Hur ser det ut med LAPL-skolningen?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av hans_p, 24 Februari 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 10 medlemmar.
  1. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Nu har jag ringt och frågat FFK. De säger att de inte kommer att be om dispens för LAPL eftersom de fått ett underhandsbesked från Transportstyrelsen om att det skulle bli avslag.

    FFKs nuvarande bruksflygtillstånd gäller till mars 2017 och vad som kommer att hända sedan är öppen fråga. FFK säger att det är möjligt att verksamheten kommer att bedrivas under helt andra regler som ger möjlighet för LAPL-innehavare att delta, men att det är för tidigt att säga ännu.
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Ok. Var, vilket TSFS?
     
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Nej du. Jag har lagt ned tid på att läsa föreskrifter och tillstånd och även ringa FFK för att kunna ge ett riktigt svar på frågan om man får flyga i FFK-verksamheten med LAPL. Ingen annan här har bidragit med annat än tyckanden. För det har jag kallats "cynisk" och "svartvit". Nu har jag ledsnat.
     
  4. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Ditt inlägg ovan kom samtidigt som jag skrev mitt, så jag såg det inte. För detta ber jag om ursäkt.
     
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Tack! Fint med ett rakt besked. Då är det bara att börja lobba.
     
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    Det var inte min avsikt att du skulle ledsna. Jag ser gärna att man försöker komma framåt och förändra det som man anser är fel. Om man nu anser att det är fel. Jag anser att det är orimligt att inte LAPL skulle tillåtas i framtiden. Men FFK står inför stora förändringar och med stora möjligheter, vi får se hur det spelar ut helt enkelt.
     
  7. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Men blir det inte ganska löjligt med två typer av certifikat; PPL kontra LAPL, om det inte blir några skillnader. varför ska vi ha LAPL om det sedan ska sökas dispenser till höger och vänster?
     
  8. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Det handlar väl om hur man ser på det. Brandflyg finns ju för att fylla en funktion i samhället, inte för att ge flygtid åt en viss typ av piloter. Om det visar sig att merparten av privatflygarna framöver tar LAPL istället för PPL, är det väl rimligt att man försöker inkludera denna grupp för att få bästa möjliga pilotunderlag till att fullgöra sitt uppdrag. I annat fall bör man väl även ta bort nämnda dispans som ger PPL-piloter rätt att flyga uppdragsflyg. Och det vill väl ingen? Vi har väl om jag inte minns helt fel redan en situation där brandflyget upphandlas i konkurrens med kommersiella aktörer fastän det handlar om frivillig verksamhet. Det är alltid bättre att inkludera än att exkludera.

    /Hans
     
  9. Larscho

    Larscho Moderator

    LAPL är ett enklare certifikat än PPL, de är olika. Det är därför vi behöver dem!
     
  10. Swip

    Swip Medlem

    Hur ser det prismässigt ut för LAPL? Lägsta priserna för PPL om man klarar sig på minsta antal timmar är väl runt 75 000 kr i dagens läge. Med tanke på den enklare teorin och färre flygtimmar - kan det vara så att vi kommer ner under 60 kkr-sträcket för LAPL? En summa som börjar på siffra 5 är nog inte fel när det kommer till att "sälja in" flyget till folket nu när vi oroar oss för allmänflygets fortlevnad...
     
  11. Lasse

    Lasse Ny medlem

    Kostnaden bör bli ungefär samma som PPL fast 15 flygtimmar billigare. Om en skolflygtimme kostar 1500 så blir det 22 tusen billigare.
     
  12. Lasse

    Lasse Ny medlem

    Senast redigerad: 6 Januari 2016
    • Gillar Gillar x 2
  13. Larscho

    Larscho Moderator

    Teorin är faktiskt samma, åtminstone om man frågar Transportstyrelsen.

    Häftig guide! ;)
     
    • Gillar Gillar x 1
  14. Swip

    Swip Medlem

    Tack Lasse och Larscho för info!

    LAPL (a) är verkligen ett fint steg mellan UL och PPL. Synd att LAPL (h) inte blev en lika stor besparing i form av flygtimmar, men det har väl sin förklaring i att timmarna behövs.
     
  15. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    75.000:- låter väldigt billigt för PPL. Jag "landade" på drygt 100' (2012) och flög exakt 45 timmar. Läste förvisso teori på Flygteoriskolan vilket säkert blir dyrare än i klubbmiljö
     
  16. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Då grattar vi Nyköpings FK (nfk.nu) som senast i raden att börja skola LAPL(A)!
     
    • Gillar Gillar x 4
  17. Larscho

    Larscho Moderator

    Och en av landets första PPL-utbildningar på distans! :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  18. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Intressant! Kan du berätta mer om vad distansutbildningen innebär?
     
    • Gillar Gillar x 1
  19. Larscho

    Larscho Moderator

Dela sidan