Hur ska jag tolka frågan om standardatmosfärsmodellen ISA?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Thord, 8 Februari 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Nu är jag här igen med mer bryderier som jag får när jag sitter och pluggar. Jag har nu hållit på med PPL-appen och där finns några frågor som en mening är formulerade enligt följande:
    Temperaturen är ISA +15.
    Det jag inte förstår är om jag ska läsa att det temperaturen är +15 + +15=+30 grader
    Eller
    utetemperaturen är +15 grader?
     
  2. Merf

    Merf Aktiv medlem

    ISA+15 = 15 grader varmare än vad det skulle vara på given höjd enligt standardatmosfärsmodellen ISA.

    ISA säger 15 grader C vid havsytan, så ISA+15 vid havsytan är 30 grader C. Är höjden en annan får du räkna. ISA anger 1,98 grader C per 1000 fot (räkna med 2 vid huvudräkning, det är nära nog). Så på 5000 fot är det enligt ISA 5 grader C, och ISA+15 skulle då vara 20 grader C.
     
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    ISA + 15 grader vid havsnivån = 30 grader varmt
    ISA + 15 grader på 5000 ft = 20 grader varmt
     
  4. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Ja det var det jag ville veta om ISA hade ett värde, som en bokstav i en matematisk formel, eller om det bra var ett tomt ord. Jag vet vad ISA står för, men var inte säker på hur han som gjort PPL-frågan tänkte.
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Fast värdet varierar med höjden som @Larscho säger
     
  6. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Du flyger på 3500 fot indikerad höjd. Temperaturen är ISA -20. Vad är din riktiga höjd? Om vi då bara håller oss till temperaturen att få fram den. Är det:
    +15 C- 20 minusgrader=-5 C
    Eller
    3500 fot = 7 C - 15 C=8 C - -20C= -12C
     
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag får det till -12C så som du gjort i andra.
    15 - (3,5*2) - 20 = -12C
     
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    -12°C är rätt. ISA-temperaturen skall alltid räknas från den höjd man är på.
     
Laddar...

Dela sidan