Idéer för ökat klubbflygande

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av BosseB, 30 April 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Hej!

    I vår klubb vill vi att fler ska flyga tillsammans som rena klubbaktiviteter. Det flygs, men det är väldigt mycket var och en för sig. Vi tror att det skulle kunna bli roligare om man är fler, och dessutom har möjlighet att dela både kostnader och erfarenhet. Det finns också en kategori piloter som inte flyger så ofta, utan ligger och harvar på PC vartannat år. Det är inte bra för flygsäkerheten och där finns ett självändamål att aktivera dessa medlemmar. Många drar sig dessutom för att avlägsna sig längre än 25 NM från fältet.

    Finns det liknande tankar i andra klubbar? Vad gör ni för att få medlemmarna att flyga mer och gärna tillsammans? En tanke jag själv har kommer från båtklubben jag var med i för många år sedan. Torsdagsseglingar som en stående punkt där temat var kappsegling på fjärden utanför klubben. Varför inte torsdagsflygningar? Kanske inte som tävling direkt, men en stående punkt
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Sk-tkul att vara två (flygare) ombord, om det så är segel eller motor. Dessutom halva kostnaden. Ömsesidigt lärorikt utbyte av synpunkter. Och man hinner med att vara "turist" och njuta av utsikten dubbelt så mycket. Men: välkomna med tips hur vi aktiverar kompisflygandet ytterligare! (Jag har just landat efter två kompisflygningar med valborgsmässoeld-koll. Tjusut!)
     
    • Gillar Gillar x 2
  3. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Vi har satt igång det. varannan tisdag har vi antingen landnings träning/tävling eller nav runda och sedan grillning för att dela bortförklaringar vid. Förutsättningarna ska vara så enkla att alla oavsett nivå kan vara med och både med UL och motorseglaren.
    Första gången hade vi en navrunda 5 brytpunkter, vi räknade ut idealtid för 80 kt det blev ca: 19 min. Nu var det första gången och lite dåligt utlyst så vi blev bara 2 startande. och även om man är erfaren så är det inte så lätt jag bommade med en hel 1 sek. :)
     
    • Gillar Gillar x 2
  4. litens

    litens Aktiv medlem

    Bjuda in varandra på grillning och se till att ta sig iväg bort från fältet, det skapar mer flygning.

    Dvs att både värdesätta 15-30 min flygning till en grannklubb och att dra iväg en heldag.

    Att ta in flygplanet i vardagen är dock det största steget, att flyga på weekends med familjen, besöka roliga events, från dansbandsveckan i Malung (flygfältet ligger på promenadavstånd) till Vasaloppet (eller vad som nu lockar, kanske Sweden rock i Sölvesborg). Alla som har egen firma eller på annat sätt kan bör flyga i jobbet iallafall ibland, det är så många piloter som sitter och åker bil alldeles i onödan när de lika gärna kunnat flyga och haft mycket roligare.
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Knorren

    Knorren Medlem

    Se till att åka iväg på flygdagar och arrangemang!
    Boka 1-2 maskiner som ni fyller med medlemmar och dra i väg.
    Nyttigt att navigera och flyga till främmande flygplatser, och framför allt roligt! :D
    Likaså kan det vara ett stöd att man är fler piloter för det är en hel del som känner sig oroliga över radioprat och inflygningar till andra flygplatser.
     
    • Gillar Gillar x 2
Laddar...

Dela sidan