Hur upprätthålla CPL vs PPL?

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av Jonas, 25 Augusti 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hur underhåller man ett CPL vs PPL, SEP? Tex bara för att höja sin kompetens och för att det är kul ;)

    Lärartimme, PC? Hur ofta? Vilken kompetensnivå skall hållas?
    Kostnad förnyelse för certifikat?
    Kostnad för medical?

    I USA är det många som tar CPL för att höja sin nivå utan några ambitioner på trafikflyg. Dock mycket enklare väg dit med tanke på modulär teori. Synd att de höjt kraven här nu (varför?). Nu måste man läsa alla ATPL ämnen förutom IFR com vad jag vet.

    Jag tror man får ha klass 2 Medical i USA så länge man inte flyger kommersiellt. Är det tillåtet här?

    Jonas
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. Bodd

    Bodd Medlem

    Det är inte certifikattypen som avgör, utan vilken behörighet som avses. I fallet med en SEP klassbehörighet är det samma krav oavsett om du har ett PPL, CPL eller ATPL.

    Avsevärt högre årsavgift än för PPL. Närmare bestämt 2660 jämfört med 640 kr/år.
    Kolla i TS avgiftsdokument så ser du samtliga avgifter: http://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS 2013_70.pdf

    Vet inte vad ett klass 2 kostar längre men för klass 1 har jag hittat ca 1500kr som lägst och upp emot 3000 beroende på vart man går.

    Nu vet jag inte vad du menar. Jag har inte hört talas om någon regeländring avseende CPL-teorin, men helt klart är att den är omfattande. Däremot så känner jag inte till någon skola där man kan läsa enbart CPL utan de flesta kör hela ATPL-paketet. Detta tror jag mest är för att de flesta ändå vill läsa IR-teorin. (CPL-teorin plus IR-teorin utgör väl ca 90% eller så av hela ATPL-paketet).

    Ingen aning, men vad är poängen med att ha ett kommersiellt certifikat om man inte tänker flyga kommersiellt? Om det bara är kompetensen du är ute efter så kan du ju lägga de extra pengarna på diverse utbildningar istället, eller bara ta några extra lärartimmar per år och säga att "idag vill jag träna på xxxx". Det tror jag faktiskt ger mer.

    Jag flyger regelbundet med både PPL- och CPL-innehavare och kan inte påstå att det är någon större skillnad. Det som märks mest är när någon precis avslutat en kurs (vilken som helst) - DÅ flyger de som allra bäst.
    De klubbflygare som gör allra bäst ifrån sig är de som under de senaste åren gått olika småkurser och flugit 5-10 timmar per år med lärare och kanske tagit avance, sporrhjul, komplexa maskiner, formationsflyg, lågflyg etc etc.
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hej och tack Bodd för ett bra och tänkvärt svar!

    Appropå CPL så tänkte jag att man i synnerhet har möjlighet att bli CRI eller FI för PPL (för LAPL behövs inte CPL-teori) om man skulle vilja gå vidare.Tänkte först om man skulle ta ett steg i taget och se hur mycket tid och ork man har. Oavsett vad så har man lärt sig en massa nytt på köpet både praktiskt och teoretiskt.

    Trodde först att CPL-teorin var mindre omfattande förut men frågade Flygteoriskolan häromdagen och fick nu veta att det är samma krav fortfarande men att det var fler ämnen som klumpats ihop. Samma innehåll fortfarande men att man nu delat upp det så att det är samma indelning som ATPL. Dock har man fortfarande credits för sin IR. Man slipper HP och Met, även VFR Com om man har PPL. 10 Ämnen totalt att tenta av om man avser ta CPL. Så jag drar tillbaka min frågeställning i tidigare inlägg.

    Ganska stort jobb egentligen om man nu inte går vidare till FI eller kommersiellt. Anledning att jag tänkt just på CPL som utbildningssteg är nog vänner i USA som tagit CPL bara för att det är mycket enklare teori. Även att man blivit lite influerad av deras litteratur där man uppmanar folk att läsa vidare som ett sätt att utveckla sig. Finns väl andra fördelar där dock. Typ billigare flygplansförsäkring. Tror även det är krav för aktiviteter som släppa fallskärmshoppare och brandflyg.

    När det gäller utveckling så är det nog lite lathet oxå. Blir inte av om man ska bestämma sin "kursplan" själv och får det gjort. Har man pressen att prestera mot en annan part så händer grejer. Att ta IR var ett riktigt lyft då man hade krav på prestation. Samma sak när man gjort utcheckningar på olika flygplanstyper eller om man gjort en lärartimme.

    Skulle vara toppen om klubbarna kanske hade lite mer strukturerade Post-PPL/UL kurser (kanske framtaget på nationell nivå). Typ delar ur CPL-praktiken? Precisionsflygning. Repetitionskurser. Kanske följt av diplom eller rabatt på flygplanshyra?

    Jonas
     
Laddar...

Dela sidan