Hyra flygplan utan medlemskap

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av Charlie85, 21 Juli 2011.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Charlie85

    Charlie85 Medlem

    Någon som vet någonstans (gärna i sthlm) där man kan hyra flygplan (om man har PPL) utan att vara medlem i någon flygklubb. Jag var tidigare medlem i SasFk men i och med studier på annan ort har jag gått ur. Dock ska jag upp till sthlm några dagar i sommar och är rätt sugen på att komma upp i luften lite.
    Någon som har nån matnyttig info eller existerar inte nåt sånt här i Sverige?

    mvh. Karl Andersson
    http://becomingapilot.wordpress.com/
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    Finns inte så gott om kommersiella uthyrare i Sverige. För klubbar så är det ofta ett försäkringskrav att PIC är medlem. Flera klubbar har dock "dagmedlemskap" eller liknande.

    Alla klubbar jag är insatt i, kräver någon form av klubbutcheckning innan du tillåts flyga själv.


    EFMK (Eskilstuna är ett exempel), Hässlö flygförening (Västerås) har så billig årsavgift (300:) att det inte finns någon anledning att inte bli fullvärdig medlem.
     
  3. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Ett sätt är att ta kontakt med någon flygplanägare i trakten där du finns, vilket verkar vara Stockholm för tillfället. Normalt måste man ha uthyrningstillstånd för att hyra ut flygplan, men i "ringa" omfattning går det bra att "låna ut" flygplanet. det bör då inte vara mer än ca 10 tim per år. Tänk också på att kolla upp vilka försäkringsvillkor som gäller.

    Vill du flyga mer än så, kan du ju gå in som mer eller mindre permanent delägare i flygplanet, t.ex. en procent. Mer än så har du ju sällan i ett klubbflygplan.

    Hälsningar

    Allan
     
Laddar...

Dela sidan