gör sedan certifikatet är i min hand. Jag har också försökt förstå skillnaden mellan LAPL och PPL och det jag funderar över, men inte fått något riktigt svar på om jag t ex får flyga brandflyg med LAPL? Får jag delta i KSAK:s verksamhet/kurser med LAPL?
     
  5. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Välkommen till forumet! Det finns vad jag vet inga begränsningar gällande brandflyg eller FFK som beror på certifikatetstypen LAPL. Klubbinfo (jfk, lfk) säger att piloter som flyger brandflyg ska ha 100 timmars flygtid och genomgått en intern brandflygskurs. Så svaret är enligt mig ja.
     
  6. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Lite mer info om LAPL i Sverige, eftersom jag ställde den ursprungliga frågan... Det finns idag 2 (ja, t-v-å) tillstånd för att skola LAPL i Sverige, hos Kalmar Flygklubb och Tuna Aero i Borlänge. Båda har LAPL-skolning på sitt RF. Det verkar finnas en spridd missuppfattning om att klubbar måste söka ATO för att skola till LAPL, det går fint på nuvarande RF och förmodligen kommer det aldrig att krävas ATO heller för en vanlig klubb, därav uppskjutandet av kravet till 2018. Kalmar rapporterar ett massivt lyft i skolverksamheten sedan man började skola LAPL. Jag känner till 2-3 klubbar till som kommer att börja med LAPL (NSF/Höganäs, LFK/Linköping, ÖFK/Östersund) och jag hoppas verkligen att de kommer att få samma lyft i verksamheten!
     
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Nej, man får inte flyga i FFKs verksamhet med LAPL!

    FFK bedriver kommersiell verksamhet och för det behöver piloterna i normalfallet ha CPL eller ATPL. Nu har FFK ett undantag från denna regel, men undantaget är formulerat så att det som krävs är "lägst PPL(A)".

    Undantagsbeslutet är en bilaga till FFK's bruksflygtillstånd som man kan hitta på FFK's webbplats om man går till "Dokumentarkiv".

    Nu kan det ju vara så att FFK arbetar för en utökning av undantaget till att även omfatta LAPL. Det kan också vara så att förutsättningarna ändras när EASAs driftbestämmelser ersätter de svenska driftbestämmelserna. –Det måste man nog fråga FFK för att få veta.
     
  8. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Bra, det var det här jag ville lyfta fram att det kan finnas fler idag okända orsaker som man bör känna till innan man beslutar sig för vilket cert man vill satsa på.
     
  9. Larscho

    Larscho Moderator

    En del brandflyg går under KSAKs hjälptillstånd. Kanske kan man då ha LAPL.
     
  10. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Man får ju skilja på vad reglerna säger och vad organisationernas bestämmelser säger. Klart man kan flyga brandflyg och även FFK på LAPL-cert, om bara organisationerna uppdaterar sig.
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Tyvärr inte. Att man måste ha CPL eller ATPL är en regel. Från den regeln har Transportstyrelsen gett dispens och i dispensen står "lägst PPL".

    För att man skall få göra FFK-flygningar (inklusive brandflyg) med LAPL så krävs alltså dels att FFK söker en sådan dispens och dels att Transportstyrelsen vill ge den dispensen.
     
  12. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Vi kan då konstatera att i nuläget så är det stopp LAPL med FFK uppdrag, men det är sånt här som skolorna måste kunna svara på när frågor kommer från de som funder på vilket cert de ska satsa på. Ett svar som "kanske i framtiden" är inget bra svar utan vad som gäller nu är det svar man vill ha när man frågar.
     
  13. Larscho

    Larscho Moderator

    Kom igen nu, lite positivt tänkande skulle väl inte skada?
    LAPL har troligtvis en lysande framtid och om 10 år kanske 80% av alla privatflygare har det. Tror du på fullaste allvar att varkern FFK eller Transportstyrelsen skulle vara oförmögna/ovilliga att ändra på den regeln. "Lägst PPL" var bra när regeln skrev för det var den lägsta nivån på certifikat för normalklass. Nu har detta ändrats och jag skulle vara väldigt förvånad om inte det ändras till LAPL de kommande åren.

    Man behöver inte vara cynisk bara för sakens skull.
     
    • Gillar Gillar x 2
  14. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det var en direkt fråga tidigare i denna tråd om man får vara med i FFKs verksamhet med ett LAPL. Svaret i dagsläget är nej. Menar du att när folk frågar vad som gäller så skall man låta bli att tala om det för att svaret är trist?

    När det handlar om att folk väljer vilket certifikat de skall satsa efter vilka möjligheter det ger så tycker jag att det vore direkt ohederligt att mörka vad som gäller just nu - speciellt om man inte vet vad som skall hända i framtiden.

    Det är självklart att FFK kan begära dispens även för LAPL. Men som jag också skrivit ovan så måste man fråga FFK om deras planer. Man kan inte bara förutsätta att de skall göra det och inte heller att TS skulle godkänna det.

    F.ö. är den nuvarande dispensen daterad 2015-03-30 och FFKs begäran om dispens var daterad 2014-12-18.
     
  15. control

    control Välkänd medlem

    Men nu missar du ju poängen... den med LAPL kan enkelt gå vidare till PPL jmf. ex UL.
     
  16. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Jo det är sant, men jag tror att det är lättare att få fram rätt information om UL eftersom det har funnits ett tag och det har liksom "satt sig". Jag skulle bli djävligt sur om jag försökt kolla upp allting och tror mig har rätt info och jag väljer fel cert för att jag inte fått fram rätt info. Jag har själv valt att sats på PPL för jag räknar med att jag inte sparar några pengar för jag lär behöva alla timmar som går att övningsköra på så jag kommer med all sannolikhet hamna på 45 timmar som ett PPL i alla fall.
     
  17. Larscho

    Larscho Moderator

    Jo, men du talar som om att världen är svart eller vit och oföränderlig. Ett forum är ett forum, spekulera är inte farligt, ingen har garanterat att det går att flyga i FFK med LAPL och vi har inte vilselett trådskaparen på något sätt. Om vi som är verksamma stöter på både TS och FFK om att vi vill att LAPL ska fungera inom FFKs verksamhet så kommer det att ske. När kan jag såklart inte svara på.
     
  18. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    I MSBs "Riktlinjer Skogsbrandflyg" v1.0 från 2014 står inget om att piloter som utövar brandflyg ska ha PPL som certifikat. Där står faktiskt inget om certifikatstyp öht.
     
  19. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Gör jag? Jag har flera gånger skrivit att FFK kan begära ändring av dispensen, men att man måste fråga dem för att veta vilka planer de har.
     
  20. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Nej, och det beror på att det inte är MSB som bestämmer det utan Transportstyrelsen.
     
    • Gillar Gillar x 1

Dela sidan