ICAO-Fraseologi för att be om klarering i kontrollerad luft

Diskussion i '010 Luftfartsystemet och säkerhetsstandarder' startad av ankan, 23 April 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 11 medlemmar.
  1. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Att klarering i kontrollerad luft också innebär tillstånd att passera R-område som berörs av klareringen framgår även av KSAB:s kurslitteratur. Det är väl rätt logiskt. Det vore extremt taskigt och onödigt att flygledningen skulle ge en klarering som krävde ytterligare tillstånd för att få verkställas.

    En annan sak är att man väl får förutsätta att man, när det "slarvas" med klareringens precision, inte kan anses ha fått tillstånd att flyga genom små R-områden som man inte behöver flyga igenom (typ fängelser och kungligheter). Dock skulle jag nog bli lite besviken om jag nogsamt hade planerat en rutt, får klarering enligt färdplan och sedan får skit för det. Dock är det väl ingen vettig människa som med vett och vilja försöker dra en rutt genom ett sådant R-område. Men kanske att man kan råka ut för det om man har planerat en flyghöjd som skulle ta en över R:et men inte får den höjden.

    En aspekt av detta är att jag inte är helt övertygad om att flygledningen har speciellt bra grafisk representation av våra färdplaner. - Eller? Jag har iaf. varit med om fila från ESGJ följt av koordinater för utpasseringspunkt LANDSJÖN, Gränna och ELPAX (tror jag, har inte kartan med mig) varpå jag fick "klart lämna mot ELPAX" eller likande. När jag frågade om jag fick flyga längs Vätterstranden svarade tornet något i stil med "du hade angett en massa koordinater men så såg jag ELPAX". :)

    Någon som vet om flygledningen får våra ATS-färdlinjer på skärmen eller om de måste ta ut brytpunkterna manuellt?
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Tror bara det är torn med modern utrustning som kan se vart de koordinaterna är såvida de inte tar upp papperskarta och kollar det manuellt. Räkna med att väldigt få torn har den möjligheten.
     
Laddar...

Dela sidan